Jag trodde jag hade koll på mina bilar, på internet och på detta med att få fram info om min egen bil. Men efter två timmar ger jag upp.
Hjälp.
Min Dodge Durango -00 med vin 1B4HS28N2YF142946 ska få ett nytt växellådsfilter och packning. Problemet är att jag inte hittar vad det är för låda jag har. Antingen en 45RFE eller en 46RE.
Fyrhjulsdrift och öh; det ska väl räcka.
Det sitter en oljekylare på den och meningen är att jag ska se över hela systemet och få bilen till The Vinterbil inför nästa december som jag tror blir hemsk och kall. Min handbok tycks gälla årsmodellen innan. JEEPs Grand Cherokee har samma 4,7 liters V8 men under våren bytte den modellen en del saker, så jag gissar att jag har en årsmodell som inte är den enklaste att definiera.
vilken växellåda har min Durango -00
- monsterbilen
- SUV
Annons
Re: vilken växellåda har min Durango -00
I denna tråden från ett amerikanskt Durango forum så säger dom att 4.7 motorerna har 45RFE låda:
http://www.dakota-durango.com/forum/arc ... 42411.html" onclick="window.open(this.href);return false;
När man kikar på reservdelssidor så verkar det också som att 46RE är ihop med 5.9 motorn.
http://www.dakota-durango.com/forum/arc ... 42411.html" onclick="window.open(this.href);return false;
När man kikar på reservdelssidor så verkar det också som att 46RE är ihop med 5.9 motorn.
- monsterbilen
- SUV
Re: Sv: vilken växellåda har min Durango -00
Du har så rätt. Jag går in på rockauto.com och letar filter där det bara finns 45rfe att välja på till min bil.
Ibland stannar hjärnan när det handlar om att fixa sin egen bil.
(tapatalk)
Ibland stannar hjärnan när det handlar om att fixa sin egen bil.
(tapatalk)
Hoppas det går bra med servicen, för övrigt är nog filter och packning lika billigt, om inte billigare, här i Sverige, kolla med Hansen och om du kan se något artikel-nr som stämmer till den lådan.
- monsterbilen
- SUV
Mekonomen säljer för HansenRacing ett komplett kit med två filter samt packning för 430kr till just 45RFE. Inte överdrivet farligt.
(tapatalk)
(tapatalk)
- monsterbilen
- SUV
Nja, det var tydligen bara filter. Men allt är beställt och hämtas till helgen hos närbelägna Mekonomen. Oljan var förresten det dyra men vafan.
Det är alltså två filter som bytes i växellådan. Tror ni jag klarar detta själv? Har aldrig skruvat sönder en växellåda tidigare men har bytt några kopplingar i mitt liv.
Om någon har erfarenhet av en 45rfe-låda så hör gärna av sig med goda råd.
(tapa)
Det är alltså två filter som bytes i växellådan. Tror ni jag klarar detta själv? Har aldrig skruvat sönder en växellåda tidigare men har bytt några kopplingar i mitt liv.
Om någon har erfarenhet av en 45rfe-låda så hör gärna av sig med goda råd.
(tapa)
Tror att det kommer gå fint, har du bytt kopplingar så är inte filtret något större ska du se.
Mvh
Mvh