Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge journey 2.7 V6 byta automatlådeolja

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
jockeh
Station Wagon

Dodge journey 2.7 V6 byta automatlådeolja

tjena. ny bliven dodge ägare för andra gången :)
nu till frågan. byta olja i automaten är det nånting man kan göra själv? eller måste jag ha några speciella verktyg? skruva kan jag men har aldrig hållit på med automat förut. bilen det gäller är en dodge journey med 2.7 flexifuel
Senast redigerad av Avenger den ons 22 apr 2015, 20:16, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Dodge journey 2.7 V6 byta automatlådeolja

Hej!

Då får man gratta till nya Dodgen! Journey är snygga bilar, perfekt mellanting om man inte behöver allt utrymme hos en minivan.

Kolla i instruktionsboken, där står det mera om bytesintervall, typ av olja osv., den finns att hämta på Dodge.com. Det bör vara som vanligt i och med att du har 2.7 motorn, då ska det finnas en oljesticka till lådan om du öppnar huven (gissar jag på). Oljesticksröret är även påfyllningsröret när man tappar ur oljan och ska fylla på med nytt.

Bläddrade snabbt igenom boken och där framgår det att ATF+4-certifierad olja behövs (som till många andra Chrysler/Dodge) samt att första intervallet är 10 000 mil (utgick ifrån en årsmodell 2009 när jag kollade).

Om det är som på de flesta andra liknande automatlådor som Chrysler och Dodge använder sig av så lossar du tråget stegvis, så att det inte faller pladask ner, sedan tar du bort filtret, packning till filtret och rengör magneten i tråget, lite flisor är det säkert på den. Ny packning behövs även till tråget. När du drar åt skruvarna till tråget så får man ta det försiktigt så ingen börjar snurra, man vill inte dra sönder gängorna =(

Den mängd olja du byter är ungefär hälften då andra halvan stannar kvar i convertern med mera. En normal service kräver inte att man "spolar igenom" och på så sätt byter all olja det är om man har väldiga problem med lådan som möjligtvis kan åtgärdas isf.

Vill man försöka underlätta när man byter oljan så kan man kanske använda en oljepump genom påfyllningsröret så att det endast finns lite kvar som samlas i tråget när man lossar det.

Det går nog åt runt 4 liter, kanske strax över, jag hade haft 5 liter tillgängligt, minst 4 liter ifall man tar någon droppe ifrån den gamla oljan, fyll på med den mängd olja som du tappat ur och kontrollera därefter nivån efter att du kört bilen varm och ställt den på plan mark, motorn ska hela tiden vara igång (tomgång) när man kollar nivån, bläddra först igenom alla växellägena och avsluta i parkering eller neutral innan du kollar så att nivån är okej, den ska ligga precis under MAX vad gäller markeringen för "hot" eller liknande.

Trevlig kväll.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar