Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trans sport slirar

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Trackbite
Minivan

Trans sport slirar

Hej, har just bytt toppackningar på bussen.
När jag provkörde den efter reparationen kände jag att automaten slirade och bakom innersta toppen steg det upp rök och luktade bränd olja.

Körde hem igen och kollade efter läckor men hittade inga från motorn.

Tänkte att oljeröken var från diverse rostolja osv och tog en liten tur till och nu slirade lådan värre. Det är inte så att den varvar upp vid växling utan mer som den inte greppar nästa växel.

Kollade oljan i lådan, brunröd skummig och bränd lukt.

Sög ur oljan och hällde i ny som test men ytterst lite om nån skillnad på växling.

Jag har provkört ca 10km totalt nu efter topplocksbytet.

Grejen är att innan jag gjorde topplocken märkte jag inte av nåt slir och jag kollade oljan för två veckor sen och då var den röd och fin. Kan jag kommit åt nåt som styr trycket i lådan när jag vickat motorn fram och tillbaks och bytt toppackningar???
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Trans sport slirar

Det enda uppenbara sättet jag ser att det skulle kunna ha samband med topplocksbytet är om kabeln till tryckkontrollsolenoiden skadats, men det borde PCM känt av och inte alls växlat istället. Någon annan här som varit med om någonting liknande?

Tyvärr så har du nu en eller flera bränd lameller, så även om man skulle få ordning på ev felaktigt tryck i lådan så är det en tidsfråga innan du kommer att behöva renovera den.
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

JA det är en klassiker för gamla låder ! Sliten låda mycket lamell gojs i oljan och den står en 14 dagar så det första lådan drar i sig är gojan som sjunkit ner. Stop i filtret och dåligt med flöde. Det gör inte lådan någon gott. Det är inte lönt att byta filter även om det kan gå några hundra mil till.!
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Trackbite
Minivan

Så filtret täpps igen, pumpen kan inte suga den mängd olja den kräver för att hålla trycket på band och lameller.
Istället suger den delvis luft och oljan kaviterar. Därför fick jag skum på stickan och slir i lådan?

Nu körde jag inte så långt och jag är jävligt trött på att mecka i det där brevlådeinkastet motorn sitter i!!!

Jag chansar på ett nytt filter och olja och ser hur länge jag klarar mig med det.
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

:jävligt trött på att mecka i det där brevlådeinkastet motorn sitter i!!! ; Så jävla sant :lol:
Har man tur så håller det ett tag. Men det brukar vara ett hopplöst fall när det har slirat en gång. lamellerna glasar och blir snor hala. Så här såg det ut på den senaste lådan jag delade på ;)
låg gojs.jpg
låg gojs.jpg (30.07 KiB) Visad 3303 gånger
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Nåja, det kan gå ett tag och så länge man vet att det är hopplöst på lite längre sikt så kanske det kan vara värt ett försök ändå..

Jag kan åtminstone glädja dig med att lådan behöver du inte meka med genom "brevlådeinkastet" utan den måste tas underifrån...
Användarens profilbild
Trackbite
Minivan

Det där såg inge vidare ut, blir spännande att ta ner tråget på fredag..

Jag tar lådan från vår gamla buss innan den skrotas, men det vore skönt om den håller till hösten så jag får in mina andra projekt i garaget.
NickW
SUV

Ush. Jag som ska byta min topplock nu i dagarna....Knappt jag vågar det längre :? :?
~W
Användarens profilbild
Trackbite
Minivan

Nu har jag tagit en ny provtur och tycker felet mer är att växlingspunkten ligger lite högt på vissa växlar. Testade att göra kickdown och lådan greppar fint.
Har tagit ner oljetråget och det var bara normal grå hinna där. Ska sätta i nytt filter och olja och se vad som händer.

Funderar på om det kan vara servoolja som på nåt vis kommer på avgasröret som gör att det ryker och luktar bränt. Är det vanlig atf till servostyrningen på de här bilarna?

När jag satt ihop bilen ska jag lyfta upp den på ok och kolla om jag kan se källan till röken bättre.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ja, det är ATF-olja i servostyrningen.
Skriv svar