Hej.
Ska åka och titta på en Chevrolet Trans Sport -03, 13 300 mil
Vilka punkter bör jag kolla på ?
Jag har skummat igenom trådarna här och kommit fram till
Topplockspackning
Insugspacking
Kolla om vatten i oljan
Läckage i motorummet
Balkar
Denna bilen jag ska kolla på har åtgärdat följande
RF avgassystem
Främre lambdasond -12
Stötdämpare -12
tändstift -13
Ny kylare -13
Bytt ABS givare -13
Två saker som ägare säger är
1.) AC fläkten är kopplad till att kyla motorn, detta medför då att man inte kyler cupen helt maximalt
2) Motorlampan kan börja lysa, har varit inne på verkstaden och man har inte hittat ngra fel.
Vad säger församlingen . ??
Vad ska jag kolla på vid köp av en Trans Sport -03
Annons
Re: Vad ska jag kolla på vid köp av en Trans Sport -03
Du har det mesta där, och titta i de två klistrade trådarna.
Ang 1) de två kylfläktarna kyler alltid både motorn och AC, och om AC är påslagen så startar de tidigare än annars. Det är väl möjligt att det kopplats om men borde snarare gå lika tidigt som om AC är påslagen och alltså inte påverka den funktionen. Om det ändå inte kyler så kolla att det är gas i systemet, ventilen sitter på rören mellan motorn och kylaren.
2) Om motorlampan lyser så finns det alltid någon felkod att läsa ut, men det är möjligt att det inte går att göra med en enkel OBD-II adapter utan att det krävs en Tech-II.
Ang 1) de två kylfläktarna kyler alltid både motorn och AC, och om AC är påslagen så startar de tidigare än annars. Det är väl möjligt att det kopplats om men borde snarare gå lika tidigt som om AC är påslagen och alltså inte påverka den funktionen. Om det ändå inte kyler så kolla att det är gas i systemet, ventilen sitter på rören mellan motorn och kylaren.
2) Om motorlampan lyser så finns det alltid någon felkod att läsa ut, men det är möjligt att det inte går att göra med en enkel OBD-II adapter utan att det krävs en Tech-II.
- Diesel Nordlöf
- SUV
Re: Vad ska jag kolla på vid köp av en Trans Sport -03
Trösklarna är svaga punkter på dessa bilar, titta inte bara på dem utan banka och känn verkligen efter att de inte sjunger på sista versen.
Lyktglas i plast som lätt blir blästrade, borde dock inte vara ett problem på en som rullat 13000 mil tycker jag.
Bakrutetorkaren, i sak inte sämre på denna modell men de stannar inte sällan på gambilar
Testa exakt varenda elfunktion, såsom farthållare, elhissar, eventuella elskjutdörrar, elöppning av de bakre fönstren, parkeringshjälp osv...
Lyktglas i plast som lätt blir blästrade, borde dock inte vara ett problem på en som rullat 13000 mil tycker jag.
Bakrutetorkaren, i sak inte sämre på denna modell men de stannar inte sällan på gambilar
Testa exakt varenda elfunktion, såsom farthållare, elhissar, eventuella elskjutdörrar, elöppning av de bakre fönstren, parkeringshjälp osv...
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD