Nu när vintermörkret och stormarna sätter in så är det gott att stå i varmluftsgaraget och mixtra med sin Chrysler, idag är det dax för motorkåpan att bli som ny igen!
När jag köpte min Chrysler 300C så såg motorkåpan rätt trist ut och då jag inte tänkte rulla omkring utan kåpa så var det bara en sak att göra och det var att göra den lite tuffare! Jag tyckte först att det skulle bli riktigt tufft med en helt blank och fin kåpa så jag använde lite olika sandpapper( 100-500-1000 papper) för att rugga upp ytan sen lade jag på lite svart primer och när det hade torkat lite svart blank sprayfärg och när detta torkat, fick det bli några turer med svarta färglager och sist några turer med klarlack. Resultatet? Det var bara att starta om från början och rengöra allt igen, faktum är att kåpans plast/gummi massa är antagligen behandlad på något sätt mot kemikalier etc, så primern ville inte torka ordentligt. Jag kollade även upp med olika leverantörer av färg och lack och de menade att de skulle matcha varandra väl på just det underlaget, vilket det alltså inte gjorde. Hur som helst så maskinpolerade jag upp kåpan med svart krom rubber pro och det gjorde susen!
Resultatet? Obs! "huvplattan" provlackade jag i 1k på (övre bilden) 4ggr men det höll inte, så jag fick slipa ner det med 1000 papper och köra några runder med lite rödsprit och sen springa till butiken och fixa chromefolie och kromlister
Så blev det... Då jag upptäckte att kromfolien är rätt känslig för märken och smuts så bestämde jag mig för att satsa på att klä in "huvplattan" med förkromat nät, (finns att köpa på Biltema AB
Efter mycket trixande då nätet dels måste hållas spänt hela tiden och samtidigt måste man bända ner alla skarpa kanter så att de passar i kåpans topp skåra samt att allt måst gå att spänna ihop på baksidan med plastklippsen så det inte blir för tjockt runt kanterna och utan att klämma fingrarna, japp det var en erfarenhet rikare
Slutresultatet med allt på ...Kanon !
//HEMI[/color]