Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Varierande temp i kupen, 6-16 grader

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV

Varierande temp i kupen, 6-16 grader

Kör jag varmluft i bilen blåser den förhållandevis varmt, sen kanske man gör en 90 graders sväng eller nått liknande och då får man en skur av hetluft över sig i svängen, och när man kör AC är det en liknande fenomen om än tvärtom, då blåser den typ 15-16 grader vid landsvängskörning om det är 20+ ute men kör man på någon riktigt kurvig mindre väg så får man typ 6-8 grader ur utblåsen vilket definitivt räcker för att kyla resenärerna.

Gissar att "fenom" 1 borde kunna bero på luft i systemet, men kan luft i systemet även påverka i kylläge så att säga?

Utetemperaturen ligger konstant på samma nivå (osäker på gradering men kanske 80 grader) och varierar aldrig, vilket iofs borde tala emot luftficka tycker jag.

Hade inte den lillaluftskruven varit totalt sönder i sin insexfattning samt allmänt ihoprostad hade jag givetvis provat att lufta
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Varierande temp i kupen, 6-16 grader

Jag tycker snarare det låter som att något av luftspjällen är trasig och byter läge när du svänger.
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV

sverker skrev:Jag tycker snarare det låter som att något av luftspjällen är trasig och byter läge när du svänger.
Hm kanske inte en dum tanke, det är ju i så fall det som styr hur mycket värme/kyla som ska släppas in, vet du vart det sitter?

Jag är så kass på Chevrolet så det är pinsamt, har i stort sett bara skruvat Audi i hela mitt liv
MVH Stefan
XC70 D5 -04
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tack för den idén Sverker, har liknande när jag kommer in på vänstersvängar, sker bara ibland men det kan komma en rejäl kallfront :) ..dock ganska härligt nu i värmen :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Har jag skickat verkstadshandboken till dig? Kolla i de filer som heter HVAC
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV

sverker skrev:Har jag skickat verkstadshandboken till dig? Kolla i de filer som heter HVAC
Finns det möjlighet att få ta del av sprängskiss eller någon annan beskrivning över placering av aktuella spjäll?
MVH Stefan
XC70 D5 -04
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det finns i de filerna jag nämner ovan, jag skickar dig en länk som pm senare när jag är vid datorn

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4
Skriv svar