Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Neon -98 hastighetsmätarproblem mm.

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
scotch
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 aug 2014, 18:49

Chrysler Neon -98 hastighetsmätarproblem mm.

Tja alla
Har just köpt min första Chrysler.
Men hastighetmätaren muppar sig den rör sig bara ibland, för det mesta så ligger den på 0km.
Har ingen kunskap om dessa bilar så snälla hjälp mig.

Sen har någon klant lyckat spärra radion. Den vill inte starta alls. Bara en liten rödlampa som blinkar.
Finns det något bra gör det själv på den???

Med vänlig hälsning
Björn
Senast redigerad av Avenger den ons 27 aug 2014, 12:47, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Neon -98 hastighetsmätarproblem mm.

Tjena Björn,

Lite tankar kring problemet med hastighetsmätaren. Kontrollera så att det inte är något glapp till kontakten bakom mätarhuset. Om ABS-lampan lyser så kanske det är en hastighetssensor som är defekt vid något av hjulen om det är därifrån den får signalen, dock inte riktigt säker då sensorn kan sitta i växellådan, särskilt om det är en automat, men då borde den lägga sig i felläge och inte växla igenom alla växlarna. Det kan även vara mätarhuset själv som är defekt, en dålig lödning på kretskorten till mätarhuset. Har man tur så kan detta vara synligt för ögat och man kan löda om på nytt, annars kan det behövas förstoringsglas eller chansning att man löder om allting.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
scotch
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 aug 2014, 18:49

Re: Chrysler Neon -98 hastighetsmätarproblem mm.

Nej ABS lampan lyser inte..
har tittat lite på hur man får bort instrumentpanelen men utan lycka vill inte slita sönder något.
sitter det någon dold skruv eller är det lite mer våld som gäller? ;)

Att löda om kretskortet är det minsta problemet.


vet du något om spelaren eller är det bara att lämna in den till verkstad?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Neon -98 hastighetsmätarproblem mm.

Hej,

Titta om det sitter några skruvar vid fläktutblåsen på instrumentpanelen, det gör det på Neon från årsmodell 2000 och framåt.

Skönt att det inte är några problem att löda, om det skulle vara något sådant fel:)

Kolla efter någon säkring på radion samt prova återställa den genom att lossa kontakten eller batteriet. Det är nog inte alltför ovanligt att dessa äldre enheter blir defekta.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Neon -98 hastighetsmätarproblem mm.

Prova även bilens inbyggda diagnostik vad gäller mätarhuset, håll inne TRIP och RESET samtidigt som du vrider på tändningen, sedan utför datorn ett självtest av mätarhuset för att se om allt fungerar, kolla om hastighetsmätaren rör sig som den ska.

EDIT till mitt första inlägg i tråden: Troligtvis är det inte ABS-sensorerna som bilen hämtar hastighetsinformationen ifrån, då jag sökte på reservdelssidor såsom ebay så dyker det upp en separat sensor för hastighetsmätaren, denna sitter troligtvis någonstans på växellådan.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Chrysler Neon -98 hastighetsmätarproblem mm.

Att plocka isär grejor brukar finnas på tuben.
Användarens profilbild
scotch
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 aug 2014, 18:49

Re: Chrysler Neon -98 hastighetsmätarproblem mm.

Har leta på tuben o goggle men inte vart jag nog klokare för de.
Ska ta tag i det imorgon.

Radion har jag avvecklat.
Jag hittar bara knappen till trippmätarem. Ingen Reset.

Är det någon som har ett elschema för Neno -98 liggandes hittade nämligen två kablar som jag inte vet vad dom gör för nytta. Orange och rosa. Till radion.
Tänkte sätta i en annan stereo.
Användarens profilbild
scotch
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 aug 2014, 18:49

Re: Chrysler Neon -98 hastighetsmätarproblem mm.

Hastighetsmätaren fixad allt satt med klipps och det var två st stora kall lödningar."lödde om alla lödningar till kontakterna ifall"

Men efter att jag satte ihop allt så började ABS lampan lysa "ska den det eller?"
Ska inte den bara lysa när ABS går i ?

Radion vart en nyare modell fast det blev en skaplig glugg där.
blir att bygga något där.
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Chrysler Neon -98 hastighetsmätarproblem mm.

scotch skrev:Hastighetsmätaren fixad allt satt med klipps och det var två st stora kall lödningar."lödde om alla lödningar till kontakterna ifall"

Men efter att jag satte ihop allt så började ABS lampan lysa "ska den det eller?"
Ska inte den bara lysa när ABS går i ?

Radion vart en nyare modell fast det blev en skaplig glugg där.
blir att bygga något där.
  • Så bra med lödkunniga personer. Själv avlade jag lödprov för att kunna utföra lödningar i flygplan för många år sedan. Ett av de svårare prov jag gjort.

    Hursomhelst ska ABS-lampan lysa när du vrider om nyckeln. Om allt är OK (systemet testar) ska den slockna efter stund. Utgår att du kört bilen efter reparationen? Den lyser inte när ABS:n jobbar.
Användarens profilbild
scotch
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 aug 2014, 18:49

Re: Chrysler Neon -98 hastighetsmätarproblem mm.

Hursomhelst ska ABS-lampan lysa när du vrider om nyckeln. Om allt är OK (systemet testar) ska den slockna efter stund. Utgår att du kört bilen efter reparationen? Den lyser inte när ABS:n jobbar


Lampan lyser när man startar men slocknar efter en stund.
men när man lagt i Driver som ploppar den upp igen och lyser hela tiden till man stänger av.
mycket störande med en lysande lampa.

några tips på vad felet kan vara??
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Chrysler Neon -98 hastighetsmätarproblem mm.

scotch skrev:Lampan lyser när man startar men slocknar efter en stund.
men när man lagt i Driver som ploppar den upp igen och lyser hela tiden till man stänger av.
mycket störande med en lysande lampa.

några tips på vad felet kan vara??
  • Det blir nog tyvärr att plocka bort mätarhuset igen och gå igenom alla lödningar mycket noggrant med en lupp och kolla att det inte blivit någon tennbrygga där det inte ska vara.
Skriv svar