Dodge Ram 1500-99 4wd - Styrning ostabil
Re: Dodge Ram 1500-99 4wd - Styrning ostabil
Om jag läser den manual jag har tillgång till i pdf så står det följande:
REAR AXLE²
- The lubricant should have MIL-L-2105C and API GL 5 quality specifications.
- Lubricant is a thermally stable SAE 80W-90 gear lubricant.
- Lubricant for axles intended for heavy-duty or trailer tow use is SAE 75W-140 SYNTHETIC gear lubricant.
NOTE: Trac-lokY and Vari-lokY equipped axles require a friction modifier be added to the lubricant.
CAUTION: If axle is submerged in water, lubricant must be replaced immediately to avoid possible
premature axle failure.
Samt mängden är antingen 248 RBI=3,4l eller 267 RBI= 3,6l
Nu har jag turen att både ha nära till Biltema, Autoexperten o även Hansen Racing.... Men berätta mer om Red Line?
REAR AXLE²
- The lubricant should have MIL-L-2105C and API GL 5 quality specifications.
- Lubricant is a thermally stable SAE 80W-90 gear lubricant.
- Lubricant for axles intended for heavy-duty or trailer tow use is SAE 75W-140 SYNTHETIC gear lubricant.
NOTE: Trac-lokY and Vari-lokY equipped axles require a friction modifier be added to the lubricant.
CAUTION: If axle is submerged in water, lubricant must be replaced immediately to avoid possible
premature axle failure.
Samt mängden är antingen 248 RBI=3,4l eller 267 RBI= 3,6l
Nu har jag turen att både ha nära till Biltema, Autoexperten o även Hansen Racing.... Men berätta mer om Red Line?
Chevrolet Belair 210 4d HT - 1955
Volvo XC70 AWD D4 2016
Harley Davidsson Ultra Glide Classic 1995
Volvo XC70 AWD D4 2016
Annons
Jag hade nog använt 75/80W-90 =)
Tror de på Biltema uppfyller kraven, API GL 5 är ju noterat men sen står det ju MIL-L-2105C, men det är väl samma som API GL 4 så det ska nog klara sig allt som allt, tror jag i alla fall =)
Tror inte du behöver 75W-140, det är om det är hög värmeutveckling och du ska väl inte köra så mycket släp/husvagnar osv. eller i skogen?
Oljan håller sig ganska "tjock" gentemot "-90".
Men det är väl 9,25" bakaxel på 1500-serien?
Eller vad beställde du för kåpa? Blir väl runt 2,2 liter med friktionstillsats.
Jag tycker bara om Red-Line eftersom jag är USA-fantast, ingen speciell anledning då Castrol har alla typer också!
Dom härstammar väl från Texas eller Kalifornien tror jag.
Tror de på Biltema uppfyller kraven, API GL 5 är ju noterat men sen står det ju MIL-L-2105C, men det är väl samma som API GL 4 så det ska nog klara sig allt som allt, tror jag i alla fall =)
Tror inte du behöver 75W-140, det är om det är hög värmeutveckling och du ska väl inte köra så mycket släp/husvagnar osv. eller i skogen?
Men det är väl 9,25" bakaxel på 1500-serien?
Jag tycker bara om Red-Line eftersom jag är USA-fantast, ingen speciell anledning då Castrol har alla typer också!
Har du chassinumret på din bil så kan man kolla upp spec. på nästan alla tillval till bilen, t ex. om den har någon speciell diff =)
Skriv det gärna här så kan jag kolla upp, eller skicka PM =)
Skriv det gärna här så kan jag kolla upp, eller skicka PM =)
Har skickat ett PM med mitt chassinr till dig.
Du har helt rätt i att det räcker med W75-90 olja. Men sen gällande tillägg för friktion, var hittar man det o vad är det för olja? O har dom detta med på Biltema?
Du har helt rätt i att det räcker med W75-90 olja. Men sen gällande tillägg för friktion, var hittar man det o vad är det för olja? O har dom detta med på Biltema?
Volvo XC70 AWD D4 2016
Volvo XC70 AWD D4 2016
Tjena Jocke, jag svarar här i tråden ist för mailen! 
Hur mycket olja som behövs till diffen bak samt ev. tillsatset:
För att friska upp mitt minne från informationen från chassinumret som vi pratade om via PM:
Du har 1500-serien light duty, bakaxeln är standard 9,25 tum med antispinn-kontroll.
Enligt servicemanualen så verkar du alltså ha TRAC-LOK, antar att det står för Traction
Alltså det är oljemängden till Limited slip differential som du behöver eftersom du har antispinn på bakhjulen.
Oljemängden är då 2,2 liter (80W-90?) och det behövs en friktionstillsats av 1 dl i 9,25 tummaren =)
Så har jag uppfattat det som =)
Hur mycket olja som behövs till diffen bak samt ev. tillsatset:
För att friska upp mitt minne från informationen från chassinumret som vi pratade om via PM:
Du har 1500-serien light duty, bakaxeln är standard 9,25 tum med antispinn-kontroll.
Enligt servicemanualen så verkar du alltså ha TRAC-LOK, antar att det står för Traction
Oljemängden är då 2,2 liter (80W-90?) och det behövs en friktionstillsats av 1 dl i 9,25 tummaren =)
Så har jag uppfattat det som =)
Här är tillsatsen, 1,1 dl och kostar lite över 100:- kr inkl. frakt:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mopar-li ... 2a139d464c" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även hos Chrysler Sverige men dom är minst lika dyra (och otrevliga som dom alltid är xD).
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mopar-li ... 2a139d464c" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även hos Chrysler Sverige men dom är minst lika dyra (och otrevliga som dom alltid är xD).
Jag är med dig att vi fortsätter svaret i forumet
Tackar som vanligt för ditt svar.
Då blir det 2,2l W75-90 och 1,1l Mopar limited slip additive (4318060AB) och jag tror att jag köper tillsatsen på Chrystler i Helsingborg där jag vet att dom är hyfsat trevliga
(mest för att spara tid då grejorna kommer i veckan)
Tack för all hjälp
/Jocke
PS! Chassinr med 14siffror/bokstäver var så för då Transportsyrelsens system kunde bara hantera 14 tecken i systemet därför tog man bort de 3 första. Från 2001 så fick dom ett nytt system och lämnade ansvaret till Bilprovningen att i samband med besiktning skriva in samtliga tecken. Detta händer visst ofta att detta inte är gjort enligt min ingenjör. Men han skall fixa detta till Dodgen i veckan så att allt blir rätt.
Tackar som vanligt för ditt svar.
Då blir det 2,2l W75-90 och 1,1l Mopar limited slip additive (4318060AB) och jag tror att jag köper tillsatsen på Chrystler i Helsingborg där jag vet att dom är hyfsat trevliga
(mest för att spara tid då grejorna kommer i veckan)
Tack för all hjälp
/Jocke
PS! Chassinr med 14siffror/bokstäver var så för då Transportsyrelsens system kunde bara hantera 14 tecken i systemet därför tog man bort de 3 första. Från 2001 så fick dom ett nytt system och lämnade ansvaret till Bilprovningen att i samband med besiktning skriva in samtliga tecken. Detta händer visst ofta att detta inte är gjort enligt min ingenjör. Men han skall fixa detta till Dodgen i veckan så att allt blir rätt.
Volvo XC70 AWD D4 2016
Volvo XC70 AWD D4 2016
Du menar 1,1 dl friktionsmedel?
..ja det är nog bäst att ta medlet från Chrysler, man tycker ju inte att det borde vara så dyrt när det bara gäller runt 1 dl xD .hoppas bara dom har det hemma, här hos mig tror jag inte Hedin hade haft de, knappt dom hade ATF+4-olja
Aha, då förstår jag ang. chassinumret, kanske också spelar roll eftersom bilen är från Kanada från början? Att dom håller sig inom samma ram som EU-reglerna med antalet siffror?
HAHAHAHA
Jag menar dl annars blir det nog inte riktigt bra....
I Helsingborg så heter Dodge/Chrystler "Bilhuset" så jag får hoppas
Ang chassinr så kvittade detta från vilken av fabrikörerna det var. Gällde likaväl Volvo son en Dodge
Regelverket så skall samma info finnas inom alla EU länder.
Besiktningsreglerna som Transportsstyrelsen ansvarar för ligger EU-reglerna till grund.
I Sverige så kontrollerar vi mer än vad reglerna säger och detta enligt EU är OK än att man gör mindre.
/Jocke
Jag menar dl annars blir det nog inte riktigt bra....
I Helsingborg så heter Dodge/Chrystler "Bilhuset" så jag får hoppas
Ang chassinr så kvittade detta från vilken av fabrikörerna det var. Gällde likaväl Volvo son en Dodge
Regelverket så skall samma info finnas inom alla EU länder.
Besiktningsreglerna som Transportsstyrelsen ansvarar för ligger EU-reglerna till grund.
I Sverige så kontrollerar vi mer än vad reglerna säger och detta enligt EU är OK än att man gör mindre.
/Jocke
Volvo XC70 AWD D4 2016
Volvo XC70 AWD D4 2016
Hehe 
Bilhuset ser ut att vara bra, bättre än en viss annan firma *host* Hedin *host* haha xD
Dom börjar snart sälja Lancia också står det på hemsidan, då blir det Voyager och 300C med Lancia-emblem
Aha, det var bra info om chassinumret, nu vet jag orsaken till varför vår gamla Town & Country hade det
, jag kollade våra nuvarande bilar men det var ju efter -01 nu ser jag som dom importerades 
..jag frågade även James som driver en Dodge-firma i USA om chassinumret till min Dodge, ska bli roligt att se vad han säger att den har för tillval i utrustning
Men han var inte på kontoret då dom firar Labor Day 
Bilhuset ser ut att vara bra, bättre än en viss annan firma *host* Hedin *host* haha xD
Dom börjar snart sälja Lancia också står det på hemsidan, då blir det Voyager och 300C med Lancia-emblem
Aha, det var bra info om chassinumret, nu vet jag orsaken till varför vår gamla Town & Country hade det
..jag frågade även James som driver en Dodge-firma i USA om chassinumret till min Dodge, ska bli roligt att se vad han säger att den har för tillval i utrustning
Fick tag i Mopar original W75-90 olja samt Mopar friktionsolja från Hedins bil i Ängelholm.
Imponerad eftersom nu precis som du sa så har dom inte det bästa ryktet. Men här är dom helt kanon, t.o.m. bättre än Bilhuset som inte hade det hemma
Men... att köpa original så kostade oljan 32kr/l mer än Biltemas och då känner jag mig hyfsat nöjd.
Samt friktionsoljan 190kr flr 1,1dl.... sicket pris o tur att man inte bytar så ofta.
Om allt går som det skall så skall allt bytas på lördag. Har fått allt nu idag utom styrdämparen
/Jocke
Imponerad eftersom nu precis som du sa så har dom inte det bästa ryktet. Men här är dom helt kanon, t.o.m. bättre än Bilhuset som inte hade det hemma
Men... att köpa original så kostade oljan 32kr/l mer än Biltemas och då känner jag mig hyfsat nöjd.
Samt friktionsoljan 190kr flr 1,1dl.... sicket pris o tur att man inte bytar så ofta.
Om allt går som det skall så skall allt bytas på lördag. Har fått allt nu idag utom styrdämparen
/Jocke
Volvo XC70 AWD D4 2016
Volvo XC70 AWD D4 2016
Härligt härligt! 
Var inte så farligt med priset tycker jag inte, helt okey för att vara Hedin!
Men generellt så tycker man att 200:- för 1 dl är dyrt det förstår jag, men jämför man mot den amerikanska marknaden så var det inte så stor skillnad.
Grejerna kom ganska fort då eller? =D
Mvh
Jonathan
Var inte så farligt med priset tycker jag inte, helt okey för att vara Hedin!
Grejerna kom ganska fort då eller? =D
Mvh
Jonathan
Helvete vad lurad man kan bli....
Diffoljan W75-90 var inte 32kr utan 232kr och nu idag när jag skulle hämta så hade dom inte den hemma utan dom hade beställt hem 3flaskor till mig som kommer imorgon.
Nu sitter jag i sådan förbannad knipa eftersom ingen annan har friktionsoljan hemma än Hedin och jag skall byta allt på lördag. Så det var bara till att betala
Nä aldrig mer Hedin.
Sakerna tog precis 8dagar från beställning tills jag hade dom hemma. Hoppas att styrdämparen kommer idag för då har samtliga saker gått på samma tid.
Fan vad förbannad man kan bli och att man tvingas köpa...FAN!!
/Jocke
Diffoljan W75-90 var inte 32kr utan 232kr och nu idag när jag skulle hämta så hade dom inte den hemma utan dom hade beställt hem 3flaskor till mig som kommer imorgon.
Nu sitter jag i sådan förbannad knipa eftersom ingen annan har friktionsoljan hemma än Hedin och jag skall byta allt på lördag. Så det var bara till att betala
Nä aldrig mer Hedin.
Sakerna tog precis 8dagar från beställning tills jag hade dom hemma. Hoppas att styrdämparen kommer idag för då har samtliga saker gått på samma tid.
Fan vad förbannad man kan bli och att man tvingas köpa...FAN!!
/Jocke
Volvo XC70 AWD D4 2016
Volvo XC70 AWD D4 2016
Var det per liter eller för allt?
Dom tar riktigt mycket betalt har jag hört, deras pålägg är runt 3-4 gånger mot i USA
Det var ganska snabbt du fick grejerna från USA tycker jag
Frågade du om du fick avbeställa oljan då?
Per liter
Aldrig mer Hedins, tråkigt att man måste ju visa den goda sidan för arbetet skull
Jo jag är nöjd med att beställa från USA, att vänta 8dagar och att priset är riktigt trevligt gör ju inte ont. Men den vinsten försvann ju på oljan....
Jag tror nog att jag hade kunnat avbeställa men eftersom jag är tvungen att handla friktionsoljan så känns det dumt att kämpa med att få tag i den andra oljan...
Läropengar får man väl säga o om man försöker tänka positivt så blir det Mopar original
/Jocke
Aldrig mer Hedins, tråkigt att man måste ju visa den goda sidan för arbetet skull
Jo jag är nöjd med att beställa från USA, att vänta 8dagar och att priset är riktigt trevligt gör ju inte ont. Men den vinsten försvann ju på oljan....
Jag tror nog att jag hade kunnat avbeställa men eftersom jag är tvungen att handla friktionsoljan så känns det dumt att kämpa med att få tag i den andra oljan...
Läropengar får man väl säga o om man försöker tänka positivt så blir det Mopar original
/Jocke
Volvo XC70 AWD D4 2016
Volvo XC70 AWD D4 2016