Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

nya problem cheva transport!!! - topplockspackning!

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
roffe
Minivan

nya problem cheva transport!!! - topplockspackning!

tjenare!!!nya problem med bilen :cry: nu blir bilen överhettad kylvatten finns men blir överhettad ändå....stängde av ac:n och satte på full värme i ca 10min då låg den på normal temp stängde av fläkten och drog ner värmen då låg den på normal temp hela vägen (ca 8-9mil) sen var det samma visa igen när vi skulle hem....hoppas på förslag som kan lösa detta problem :D ..
mvh roffe...
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: nya problem cheva transport!!!

Hej,

Uppstår det vid motorvägskörning eller stadskörning eller både och? Tänkte på om fläkten kör igång? Har du kollat det?

Fungerar både värme och kyla i bilen?

Vattenpump, termostat eller dåligt luftflöde till motorn är saker som jag tänker på.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
roffe
Minivan

hej!! det uppstår både vid motorvägskörning och stadskörning..har inte kollat om fläktarna går igång ska kolla det idag....tog en titt ner i expantionskärlet och såg att kylvattnet såg väldigt "grummligt"ut vet inte om det kan vara en bidragande orsak???hör av mig igen när jag kollat upp allt....
mvh roffe...
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om kylvattnet är grumligt på grund av att du får olja i det så är det sannorlikt någon av följande: Insugspackning, toppackning eller oljekylaren. Då brukar det också gå åt andra hållet, att du får vatten i oljan så kolla genast hur den ser ut.

Hur varm blir den? Fläktarna går inte igång förrän vid 110 grader ungefär och om du har fungerande AC och den påslagen så ska de börja ännu tidigare. Temperaturmätaren är inte så exakt, t.ex. står min normalt strax under 100 grader medan om man kollar motortemperaturen via ODB-II så säger den 90 grader och jag har verifierat att det är den korrekta temperaturen.

I den här tråden, inlägg 6, så beskrev jag hur jag kollade att mina fläktar fungerade rent elektiskt:
http://www.automotiveforums.com/vbullet ... ?t=1068147" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
roffe
Minivan

så nu har jag kollar reläerna det som det bara står fan på hände ingenting när jag prov tryckte det men när jag prov tryckte på fan 1 och 2 så hoppade båda fläktarna igång...därefter lät jag bilen gå på tomgång tills den blev varm när mätaren nästan var uppe på rött så hoppade fläktarna igång och efter ca 45sek så var mätaren nere på 1/4del igen för att sedan vända och gå upp på nästan rött innan fläktarna hoppade igång igen.....vet ej om detta är normalt eller inte men nu verkar det fungera för stunden iaf....tack för förslagen.. //roffe
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det låter ganska så normalt med hur den ska bete sig, min startar inte fläktarna förrän vid 110 grader enl ODB och mätaren nästan uppe på rött. Om du har fungerande AC så prova att slå på den, då ska fläktarna starta tidigare.

Du har tre reläer som styr fläktarna. Om du trycker in den som heter FAN 1 så ska båda fläktarna gå på halv fart. Om du trycker in FAN 1, FAN och FAN 2 så kommer båda fläktarna gå på full fart.

Jag kan rekomendera att skaffa ett OBD-II interface, då kan man se det rätta värdet på temperaturen från styrenheten vilket kan skilja en del. På min visar de ca 10 grader olika.. Du kan få en uppfattning om hur mycket den visar fel genom att titta på hur visaren beter sig när motorn kommer upp i driftstemperatur från kall. Vid ca 90 grader öppnar termostaten, det kan man se genom att mätaren först går upp och sedan går tillbaka en bit när termostaten öppnar och kallt vatten från kylaren kommer in i motorn. Min mätare visar över 100 grader innan termostaten öppnar, men på OBD-II visar den ca 90 grader.

Jag har köpte en OBD-II adapter med bluetooth och kör programmet Torque i min Android-telefon för att kolla värdena. Detta är adaptern jag använder: http://www.dealextreme.com/p/elm327-blu ... ngle-16921" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
roffe
Minivan

så nu fungerar fläktarna igen.....men det verkar som om kylvattnet inte cirkulerar!!! när motorn är varm och jag öppnar locket till kylaren så forsar vattnet in i expantionskärlet (vattnet i expantionskärlet är kallt innan jag öppnar locket till kylaren) vet inte om det kan vara termostaten som inte öppnar som den ska???
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tror du bör byta termostaten som första åtgärd, inte en så dyr kostnad heller:

Pris: Cirka 150:- kr inkl. frakt och snabb leverans.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Motorad- ... 3cb384e521" onclick="window.open(this.href);return false;

Men nu var jag ju dum :D Finns ju billigare termostater på Mekonomen via HansenRacing! 150:- kr också! Du får hem den över helgen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
roffe
Minivan

tack Avenger ska kolla den direkt...
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om termostaten är så att den inte öppnar så kommer inte den övre slangen till kylaren bli varm, för vattnet cirkulerar inte genom kylaren. Om den alltid är öppen så märker du det på att motorn tar längre tid på sig att bli varm, och det fallet verkar du ju inte ha.

Det här systemet har ett kylarlock som inte släpper vatten till expansionskärlet förren vid 16 psi tryck (om jag minns rätt, jag bytte lock på min när jag bytte insugspackningen). När du öppnar locket så släpper du ju trycket så det är inte så konstigt om det rinner till expansionskärlet då, eller att vattnet i expansionskärlet är kallt.

En termostat är inte dyr, men den sitter illa till att komma åt att byta och när jag skulle skruva loss min så hände detta:

Bild

Skruven hade ärjat fast i gängorna och istället för att släppa så sprack örat i det undre insuget. Nu skulle jag ändå plocka bort det för att byta den beryktade insugspackningen, men det var inte lätt att hitta en ny från skroten. Längst ner i bild med en bit tejp som det står 20 på är temperaturgivaren.

På min så kan jag se på temperaturmätaren när termostaten öppnar, som jag beskrev tidigare, så om din beter sig på samma sätt är det ju ett enkelt sätt att verifiera att termostaten fungerar. Skaffa också en OBD-adapter så kan du se exakt vad motorn har för temperatur enl dess styrdator. Om temperaturen varierar som den bör då behöver du nog inte oroa dig för cirkulationen.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Man ska för övrigt vara väldigt försiktig med att öppna kylarlocket när motorn är varm. Moderna motorer har övertryck i kylsystemet vilket gör att temperaturen kan vara över 100 grader, om du då släpper trycket genom att öppna kylarlocket så börjar de koka och då kan det bli en rejäl stråle ut genom kylarlocket eftersom vatten expanderar explosionsartat när den övergår till ånga. Det går att bränna sig riktigt illa på det sättet om man har otur...
Användarens profilbild
roffe
Minivan

tack sverker!!! märkte igår att det inte var ett 5 minuters jobb så jag gav upp för tillfället...ska beställa en obd-adapter direkt på måndag....tänkte byta kylarvätskan iaf men i instruktionsboken står det att det ska vara DEX-COOL har inte hittat den någonstans.. kan man ta någon annan glycol istället eller finns det risk att motorn tar skada av detta?? ....om jag nu tömmer hela systemet kan man köra rent det med bara vatten för att få ut all skit som ligger i systemet???
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det finns åsikter för och emot DEX-COOL, en del hävdar att det orsakar problemen med insugspackningen vilket är delvis sant eftersom man enl serviceboken kan köra med längre intervall. Det har varit grupp-stämningar i USA och Canada som vunnit mot GM för DEX-COOL.

DEX-COOL ger orange kylvätska, om den du har är grön eller blå så har du inte DEX-COOL i nu. Det viktiga är att man kan inte blanda DEX-COOL med vanligt frysskydd så i så fall måste man spola ur systemet ordentligt. Jag hällde i vanlig blå frysskydd från Statoil när jag bytte senast, det var inte DEX-COOL i innan heller.

Hansen Racing har DEX-COOL har jag för mig som beställningsvara om du absolut vill ha det.
Användarens profilbild
roffe
Minivan

nä jag behöver inte ha dex-cool i bara nåt som inte motorn tar skada av....
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det ska vara frysskydd som inte fräter sönder aluminiumdelarna, så alla frysskydd som går att använda i moderna motorer ska fungera.
Skriv svar