Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Styrservoproblem Challenger SRT-8

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
CEk
SUV

Styrservoproblem Challenger SRT-8

Var med om nåt "läskigt" igår när jag åkte från min kompis igår. Saktade in och skulle göra en högersväng när ratten lsåte sig (eller blev extremt trög) så det gick inte att göra rattutslaget. Fick stanna mitt i kurvan, som tur var inga bilar bakom, stänga av motorn och starta igen och då fungerade det. Kan det vara styrservopumpen som är på väg att lägga av tro?
Känns väldigt tidigt men kan ju givetvis bli fel som på alla andra bilar. Kollade styrservooljan och det behövdes bara en liten skvätt, så antar att det inte var problemet.

Challenger SRT-8
Senast redigerad av Avenger den lör 29 mar 2014, 12:22, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Styrservoproblem Challenger SRT-8

Den måste blivit trög, för om den låste sig så är det ju något annat riktigt allvarligt problem :shock:

Jag har bara varit med om en trög servo precis vid start och ett par minuter framåt, aldrig vid körning.

Låter som att det kan vara pumpen i sådana fall, någon luftficka som passerade eller dylikt kanske.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
CEk
SUV

Avenger skrev:Den måste blivit trög, för om den låste sig så är det ju något annat riktigt allvarligt problem :shock:

Jag har bara varit med om en trög servo precis vid start och ett par minuter framåt, aldrig vid körning.

Låter som att det kan vara pumpen i sådana fall, någon luftficka som passerade eller dylikt kanske.
Ja, kört den mer efter det men inte hänt igen. Läste att 10:orna hade problem med nån slang till styrservot, men inget om 09:orna. Frågan är, hur felsöker man nåt sånt egentligen?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aa det är konstigt, för det är väl ett system som inte ska behöva luftas något särskilt, tänk om det var något med styrsnäckan istället.

Hur många sek var det inträffade? Tänkte om man kan avgöra om det var luft kanske..

Du hörde ingen rem som slirade till, körde du även AC:n?

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tänkte även på en sak, du märkte inte om motorn stängdes av samtidigt, kan ibland vara svårt att märka om det var i en sväng och du frikopplade och sedan körde vidare?

Bild
Användarens profilbild
CEk
SUV

Avenger skrev:Tänkte även på en sak, du märkte inte om motorn stängdes av samtidigt, kan ibland vara svårt att märka om det var i en sväng och du frikopplade och sedan körde vidare?
Hörde inget konstigt. Den låste sig ju tills jag stängde av, vilket jag gjorde relativt fort när jag kände att den var trög.
Är ju automat så ingen frikoppling inblandad. :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ursäkta, glömde att det var automat.

Aha, så du startade om bilen, det missade jag fastän du skrev det i första inlägget, dumma mig.

Händer det igen (hoppas inte!) så kanske du kan låta det gå lite tid (om du känner att allt annat fungerar) och försöka felsöka lite, t ex. om något slirar, annan elektrisk utrustning som givit upp etc. Låste sig menar du att servon slutade fungera, inget rattlås då.

Bild
Skriv svar