Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trailblazer 02

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Redneck
Minivan

Trailblazer 02

Tjenare nu har jag äntligen fått reda på va det är för fel på min kära bil den går bara på 4 cylindrar. Nu till en dum fråga hur skall man bära sig åt för att lösa detta problem? Mvh filip
Annons
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Re: Trailblazer 02

Vad har du för maskin ? V8 ska slå av 4 cyl tidvis ;)
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Redneck
Minivan

Jag har V6 är det farligt att köra med den vad kan man göra åt de??
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Lite frågor:

Hur vet du att den går på 4 cyl, har du gjort en felsökning på en verkstad? Fick ni upp några andra felkoder?

Vilka cylindrar är det som misständer/inte fungerar?

När bytte du stift och tändkablar senast?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Standardmotorn är en rak 6'a, med v8 som option från 03 enl wikipedia. Om man tittar på Rockauto så verkar den ha någon form av tändmoduler så den har inte vanliga tändkablar.
Användarens profilbild
Redneck
Minivan

Hej har en kille på mitt jobb som är bilmekaniker. Han startade bilen o gasade lite sen sa han det. Och jag förklarede hur den gick Även att motorlampan lyser. Jag har inte bytt stift eller kablar köpte bilen för ett par månader sen den har gått 15.000 + vet onte riktigt vad jag skall göra är det svårt att fixa själv?? Och kan man köra bilen?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kör inte bilen om den misständer så pass mycket.

Just de, sitter ju tändmoduler till respektive cylinder som ersätter tändkablarna och tändmodul/tändspole separat, allt är integrerat.

Troligtvis så är det något fel på en eller flera av dessa, ta fram en OBD2 scanner och läs av på vilka cylindrar den misständer, då kan du byta plats på tändmodulerna och se om felet följer med till den andra cylindern.

Så första punkt är att läsa av felkoderna och kontrollera live-värden, detta kan du låta en verkstad göra om ni inte har tillgång till OBD2, eller det kanske den killen hade på jobbet? :)

Bild
Användarens profilbild
Redneck
Minivan

Får ta och kolla på detta med en verkstad. Är det ett svindyrt ingrepp tror du?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nejdå, alla verkstäder borde kunna ta fram basic information som behövs via OBD2, borde inte kosta mer än 300:- kr för själva felsökningen, annars kan du även köpa ett instrument själv (en Bluetooth OBD2) som du kopplar till din smarthpone, annars finns det också med USB till laptop och handhållna enheter med inbyggd display, ebay.com har en hel del sådana grejer :)

OBD2-uttaget sitter under instrumentet vid ratten (på förarsidan, ungefär vid knäna).

När man vet (om) den misständer och på vilka cylindrar så kan man som sagt skifta plats på tändmodulerna och se om felet följer med till den nya cylinderplatsen, då vet man att det är en (eller flera) tändmoduler :) ..reservdelarna hittar du sedan på ebay.com, t ex. om det är fel på en tändmodul så kostar 1 st = Ca 600:- med frakten:

http://www.ebay.com/itm/NEW-IGNITION-CO ... 2a&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

..det är troligtvis inte mer än 1 st som krånglar (tror jag inte).. om det ens är det problemet.

När du sedan vet felet (efter felsökningen) så kan du ge dig på jobbet själv, finns många guider på Internet, kanske även någon instruktionsfilm på YouTube..

Bild
Användarens profilbild
vilja
SUV

Hej
Har själv en 04:a o bytt en modul.Inga svårigheter att göra men med mina fläskorvsfingrar så var det väldigt trångt men tar man det bara lugnt så brukar det gå.
Hälsningar
vilja
Skriv svar