Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Blandade frågor Pickup Trucks inköp

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
SilverSurfan
SUV

Blandade frågor Pickup Trucks inköp

Hej.

Här kommer lite blandade frågor så jag valde att lägga den under "Allmänt" (Admin får ev flytta tråden).

Letar i förstahand efter en Dodge Ram1500/2500 -02/04 för ca 150Tkr men liknande Chevrolet, Ford är också av intresse. Som ni förstår så ÄR det strorleken som spelar roll i detta fall, inte märket, kan även tänka mig en Nissan Titan men då blir jag väl kickad från detta forum. ;)

Något jag inte blir klok på är MDS funktionen, vilken bensinmotor och år kom den på (Google is NOT my friend)? Övriga märken har väl liknande funktion men heter något annat?!
Är det värt att gå upp i pris för att få den funtionen om man kör ca 2000mil/år, samma sak ang dieseltruck?
Finns det olika modeller av 5,7L, Hemi och..?! Har kollat här och på google men blir ändå inte helt klok. :oops:

Nu hoppas jag det finns en el två importkungar här..
Har insett att import kommer ge mig mer gråtthår än frugan men är ändå sugen OM man kan tjäna på det i pengar el årsmodell. Har dock hittat ett företag som tar ca 25Tkr för att fixa allt ink hämtning i Tyskland, tyvärr är utbudet mycket mindre än i USA.
Fundering nr2:
Är det SVÅRARE att regga in en ex Ram2500 diesel som TLB än som LB, blir väl billigare i skatt/försäkring som TLB?
Fundering nr3:
Är det svårare att regga in med extra utr som ex "normal" höjning och 32"/grillguard, vill ju inte ge myndigheten vatten på kvarnen så dom får något att gnälla på.

Detta var några frågor som håller mig vaken om nätterna och fler blir det nog.

Tack på förhand/ Robin
Nissan Titan 5.6L V8 4x4 -06. Tillverkas i Usa, säljs endast i Usa, vanlig i Usa men räknas ändå inte som Usa-pickis.. http://www.garaget.org/?car=374771&image=3616573
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Blandade frågor.

Nej nej, tänk inte ens på Nissan Titan i denna tråden! :twisted: :lol:

Mina tankar om jag haft 150 tusen att handla Pickup för:

Jag hade handlat ifrån Sverige eller Tyskland (tror att budgeten äts upp av import från USA, har dock ej kollat upp detta så noga för just denna bilmodell), finns en del fina exemplar på blocket.se, välj en privatperson så priset blir "fair" med den summan. MDS-systemet (stänger av hälften av cylindrarna) kom först år 2006, tycker inte det borde ligga som argument att gå upp i årsmodell eller pris, jag hade inte tänkt så mycket på det, för övrigt är det många som vill stänga av systemet med en Diablo tuner.

HEMI 5.7 hade varit mitt val av motor, därmed en 1500-serie ;) Givetvis ingen regular cab (?) utan det ska ju vara många sittplatser med en dubbelhytt =)

CARFAX-rapport ska man alltid ta på en sådan här bil, inte så kul att upptäcka i efterhand att bilen varit krockad eller tagit en simtur (översvämning).

Importerar du från Tyskland så gör du det själv eller? För firman tog väl inte 25 tusen för att hjälpa till med import därifrån?? De flesta brukar ta den summan för import från USA, dock tillkommer ju alla andra avgifter för bilen när man importerar från ett icke EU-land.

Om jag inte kikat på Dodge RAM så hade jag valt en Ford F-150, mestadels pga. utseendet =) Men Silverado är ju minst lika fina dom, svårt att peka ut en "vinnare", gillar alla lika mycket =)

Max 10 000 svenska mil, sätt det som gräns på en 150 tusen kronors bil.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
SilverSurfan
SUV

Tack Avenger, nu fick jag svar på några av frågorna som håller mig sömnlös. :)

Vi är nog överens om att F-150 står som god 2a efter Dodgen och självklart en crewcab.
MDS lägger jag åt sida OM jag inte hittar en -06 till bra pris.

Firman jag haft kort mailkontakt med tar 25Tkr för leveransklar "svenskbil", bara att hämta den i Uppsala och köra hem. Dom står för letandet efter passande objekt,bes innan köp,transport till sve,alla avgifter och inregg i sverige osv.

Jag kollar på typ blocket/bytbil nästan varje dag men det jag hoppades på med importen var att med lite tur hitta en diesel för 150Tkr el en Ram1500 med lite extra utr som fälgar,front/flakbåge osv för samma pris som en "clean" i sverige.
Annars får jag lägga ut ca 25-30Tkr i utr som jag "måste ha". :twisted:
Samt att det verkar som dom flesta prisvärda Dodgar säljs i typ Skåne el norrland. :?
Fördelen med USA är utbudet vilket oxå gör att det är bra priser, man kan nästan handplocka bil efter färg och utr man vill ha.
Men efter ditt svar och sömnlösa nätter så lutar det nog åt den enkla vägen, att köpa i sverige.

Hade tänkt mig en gräns på ca 15000mil, OM pickisen är en -04 så är den 10år, räknar man med ca 2000mil/år(ganska normalt/lite) så blir det ca 20000mil och då kändes 15000mil bra för mig.
Desutom sägs det att Hemi´n är en slitvarg..
Men ju lägre mil dessto bättre :)

TACK än engång/ Robin
Nissan Titan 5.6L V8 4x4 -06. Tillverkas i Usa, säljs endast i Usa, vanlig i Usa men räknas ändå inte som Usa-pickis.. http://www.garaget.org/?car=374771&image=3616573
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

En sak jag glömde, det var Chrysler som började med cylinderavstängning i större skala, så Chevrolet kom med detta mycket senare hos sina Pickups och Ford har väl inte ens det idag tror jag inte.

Men är det import från Tyskland du tänker på i så fall, eller från USA som dom hjälper till med? :)

Min personliga åsikt är att 15 tusen mil är lite mycket.. men men, jag är nojig =) Det kommer ju alltid en punkt där man får renovera något i drivlinan, därför tycker jag om lågmilare :D

Någon särskild anledning till varför du vill ha en diesel 2500-serie? :)

Allt som kommer på bytbil kommer till blocket.se :mrgreen: ..på bytbil får endast firmor annonsera och dom ägs/samarbetar med blocket.

Bild
Användarens profilbild
SilverSurfan
SUV

Bra info ang cylinderavstängningen. :)

Firman jag pratat med imp från både Tyskland och USA men fick bara pris från Tyskland, dock har jag inte engagerat mig att fråga om pris från USA då inköp blir troligtvis tidigast i dec-jan då jag kommer tillbaka från utlandet.
Är hemma 2v i okt och tänkte ev börja titta lite på pickisar i Sthlm då.
TROR frakt från USA landar på ca 15-20Tkr för en container. Fördelen med USA är som sagt att utbudet är större och ökar möjligheten att hitta en "utrustadbil".
Bara ett nytt flaklock kostar ju ca 14Tkr och en frontbåge 6Tkr i sverige. :( Planen är att ev bygga/svetsa dyl själv om det inte redan sitter monterat.
Hoppas hitta en solidfärg typ svart,röd,vit och sen köra "blackedition" med alla detaljer i svart ink bågar och fotsteg. :twisted:
Ljus inredning är nästan krav från regeringen(frun) men verkar vara ovanligare i sverige.

Kollade (som vanligt) blocket igår kväll och inser att det faktiskt går att hitta en -04/06a med under 10000mil för 150Tkr. :)
Skulle vara trevligt att hitta en pickis närmare 100 än 150Tkr( skulle ligga på + hos frugan oxå.)

Anl till diesel är främst om det blir imp, då funderar jag på att C-regga den för billigare skatt å försäkring, samt man slipper låna ut bilen till såna som inte har C-kort. ;)
(Viskar)Kan oxå få tag i billigare diesel vilket håller ner mil kostnaden.
Skall dock vara en "vanlig" 2500 som typ ser ut som 1500, inget långflak el dubbelhjul.

Ang bytbil så förklarar det varför det är samma bilar på blocket å bytbil. :)
Tips på andra bilsajter i sverige???
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha, då förstår jag :)

Det en en grym färgkombination det där! :) Blir som en blacktop-edition, typ? =) Kollar man inte http://www.dodge.com/en/2013/blacktop-special-edition/" onclick="window.open(this.href);return false; så får man en hint =)

Jag brukar aldrig kolla någon annan sajt, ev. bilgaraget.se, men blocket.se är fortfarande "The Site" :mrgreen:

Bild
Användarens profilbild
SilverSurfan
SUV

Ja lite som denna.. http://www.briggsdodge.com/blog/ram-1500-black-express/" onclick="window.open(this.href);return false; :twisted:
Tur man har en bättre vän som är lackerare.
Tror det kan bli bra med svarta detaljer på en röd eller vit pickis oxå.
Skulle vilja foliera hela bilen mattsvart men tror det blir för dyrt. :/
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tycker den ska glänsa i sin färg och inte någon mattsvart, såg ett par bilar häromdagen som var folierade sådana och det såg lite "B" ut på dem, men på vissa passar det helt klart =) Svart eller röd måste du ju ha =)

Bild
Användarens profilbild
SilverSurfan
SUV

Helst blir det svart, eller röd.. Får se vad som finns i höst när det blir mer aktuellt.
Måste bli av med Saabén oxå, det är inte lätt att sälja när jag är stationerad utomlands just nu. :?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:)

Är du i arbete i annat land? :) Nyfiken som jag är så.. =)

Bild
Användarens profilbild
SilverSurfan
SUV

Japp, jobbar i "grönakläder" hemma men bytt dom till "beigakläder" i Afghanistan. Kommer hem lagom till 4x4 säsongen börjar. 8-)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Blandade frågor Pickup Trucks inköp

Jaha ja, tänkte att det kunde vara det :) Hoppas allt går bra, blir kul att komma hem snart då :) Vore fint att få Saaben såld också, så du kan gå vidare till Pickup-köpet :)

Bild
Användarens profilbild
SilverSurfan
SUV

Jag älskar Saaben och fått den så som jag ville ha den med 2,5" Ferrita (lagom muller), tonat rutorna, takvingen, fälgar och lackade listerna osv men just nu känns den som en nagel i ögat när jag vill sälja och köpa pickis. :oops:

Det är relativt lugnt men varmt med +40-45 i skuggan vissa dagar, ska bli skönt att komma hem till "friskluft" och familjen. Nedräkningen har börjat. :D
Vill ju oxå börja leta bil på riktigt och inte bara sitta bakom en dataskärm och titta på bilder.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Förstår det, när man verkligen är sugen på en ny bil så tänker man knappt på den gamla, fastän man lagt så mycket tid och pengar på den.

Fyfasiken vilken hetta :shock:

Hoppas du stöter på en lagom temperatur i oktober här i Sverige, inte för kallt bara =)

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag tycker det är ganska stor skillnad på 1/2 ton (1500 / F150) modellerna och 3/4 ton (2500 /F250), de förra är mer stora personbilar med flak medan de senare är arbetshästar.
Skriv svar