Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Diesel 6,2 91

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
John86
Station Wagon

Diesel 6,2 91

Hej har en 6,2 i en pick up,
anar att det läcker diesel ur ingående axel, eftersom han startar löjligt lätt så vill jag inte tro att den är kass,
frågan lyder är packboxen av mm mått??
Går den att komma åt från axeländen??
om inte vem vet??
varför jag frågar är för att jag inte vill riva ner den och inte kunna flytta på den sen (ja jag är lat)
och jag vill helst inte köpa en ny pump. (inte bara lat västgöte me..)

då sa ri ha tack!
/John
Annons
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Re: Diesel 6,2 91

(inte bara lat västgöte me..) Ja va fan jag är Skåning vi gör inte många knop vi häller :D :D
Skämt åt sido ,, Ingående axel till pumpen sitter i transmotionen i motorn ! får du diesel i motoroljan ?
Eller är det motorolja som läcker ut i v,t ? Dom kan läcka i locket och kladda ner nere i v,t ..
Spola av motorn det är en diesel av amerikansk typ så bara på med högtyckstvätten ! Fyll inte insuget med vatten bara :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
John86
Station Wagon

Det droppar diesel från flänsen, anar att det sitter ett skvaller hål där nå vart... För oljenivån håller sig stabil! Och luktar inte diesel heller..
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Blir inte klok på var du menar men nej där skvaller hål där på original pumparna eller någon annan pump som sitter på GM Diesel v8 orna
Bilagor
GM pump.jpg
GM pump.jpg (72.88 KiB) Visad 3828 gånger
Användarens profilbild
John86
Station Wagon

Är det inget skvallerhål?? Okej.. Det kommer diesel från flänsen och ingen olja. Men det ser ut på bilden som att man inte behöver ta ner främre transmisionen? Utan bara ta den bakå?? Stämmer det? Då kanske jag ser vad som är kass lättare! Trodde den drevs av kedja. Eller är det bara att hitta en annan pump?? Kan en vanlig dum mekaniker byta främre packboxen?? Jag tänker inte riva hela pumpen uta bara den vid ingående axxel
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Nej så lätt är det inte :D Det sitter 3 skruv i genom drevet i transmotionen in i pumpens medbringare så man får ta av oljepåfyllningslockets rör fram på transkåpan så man får lossat dom 3 skruvarna sen kan du dra ut pumpen när du lossat flänsbultarna. OBS var jävligt försiktig när du lossar dom till drevet så du inte tappar ner dom i transkåpan!! Där imot står drevet kvar i kåpan i mot det nedre drevet. inställnings märket har du på fläns och kåpa där den röda pilen är så kolla innan du lossar den var den står. Men det brukar läcka i locket och stänka runt vid flänsen då fläkten blåser tätt friskt. Man kan tro att den ska suga fram bilen :D
Ja va fan pumpen kan ha en spricka vid flänsen eller nått .
Bilagor
pump tran 2.jpg
pump tran 2.jpg (12.49 KiB) Visad 3798 gånger
Användarens profilbild
John86
Station Wagon

Jag såg framför mig att ta dän vatten pump och allt på framsidan för att få ev kedja att hålla sig på plats så betydligt lättare än min mardröm :) locket?? På pumpen då?? Får kolla ännu närmare då! Vill ju inte byta pumpen... Tack för din hjälp! Är mest van vid egenutnämnda experter som inte vet nåt på sånna här forum...
Användarens profilbild
John86
Station Wagon

Fråga närru ändå är på tråden? Vattenpumpen är kass med, och då den sitter i en 80a så går det ju inte med regnummer. Hur ser man skillnad på Typ C och J?? Var inte likadana pumpar...
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

År inte säker på vattenpumpen men har för mig att det är utgången till värmepaketet som skiljer min är en J motor och där pekar utgången typ klockan 10-11 som den sitter på motorn. Men resten är den samma. ! Tror jag!! Är inte hundra!! Ja locket på pumpen lite packnings silikon löser det OBS lite !! stryk på så lontaktytan lyser igenom silikonet. Får du in något i pumpen så har du ett dyrt sänke när du ska fiska :D
Tar du av insuget så är det lätt att komma åt, Sen ska du se var det läcker så går det alldeles utmärkt att starta utan insug men se till att där år rent i V,t och du inte har saker i bröstfickorna så det hamnar i inlopps portarna :D
Inte expert bara övat med att skruva i 35 år och ägare till en C30 crew cab duel :D
Användarens profilbild
John86
Station Wagon

Min vattenpump har ingen anslutning till värmepaketer... Hade ju vart fint att ha den i pumpen istället för min alldeles underbart vackra ihopsvetsade rörkrök med värmepaketsanslutning... Då vet ja ju vartfall att jag har C!
Användarens profilbild
John86
Station Wagon

Lång tid senare: skruvade ur pumpen för att leta sprickor. Hittade skvallerhål.. Så ja det sitter ett skvallerhål där. Har packat om pumpen nu. På ingående axel sitter 3 tätningar. 2 som tätar mot diesel och en som tätar olja. Motor oljan kommer också in och smörjer ett nållager i framkant på pumpen.
Skriver inte detta för att sparka på nåns bollar utan för att ni ska få veta. Nästa gång är det jag som fattat fel...

Tack hej
Skriv svar