Hej allihopa, ny på forumet och tänkte ställa en fråga.
Har en 1996 Dodge GC 3.3
När jag köpte bilen så var det ett metalliskt ljud när man hade växel i och höll bilen still, en sköljning på 14 liter senare så har det slutat, däremot blir det att lukta bränd atf-olja när man står still med växel i.
Några förslag på vad det kan vara?
Är inte helt insatt i hur automatlådor funkar, men har förstått att om man håller i bromsen så ska lådan koppla ifrån drivningen, är det korrekt uppfattat.
Mystiskt automatlådefel Dodge Grand Caravan
Annons
- Anders Ason
- Pickup Truck
Re: Mystiskt automatlådefel Dodge Grand Caravan
Det är väl en vanlig Chrysler Voyager du har? Inne på min andra och inte frikopplas någon låda när man bromsar. Har kört automat i massor av år och olika märken men ingen med den egenskapen. Det ska definitivt inte lukta bränt och är du helt säker på att det inte är bromsen på ett hjul som ligger på? Gå ut och känn om något hjul är varmt när det luktar. Bromsar som ligger på är inte ovanligt och din bil är ju trots allt ganska gammal.
Om du är säker på att det är ATF olja som luktar är det fel på lådan. Inte det heller ovanligt. En tröst är att den går att byta utan att ta ur motorn och det borde gå att få tag på beg. även om efterfrågan varit stor.
Inte fyllt på för mycket olja?
Din tråd kanske ska ligga i Voyagergruppen?
Om du är säker på att det är ATF olja som luktar är det fel på lådan. Inte det heller ovanligt. En tröst är att den går att byta utan att ta ur motorn och det borde gå att få tag på beg. även om efterfrågan varit stor.
Inte fyllt på för mycket olja?
Din tråd kanske ska ligga i Voyagergruppen?
Tack för svaret.
Helt säker på att det är atf det luktar, en blandning av kattpiss och rödlök.
Fenomenet uppkommer endast vid stillastående och växel i, annars växlar den hur fint som helst.
Kanske borde ligga under chrysler men bilen är brandad som Dodge så jag la den här.
Admin kan flytta tråd om den ligger fel.
Helt säker på att det är atf det luktar, en blandning av kattpiss och rödlök.
Fenomenet uppkommer endast vid stillastående och växel i, annars växlar den hur fint som helst.
Kanske borde ligga under chrysler men bilen är brandad som Dodge så jag la den här.
Admin kan flytta tråd om den ligger fel.
Det finns inte gammal olja som ligger och bränner. Luktar illa varesig det e atf eller motorolja. Kolla så det inte är servon som läcker, mycket möjligt det är atf i den
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Det kanske är lite olja som hela tiden pressas ut, men så att det bara märks av när man står stilla. Kolla runt om det är något fuktigt på automatlådan.
mvh
mvh
Tack för förslagen, ska ta in bilen i verkstan och kolla
Om det är tråget som läcker så dra inte åt bultarna för hårt. Är aluminium så krävs inte mycket för att dra sönder
Voyager V6 -04
Var ute nyss och lukten vid stillastående i D har upphört, så det var nog som så att det var oljespill utanför som brände bort.
Oljenivån var rätt och såg fint ut under tråget.
Oljenivån var rätt och såg fint ut under tråget.
Gott. Hoppas det håller sig borta.
Voyager V6 -04