Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

dodge caravan slirar i aut. AKUT HJÄLP

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
jonnie78
Minivan

dodge caravan slirar i aut. AKUT HJÄLP

har en dodge grand caravan 3,3l aut-96a
Nu till problemet
Automatlådan slirar när den är varm, det sägs att det kan hjälpa att byta oljan MEN hur gör jag det?
Var sitter oljepluggen på lådan? hittar inte den.
eller är det lådan som är kass?
AKUT HJÄLP
Tacksam för svar.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: dodge caravan slirar i aut. AKUT HJÄLP

Hej,

Hur långt har bilen gått? Hur beter den sig när den slirar? Kontrollera färgen på oljan med ett färglöst papper, samt hur den luktar. Är den helt svart och luktar bränt så kan man prova att byta och se om det hjälper.

Man sänker ner hela oljetråget till automatlådan för att tappa ur oljan, lossa skruvarna stegvis så att ena sidan hänger ner så att inte allting faller ner. En del ägare har själva monterat en oljeplugg i efterhand, så att det blir lättare att tappa ur oljan. Oljefiltret sitter även där när man lossa tråget, samt en magnet i tråget som samlar upp ev. flisor, är denna full av metall så kan det indikera på något internt fel.

Påfyllning görs genom röret till oljestickan.

Kontrollering av oljenivån görs med varmkörd motor på plant underlag och med motorn på tomgång, efter att man bläddrat igenom PRND (stanna upp i varje läge i 2-3 sekunder). Oljenivån ska ligga strax under MAX-strecket. Kontrollera nivån samtidigt som du kollar färgen och lukten.

Det får endast fyllas på med ATF+4 certifierad olja, det ska stå på förpackningen någonstans (tidigare var det ATF+3 i de årsmodellerna, men den har ersatts med ATF+4 som är en uppgradering). Det är mycket viktigt att oljan uppfyller denna certifiering, ingenting annat får hällas i lådan.

Ser oljan fin ut och luktar sött, samt om nivån är okej, så kan det tyvärr vara så att lådan har gett upp.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
jonnie78
Minivan

Hej

Bilen har gått 34800mil.
Den går fint när den är kall men efter en stund när den är varm så slirar den i lådan när jag gasar samt vill inte växla upp till sista växel, så har den växlat ner så håller den sig där.
Oljan ser genomskinlig ut när den är varm men luktar inget spec.

Kan det va lönt att byta oljan eller kan det vara lådan som är slut?

Tacksam för svar.

Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Okej då förstår jag.

Oljan ska ha en rosa/rödaktig/brun färg och lukta sött. Det kan vara så att oljan är "förbrukad", att friktionsmaterialet är så pass använt och kör du mera så kommer oljan till slut att bli svart till färgen och lådan ta skada. Men det kan även vara så att automatlådan är på väg att bli defekt/är defekt, tyvärr.

Jag vågar inte rekommendera varken det ena eller det andra, den har dock rullat ganska långt och har det inte skett några tidigare reparationer på lådan så hade det enligt mig lutat åt att den kanske är defekt, men jättesvårt att säga utan att ha kontrollerat bilen på plats.

Förresten riktigt kul att höra om en sådan långmilare av 96 årsmodell.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
jonnie78
Minivan

Hej

Okej ja jag får se hur jag gör.
Den är röd aktig när den är kall iallafall men inte när den är varm.
Ja den har gått långt o jag är 3de ägaren på den.
Tack för svaren.
Mvh
Jonnie
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Prova att byta oljan. Bästa hade varit att få ut så mycket som möjligt.
Filter är inte så dyrt och original oljan har ett hyfsat pris hos Fiat handlaren nu också men visst kostar den några slantar.
Eftersom den gått så långt kan det ju vara lådan som avenger skriver men det kan vara värt att prova byta.
Följer du avengers beskrivning och det är första gången du bytar och är halv van att skruva skulle jag säga att det tar mellan 1 till 2 timmar att göra jobbet. Du behöver minst 4 liter atf 4+.
Kolla nivån när oljan är varm.
Oljan jag har luktar nåt fördjävligt.
Sticker till gott i näsan.
Men jag har någon annan typ men den ska klara atf4 kravet.
Är även brun i färgen
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar