Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Misständer, trans sport

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
etard
Station Wagon

Misständer, trans sport

Har bytt topp packning och diverse andra packningar men nu när jag skulle starta upp den så får jag den inte att gå utan den misständer, har satt tändkablarna rätt enligt haynes boken. Varvade upp den en gång och då gick den rent sen när jag släppte gasen så dog den. Någon som kan ha nån aning om vad det kan vara? Kan det va så enkelt att ena tändhatten inte sitter riktigt? Eller har man lyckats sätta nån vaccum slang fel?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Misständer, trans sport

Bytte du tändstift och tändkablar också? De ska vara kopplade så här:
Bild

Gå över och kolla så att ingenting är uppenbart felkopplat, eller inte inkopplat, och läs av om det blivit några felkoder. Det finns inte så mycket som styrs av vacuum på de här motorerna så det är inte det jag först skulle misstänka. Se om du kan få den att gå jämnt på ett förhöjt tomgångsvarv, låt den få bli varm och se om den går stabilare då. Visst måste tändhattarna sitta på ordentligt och så finns ju alltid risken att någonting trillat ner och ligger mot tändstiften på baksidan där det är svårt att se..
Användarens profilbild
etard
Station Wagon

Bytte aldrig dom utan hade tänkt göra de senare, då de inte har kommit från usa än. De bakre kablarna tog jag aldrig lös från tändstiften så där borde det inte vara några problem. Har kopplat som bilden men den låter som den missar på några cylindrar, så då provade jag byta 3an och 5an men då small de bara så där va de inte fel. Har tyvärr inte bilen hemma utan 7 mil ifrån så det är ju inte bara att gå ut och testa. Tänkte mest om det va nåt vanligt fel på den här motorn. Ska felsöka mer på onsdag men m nån mer har tips så skriv dom gärna :-) Tack för hjälpen iaf
Användarens profilbild
etard
Station Wagon

En liten update, har varit lös med alla kontakter och sprejat dom med kontaktsprej utan resultat. Tog lös tändhattarna och kollade så de såg ok ut och sprejade även dom. Det gick bra på de främre men bakre så lyckades jag dra av en så imorgon blir det en sväng till Norrlands custom för nya tändkablar och stift. Ohm mätte de kablar som va hel och det va lite olika resultat, 11. 12. 13.14 och den son utmärkte sig mest va på 24. Vad ska de ligga på ungefär?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Någon här på forumet för länge sedan hade problem med misständningar, när han släckte ljuset i garaget kunde han se att det blixtrade rejält i motorrummet. Ett annat vanligt fel är överslag i tändspolarna.

Förhoppningsvis löser nya tändstift och spolar problemet för dig, annars får du fortsätta felsöka.
Användarens profilbild
etard
Station Wagon

Hur vet man om tändspolarna är hel? Går det att mäta eller nåt sånt?
Kom på att när jag la på pluspolen så blixtrade det lite vid tändspolarna men tänkte inte mer på de.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag vet inget bra sätt att mäta det, det går ju åt hög spänning för att det ska bli överslag. Du borde kunna se om det blixtrar någonting när det är mörkt, om man har starkt hjärta så kan man känna med handen över spolarna men det gör rejält ont om det skulle visa sig vara överslag och inte ofarligt...
Användarens profilbild
etard
Station Wagon

Har sökt lite och hittade tändspolar på bilskroten här hemma, så fungerar det inte med nya tändkablar och stift så åkernjag dit och testar med dom och funkar det inte med det så är jag helt lost. Har snart inga ideer alls kvar på vad det kan va för fel. Men uppdaterar efter morgondagen hur det gått
Användarens profilbild
etard
Station Wagon

Har nu bytt stift, tändkablar och spolar utan resultat. Får bra gnista på alla stift men poffar ändå och ingen tomgång utan man måste hålla lite gas för att den ska gå dåligt och misstända. Vad kan ha blivit fel närnjag satt ihop allt??
Användarens profilbild
etard
Station Wagon

Har förhoppningsvis hittat felet, en kontakt till ena spridaren va fästet skadat på så fixade detoch och testade starta nu och den gick rent. Nu är det bara lite läkage i grenrören. Något som går till sig eller är det bara upp med dom och täta på nåt sätt.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ja, jag tänkte föreslå spridarna som nästa steg när tändningen var verifierad.

Grenröret behöver du täta på något sätt, för annars fungerar inte avgasreningen som den ska och du får nedslag vid besiktningen. Är det vid den flexibla biten som det läcker?
Användarens profilbild
etard
Station Wagon

Det va mot toppen som det läckte, fick det tätt efter många om och men.
Sen var det ju bara nästa problem, kylaren läcker så det blir till att försöka laga den eller skaffa en ny.
Man blir lite less när det är problem på problem men man kommer ju framåt iaf :-)
Köpte bilen med trasig toppackning men jag börjar tro att det varit kylaren hela tiden.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kolla efter kylare på ebay.de, kan finnas till bra priser där.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det är möjligt, men det brukar synas på topplockspackningarna om de är ärjade och nu vet du att inte det är problemet åtminstone.
Användarens profilbild
etard
Station Wagon

Packningarna såg helt ok ut men nu är de ju bytta så nu ska det väl hålla ett bra tag. Man har ju lärt sig att byta packningar rätt snabbt nu då jag har varit isär med allt två gånger :-) så är det nån i närheten av övik som behöver hjälp så kan jag säga att jag vet hur man gör ;-) Har lyckats laga kylaren temporärt iaf så imorgon blir det att sätta ihop den och besikta på tisdag. Lär nog återkomma med mer frågor då jag tror det blir nån tvåa på bes, tack för hjälpen iaf
Skriv svar