Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Semestertider... dra husvagn med en Trans Sport

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Semestertider... dra husvagn med en Trans Sport

Owners manual säger så här:
"If you are towing a trailer that weighs more than
1,000 lbs. (450 kg), you may prefer to drive in
THIRD (3) instead of AUTOMATIC OVERDRIVE (D)
(or, as you need to, a lower gear). This will minimize
heat build-up and extend the life of your transaxle."

Egentligen tycker jag inte att det är givet att det är bättre att köra utan overdrive, i vanlig ordning beror det på förhållandena. Det är ju inte bra att ligga för långa sträckor med för högt varvtal. Jag skulle nog säga att om man kör på plan väg och kanske 80+ så kan man köra med overdrive men blir det backigt så kan det vara lämpligt att gå ner till 3'an. Jag har inte dragit någting med min TS så jag vet inte hur den uppför sig, men den viktigaste punkten är temperaturen och att inte pressa den.
Annons
Användarens profilbild
Mangan
Station Wagon

Jag har kört många mil med TS + vagn på 1600kg, alltid dragit med 3ans växel, aldrig haft några problem vare sig i Sverige eller Norge med branta backar.

Självklart har man ju bytt olja i automaten nån gång och i fördelningslåda oxo.
Användarens profilbild
Mangan
Station Wagon

Glömde att skriva att jag har 4 hjulsdrift, och förbrukningen ökade ca 0,5l/ mil till 1,6
Användarens profilbild
wigge
SUV

Jag drar en vagn på 1000 kg drog på högsta växeln.
Den tog 1.17 nästa resa tog den 1.3
Kommer väl landa på 1.5 med 3ans växel
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Det är inte lådorna i sig som har problem med den ökade belastningen !
Det är värmen från momentomvandlaren som får dom att inte må bra :)
Ju hårdare den blir belastad då ökar varvtals differensen tills momentet är tillräckligt för den valda växeln för att hålla farten eller att axelerera. En momentomvandlare är inte effektiv att föra över all rörelse energi när den uppnår 4% differens på varvtalet mellan motor och låda. (rörelse energi omvandlas alltid till värme !! ) Så biltillverkarna väljer en momentomvandlare så att vid en viss hastighet så ska varvtals differensen ligga så pass lågt att den är effektiv att överföra rörelseenergin. Detta förhållande är ett problem när man vill ha en hög sista växel. (Överväxel) utväxlingen blir så låg att överföringen blir ineffektiv så då vill man låsa momentomvandlaren. lockup är lösningen då låser man den med en koppling, Då är överföringen 100% effektiv.
Då blir det helt fel när man ska hänga på ett släp eller husvagn. Då blir det inte effektivt på en hög växel så därför blir det fel när överväxelen men inte lockup ,en går in Kaka på kaka så att säga :D
Men har man nerförbacke så men får hjälp av gravitationen så är det inte fel att låta den gå på OD läget. Men lådan i sig kan ta allt vridmoment från motor oberoende av växel.
Så rullar det så lätt att lockup ,em går in så är det OK at köra där men vill den inte hålla kvar så får man gå ner en växel. .
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Skriv svar