Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Delar till ts från USA ?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
mr.v6
Van

Delar till ts från USA ?

Hej! Tänkte beställa lite delar från RockAuto i USA, hur funkar det med tull och moms när paketet kommer till Sverige? Någon som vet? Är Venture samma bil som ts rakt av eller finns det delar som ev inte passar, finns ju väldigt lite delar under rubriken ts. Sen står det att delarna är designade för den Amerikanska bilmarknaden. Frågan är om det är någon skillnad på dom ts som finns i Sverige, (antar att dom är byggda i någon fabrik i Europa) eller är det samma delar till dom USA-byggda bilarna. Och är det något annnat som skiljer? Tips från någon som brukar beställa från RockAuto vad man ska tänka på mottages gärna!!
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Delar till ts från USA ?

I stort sett allt är lika mellan Venture och Trans Sport, förutom grill och andra mindre detaljer. Lyktorna på Rockauto är inte E-märkta så de köper man istället från Tyska E-bay. Det är möjligt att det finns andra skillnader också, men hittills har jag inte råkat ut för någon del som inte passat från Rockauto.

Man kan se på VIN-numret var bilen är byggd, om det står 1-4 i första positionen så är den byggd i USA och position 11 är vilken fabrik där alla mina TS har ett D vilket betyder Doraville. Här finns GM's officiella vin cards, där sidan 2 är för MPV vilket TransSport med kusiner räknas som:
http://service.gm.com/dealerworld/vincards/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
mr.v6
Van

vad är skilnaden mellen det som är e märkt och inte, syns det på delarna tex på strålkastare? Kan man gå på något typ GM nr för att vara säker på att det passar, finns ju så många alternativ av samma del på Rockauto.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Skillnaden är främst att du kan få ombesiktning om du har icke e-märkta lyktor på bilen, om den inte är flyttgods och därigenom har dispens.
Användarens profilbild
mr.v6
Van

Stort tack sverker, men jag undrar fortfarande om någon vet vad det blir för moms och tull på delarna när jag ska ta ut paketet, hur räknas tullen ut är det en procentsats på totalbeloppet eller är det på vikt eller inehållet eller antal paket ?? tex om jag beställer för totalt 2000kr vad blir tullen då??
Rockuto har ju väldigt bra priser men frakten blir nästa lika dyr så det här viktigt att veta hur tull och moms räknas ut tacksam för svar!!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Tull är 10% på beloppet inkl frakt har jag för mig, sedan moms på alltihop. Det brukar ändå bli ungefär halva priset jämfört med att handla här men det kan variera, om det är någonting som är tungt eller skrymmande blir frakten dyr. Rockauto skickar från olika lager, så man får vara noggrann med att plocka ihop delar från samma lager så långt det går för annars får man flera fraktavgifter.
Användarens profilbild
mr.v6
Van

Stort tack igen då är det bara att skrida till verket.. Hur var det där med e märkning gäller det bara strålkastare eller finns det andra delar som man bör ta hänsyn till e märkning?. Var in på tyska e-bay och titade på ett på strålkastare men det var svårt att veta om dom passar till en ts 01 försökte få fram till vilka årgångar som dom passade till men det gick inte så bra!, här ju novis på att handla från e-bay.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Alla lyktor behöver vara e-märkta och det är samma 97-05
NickW
SUV

Jag har beställt en hel del från USA. Borde få det inom en vecka. Om du orkar vänta kan jag komma tillbaka med kostnaderna för tull och moms.
~W
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV

Köpte just 17 kg (2st) hjullager till knatter åttan för för runt 150 $. Nemas problemas ingen tull. Har kanske tagit hem tot 20-30 olika sändningar från både butik å ebay från staterna å det är stor mix vad som korkar i tullen. Men jag har haft tur med dom dyra. Mest vanliga att fasta är dom för 200-300$..

RallyJanne
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

17 kg var inte lite, tog det lång tid för paketet att komma fram? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV

Det tog ca 2V, det fiffiga är att grejer kommer till den lokala mat affären typ 150 m bort

RallyJanne
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Delar till ts från USA ?

Dunderklumpen skrev:Det tog ca 2V, det fiffiga är att grejer kommer till den lokala mat affären typ 150 m bort

RallyJanne
Gott när det är nära:-)

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
NickW
SUV

Fick nu mitt paket från RockAuto. Paketet gick på $288 med frakt och allt. Tullen tog 465kr +100kr som posten tog. Tog 1v för mitt paket att komma hem till mig =) Väntar dock fortfarande på paket från Ebay.
~W
Skriv svar