Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Service Dodge RAM 1500 5,7L 2005

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
HenrikRahkola
Minivan

Service Dodge RAM 1500 5,7L 2005

Hej.

Jag undrar hur ofta är service intervallerna på Dodgen.

Vad ska det vara för olja?
Hur ofta ska Transmissions oljan bytas?
När ska tändstiften bytas?
Hur mycket Transmissions olja behövs det?

Är tacksam över svar. har ganska nyss köpt min och förstår inte engelska så bra så att jag förstår allt som står i instruktions boken.

MVH Henrik
Senast redigerad av Avenger den ons 05 mar 2014, 15:59, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Service Dodge RAM 1500 5,7L

Hej Henrik,

Vad är det för årsmodell på bilen? 4x4?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HenrikRahkola
Minivan

En 2005a fyrhjulsdriven.
MVH Henrik
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ok =)

5W-30 eller 10W-30 till motorn, ATF+4-certifierad olja till automatlådan (ett måste!!), fördelningslådan ska ha samma som automatlådan, sedan finns det speciella oljor till fram- och bakaxel (Mopar-oljor).

Motorn tar 6.6 liter MED filter, automatlådan 6.2 liter vid service tror jag (för 4x4), kan kolla mer noga lite senare (i servicemanualen).

Oljebyte var 500:e mil (motorn).

Fördelningslåda var 4800:e mil, likaså automatlådan inkl. filter.

Fram- bakaxel var 2400:e mil (viktigt för att hålla det i gott skick!).

Tändstift 4800 mil (intervall), sitter väl 16 st på den årsmodellen av HEMI tror jag, finns till bra priser på ebay.

Bild
Användarens profilbild
HenrikRahkola
Minivan

Finns det nå tips hur man byter tex automatolja. fördelningsolja?
Har inte riktigt koll på det.
MVH Henrik
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag kan skriva lite sen, måste bara fixa med ena bilen som tjurar lite =)

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen!

Att serva automatlådan och fördelningslådan är inga problem, men kan bli lite jobbigt att få upp bilen i rätt höjd om man inte har lift, det är ju inga små bilar =)

Automatlådan servas med ATF+4 olja och filter, man lossar hela tråget stegvis så att det inte faller pladask ner i marken/uppsamlingskärlet, sedan skruvar man dän filtret och på med allt igen. Tror att packningen till tråget är återanvändningsbar. Bästa är att fylla den mängd som man tappat ur och därefter kontrollera nivån.

Fördelningslådan saknar filter och har bara en avtappningsplugg och en påfyllning, basic. Man fyller ända upp till nederkanten på påfyllningspluggen så att det "precis" inte rinner ut.

Kan du kontrollera på fördelningslådan vilken det är du har? Står en liten etikett/stansat tror jag. Fördelningslådan ska ha samma olja som automatlådan, ATF+4 certifierad.

Bild
Användarens profilbild
HenrikRahkola
Minivan

Tjena igen.

Jag har inte kommit åt att kolla upp fördelningslådan. vad den har för nummer. hittar inte riktigt.
Har bytt Alla tändstift och motorolja.

Vart och köpte Automatolja idag fast gick enligt Mekonomens mått. Där stod det att min 4x4 automatlåda skulle ha 3.8 typ och fördelningslådan 1.6 om jag inte minns fel. iaf så köpte jag 6 liter men upptäckte just att jag troligtvis hämtade för lite.

Hur mycket är genomsnitt mängden olja i fördelningslådan? så vet jag hur mycket jag måste köpa till.

MVH Henrik
Användarens profilbild
HenrikRahkola
Minivan

Sen har jag en fråga om Fram/Bak axeloljan.

Jag köpte Castrol syntrax Limited slip 75W-140 3Liter till bakaxeln
Till Framaxeln köpte jag Mobil. Mobilube1 SHC 75W-90 Fullsyntet.

Fungerar det??
MVH Henrik
Användarens profilbild
HenrikRahkola
Minivan

Re: Service Dodge RAM 1500 5,7L 2005

Nu kom jag till nästa problem.

Oljorna är bytta och det ser bra ut. 5w-30 i motorn som jag blev rekomenderad tidigare i inläggen. men på korken står det 5w-20. Spelar det någon roll?

I automatlådan kom nästa problem. jag hade fått helt fel filter. bor i Kiruna så att lyckas få rätt filter sent på kvällen är en prestation utöver det vanliga. så det blev att använda gammalt filter. Spelar det någon roll eller måste jag byta olja igen snarast??

När allt var klart och jag åkte idag för att kontrolera att det inte finns läckage någonstans så upptäckte jag att avtappningsbulten läckte litegrand. spände åt den så gott jag kunde och fyllde upp till rätt nivå.

Sen kom den klassiska pungsparken. Murphys lag gäller. Om det kan gå åt helvete så kommer de att gå åt helvete. en skruv till tråget hade skruvar kompisen (inte en bortförklaring från min sida) ;) dragit av utan att nämna det. ingenting hade kommit ut men hur gör man nu. en avdragen skruv inne i gängorna. :evil:
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV

Re: Sv: Service Dodge RAM 1500 5,7L 2005

För det första: andas lugnt. Sätt dig gärna en stund och tänk positiva tankar.

Sedan: att byta olja utan att byta filter är bara halvvägs. Visserligen är det bra att bilen har ny olja men filter gör ett jobb och ska också bytas. Jag noterade att du inte skrev att du bytt mototoljefiltret heller.

Avdragen skruv går att reparera. Gör det. Du kommet att oroa dig resten av ditt Dodgeliv annars.

(tapatalk)
Användarens profilbild
HenrikRahkola
Minivan

Motoroljan och filtret är bytt.:D
Jupp hamnar på att göra det. men känslan av pungsparken var gigantiskt.:D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Låter som bra oljor i mina öron, rätt viskositet, bra märke osv. :)

Motoroljan beskrivs i servicemanualen som 5W-30 eller 10W-30 för samtliga motorer, 2004, men det är ju samma om man säger så. Dom beskriver även 10W-40 i Europa, tåliga motorer som klarar allt =)

Yes, då hämtade du för lite olja till lådan, den ska ju ha 6.2 liter vid en normal service ;) De svenska bildelskedjorna får inte alltid till det med de amerikanska bilarna.

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Glömde en viktig sak:

Har du Limited Slip diff där bak? Kolla i handskfacket efter ett klistermärke med Limited Slip eller DSA, vilket är en beteckning/kod för Limited Slip.

Du kan även hissa upp bakänden och snurra ett hjul framåt (med lådan i Neutral), snurrar det andra hjulet åt samma håll så har du Limited Slipp diff.

Eller burna lite och se om bägge hjulen driver :D skämt åsido =)

Har den Limited Slip så måste man ha tillsats i b.la. bakaxeln

Bild
Användarens profilbild
HenrikRahkola
Minivan

Tjeena.
Jodå LS olja i bakaxeln.:D
Den går som en dröm nu. Men ångesten som kommer smygandet när man just har gjort felet och man inte vet hur det ska bli.
sen när det börjar lukta olja när bilen blir varm gör också en skakig. ända tills man upptäcker att det kommer från spilld olja under oljebytet.:D
Skriv svar