Har jag räknat ut min utväxling rätt??
Re: Har jag räknat ut min utväxling rätt??
Nej, det är definitivt inte att rekomendera att köra med olika utväxlingar för någonting kommer att gå sönder även om du tänker att du bara ska använda det på snö/is.
Om du ska göra det så ska du plocka bort framkardan tills du kan byta utväxling också fram.
Om du ska göra det så ska du plocka bort framkardan tills du kan byta utväxling också fram.
Annons
- alex_avalanche
- Van
okej sitter alltså i en riktig skit läge eftersom jag har en 100% ovanlig utväxling.. men om jag ska ta bort fram kardarnen så länge åker inte knut hubbarna med då och blir hål in i fördelningslådan och fram diffen??
- alex_avalanche
- Van
så om jag nu måste satsa på nytt både fram och bak vilken utväxling ska jag satsa på vilken är den vanligaste??
- tekniknissen1
- SUV
Är pinjong och kronhjul kassa ? Om det inte är kassa så flytta över dom men då kan du lika gärna köpa diffklumpen bara.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
- alex_avalanche
- Van
va lite små skador på dom och när jag skulle muttra låss kronhjulet så gick alla bultar av.. det som suger att jag redan har kastat gamla axeln
- tekniknissen1
- SUV
Ja det var tradigt ..
- alex_avalanche
- Van
men nu har jag bestält en bakaxel med 3.73 utväxling så får jag byta fram klumpen senare.. men kollade lite fram kardarnen och den sitter ju med överfall på knutkorsen på diffen och så drar man ut den ur fördelnings lådan då blir det ju ett hål in där är det så bra??
- tekniknissen1
- SUV
Du kan ta av kardan vid knuten ! Knuten i sig går på en 100 lapp så när det är läge att sätta på front diff en så tar du en ny knut. Av med seger ringarna slå med en slägga så kopparna gåt ut så du bara har hubben kvar, på med en grov ståltråd för att hålla den kvar. Drar en ögla bakom gaffelen så den kan snurra.
- alex_avalanche
- Van
Okej är inte riktigt med på hur du menar.. Hur ska den hubben som sitter i fördelningslådan inte åka ur fördelnings lådan när inte kardarnen finns emellan fram diffen??
- alex_avalanche
- Van
Nu har jag kollat lite under bilen och fram och bak kardarn snurrar ju alltid och 4wd kopplas till i fram diffen för kan ju snurra kardarnen utan att fram hjulen rör sig.. så när bilen står i läge 2wd så har kardarnen ingen samma koppling med fram hjulen så hur funkar det inne i fram diffen varför kan jag inte köra med kardarnen kvar till jag har bytt fram diffen om jag nu inte ska använda 4wd tills dess??
- tekniknissen1
- SUV
Det går men om du får i 4WD skär säkert mellan diffen ihop. den blir säkert farlig att köra med. Men det är som du säger fördelningslådan kopplar ur främre kardan vid 2WD. Det är bara så du vet om det och alla som använder bilen,
- alex_avalanche
- Van
skrev lite fel.. bilen står upp pallad och med 2wd i och jag drog ur P för att kunna snurra kardarnen och snurrar jag fram kardarnen snurrar bak kardarnen och vise värse men fram hjulen rör sig inte måste ju va nått i fram diffen som kopplar i från??
Åtminstone generationen 88 - 9x med ifs har en "akturator" i framaxeln som drar en hylsa på ena drivaxeln och kopplar ihop den när 4wd kopplas in, istället för frihjulsnav som man brukar ha på de stela axlarna.
Är fördelningslådan elektriskt styrd på din? Då kanske det räcker med att du tar ur säkringen till fördelningslådan och akturatorn.
Är fördelningslådan elektriskt styrd på din? Då kanske det räcker med att du tar ur säkringen till fördelningslådan och akturatorn.
- alex_avalanche
- Van
okej mm nått är det i fram axeln som fri kopplar eftersom jag kan snurra kadarnen utan hjulen rör dig.. elektrisk mm det tror jag har en liten panel med knapparna 2H 4H 4L och auto
- alex_avalanche
- Van
men hur funkar det i fram axeln da kopplar bort ena driv axeln men hur ser det ut finns det ingen diff i fram?? och vad snurrar där inne nu när kardarnen är bortagen??