Chevrolet Trans Sport, skarvad ABS kabel?
- Diesel Nordlöf
- SUV
Chevrolet Trans Sport, skarvad ABS kabel?
Bytte ett hjullager fram idag på chevan och det gick i sak väldigt lätt (sånär som ett problem som beskrivs om en stund). Användare avdragare från Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-203402/" onclick="window.open(this.href);return false; och sedan krävs en 33mm hylsa för navet. Det är väl de "ovanliga" verktyg som behövs utöver vanlig standard uppsättning av bla 13mm nyckel.
Dock ett bekymmer, sedan tidigare var själva kontaktstycket trasigt så jag fick ta bort det nya fina kontaktstycket på nya ABS givaren och skarva ihop det med de 2 kablarna som kommer från bilen. Men tyvärr lyser nu ABS och AWD lampan. Har kablarna olika funktion så de kan behöva skiftas tro? De skarvades genom att jag tvinnade ihop dem ordentligt, lödde på dem och därefter krympslang, så att det skulle vara skarven som sådan finner jag i princip uteslutet.
Bifogar en bild, den gamla skarvningen var med vanliga kabelskor och den funkade
[album]210[/album]
Dock ett bekymmer, sedan tidigare var själva kontaktstycket trasigt så jag fick ta bort det nya fina kontaktstycket på nya ABS givaren och skarva ihop det med de 2 kablarna som kommer från bilen. Men tyvärr lyser nu ABS och AWD lampan. Har kablarna olika funktion så de kan behöva skiftas tro? De skarvades genom att jag tvinnade ihop dem ordentligt, lödde på dem och därefter krympslang, så att det skulle vara skarven som sådan finner jag i princip uteslutet.
Bifogar en bild, den gamla skarvningen var med vanliga kabelskor och den funkade
[album]210[/album]
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
XC70 D5 -04
Annons
Re: Chevrolet Trans Sport, skarvad ABS kabel?
Jag tror att ABS-sensorn har en jordkabel och en signalkabel, så det kanske är möjligt att du råkat koppla det tvärtom.
ABS-lampan ska slockna när felet är åtgärdat, utan att man behöver återställa med ett instrument. Det kanske tar ett par hundra meter så att systemet får referens om att det är fixat.
ABS-lampan ska slockna när felet är åtgärdat, utan att man behöver återställa med ett instrument. Det kanske tar ett par hundra meter så att systemet får referens om att det är fixat.
- Diesel Nordlöf
- SUV
Tog isär skarven och skiftade trådarna men noll skillnad. Har du nått tips på felkodsläsare som fixar att läsa ABS på dessa bilar?
Tror dock inte på slumpen att nått annat skulle gå sönder precis när jag bytt hjullager/nav, känns som jag gjort nått knas men jag kan verkligen inte förstå vad
Tror dock inte på slumpen att nått annat skulle gå sönder precis när jag bytt hjullager/nav, känns som jag gjort nått knas men jag kan verkligen inte förstå vad
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
Jag känner inte till någon annan läsare än Tech-II som klarar av ABS-sensorerna. Med vanlig OBD-2 så kunde jag med Torque se ett hastighetsvärde på alla sensorer men Tech-II sa direkt att höger bak var trasig.
- Diesel Nordlöf
- SUV
Oj Tech-II verkar inte billiga
Trodde när jag la 2500kr på fantastiska VCDS till Volkswagen bilar att det skulle vara de sista dyra felkodsläsaren jag köpte, det är ju frågan om return of investment när den inträffar på tech-II läsaren med de priser jag såg på Ebay
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
Har du kört lite med bilen? Jag har hört att vissa bilar kan kräva 20 min körning över en viss hastighet. Prova sedan stäng av och starta om motorn direkt.
- Diesel Nordlöf
- SUV
När jag startade den i morse för att flytta den på gården lös faktiskt inte lampan, den lös heller inte på någon minuts körning runt samfälligheten. Får väl se hur det utvecklar sig, körde 4 mil igår med den så den fick köras lite.Avenger skrev:Har du kört lite med bilen? Jag har hört att vissa bilar kan kräva 20 min körning över en viss hastighet. Prova sedan stäng av och starta om motorn direkt.
Förövrigt funderar jag på vad som skiljer de främre naven från de bakre, annat pris och annat nummer på Rockauto men de ser fullständigt identiska ut enligt min uppfattning
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
- Diesel Nordlöf
- SUV
Lampan var släckt en mil sen tändes den, får väl lämna in den på koll hos nån GM verkstad. Hoppas bara felkoder för intermittenta fel ligger kvar på dessa bilar
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
Det var tråkigt, känns som att det kan vara någon annan givare i så fall, fast det vore ju i sig ett sammanträffade då. Man tycker ju inte att det borde störa någonting i och med att det är skarvat och du använt lödpenna och krympslangar.
- Diesel Nordlöf
- SUV
En liten uppdatering på tråden och det är att bilen återfått ett fenomen som jag tidigare trodde berodde på hjullagret höger fram som jag bytte (det som tidigare hade avklippta kablar). Och det är att ABS funktionen ibland aktiveras vid lätt inbromsning. Så nu tror jag att boven till det problemet och att lampan tänds lite då och då hela tiden berott på det vänstra hjullagret fram. Sedan tidigare är bägge hjullagren bak bytta av mig, så med 3 nya hjullager där jag känner mig väldigt komfortabel med min lödning på höger fram så tror jag att boven är det vänstra hjullagret fram. Nytt sådant beställt from Rockauto + lite annat smått och gott.
Uppdatering kommer i ämnet:-)
Uppdatering kommer i ämnet:-)
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
- Diesel Nordlöf
- SUV
Felet visade sig vara det vänstra hjullagret fram, efter att ABS/AWD lyst mer eller mindre stup i kvarten så har lampan nu varit släkt i ca 20 mil.
Känns rätt nice för tillfället för jag har 4 nya hjullager, nya dämpare och fjädrar bak. Måste bara få tummen ur och byta dämpare fram som jag köpte för snart ett år sedan men inte orkar byta ännu. Måste ta tag i dem också så man slipper gunga runt på vägarna
Känns rätt nice för tillfället för jag har 4 nya hjullager, nya dämpare och fjädrar bak. Måste bara få tummen ur och byta dämpare fram som jag köpte för snart ett år sedan men inte orkar byta ännu. Måste ta tag i dem också så man slipper gunga runt på vägarna
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
Köpte du bara nya dämpare fram eller kompletta fjäderben?
- Diesel Nordlöf
- SUV
Nya dämpare, såhär i efterhand borde jag köpte nya kompletta fjäderben men lätt att vara efterklok
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04