Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köp råd mini/familjebuss

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
jojjebil
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 18:58

Köp råd mini/familjebuss

Tjena!

Är nog inte först på denna boll men hoppas ni har överseende.

Har blivit trångt i kombin och kollar nu på större alternativ, har fallit för utrymmet i Trans sporten men som alla andra är man orolig för topplockspackningen. Är tyvärr inte den mekande typen så för min del blir det att leja bort eventuella problem.
Har försökt hitta objekt med bytta packningar men har inte varit helt lätt, en bilhandlare menade att 04orna har uppdaterade packningar som ska hålla bättre vilket jag inte hittar någon info om..

Detta är de objekt jag kollat på:

http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... ?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... w=3&last=1

Skulle ni rekommendera Trans sporten eller man rätta sig i ledet och köra Sharan/Galaxy?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köp råd mini/familjebuss

Du har inte kikat på en Grand Voyager runt samma årsmodell? :D Det går att hitta riktigt fina bilar (i alla fall sist jag kollade) för de summorna (30 tusen). Det finns inga vanliga fel vad gäller drivlinan på de bilarna, men visst kan man ha otur beroende på hur bilen skötts om.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
jojjebil
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 18:58

Re: Köp råd mini/familjebuss

Tack svar!

Har kollat lite på Voyager också, oron där har väl varit växellådan?
Fördelen med Chevan är att den har 3 säten i mittenraden, har inte sett någon Voyager som har det?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köp råd mini/familjebuss

Automatlådan ska man definitivt inte behöva oroa sig över på denna generation (01-07), de problem som fanns för 20 år sedan berodde mycket på att fel olja användes och/eller oljenivå. Detta bör man givetvis kontrollera även idag om man köper en senare årsmodell såsom exempelvis en 2005:a, så att oljan som använts är korrekt (ATF+4).

Tycker att det är mycket smidigare med två kaptenstolar i mittenraden och en soffa bak. Är ni många som åker i bilen?

Gör som så att du provkör 1-2 st av varje bilmodell (Chevrolet, Chrysler och Ford/VW).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
jojjebil
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 18:58

Re: Köp råd mini/familjebuss

Okej! Det låter ju bra, vi kommer att ha 3 bilbarnstolar och behov av stort bagageutrymme (vagn+hund).
Hur ser möjligheterna ut om man vill koppla från airbag på passagerarsidan?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köp råd mini/familjebuss

Då förstår jag att ni behöver en minivan! Fast det låter ändå som att det blir lite trångt i bilen, är barnvagnen stor eller är det fler än en? Hur kommer hunden att åka, i en bur eller med ett anpassat säkerhetsbälte för hundar?

Många baksäten/soffor i dessa årsmodeller av Voyager är delbara, så man kan lossa antingen vänster eller höger sida så att man fortfarande har fem sittplatser och ett stort bagageutrymme.

Ang. airbagen så behövs det ett motstånd till kontakten på bilens kabelhärva (när man kopplat bort krockkudden) och även ett motstånd till krockkuddens kontakt (för att förhindra så att ev. statisk elektricitet aktiverar krockkudden. Det är mycket viktigt att detta utförs korrekt och på ett säkert sätt vid arbetets gång, är man det minsta osäker så bör man lämna det åt en aukt. verkstad som även kan skriva ut intyg på att passagerarkrockkudden är inaktiverad.

Du kan även höra med en aukt. verkstad om de kan stänga av krockkudden via airbagmodulen (då kopplar de upp sig med en fordonsspecifik dator och inaktiverar den).

Glöm dock inte att skylta/informera med klistermärken osv. om att airbagen kopplas bort, ifall ni skulle sälja bilen i framtiden (om man går händelserna i förväg).

Läs gärna igenom instruktionsboken för Chrysler Grand Voyager för att få information om vad de rekommenderar att man placerar bilbarnstolarna och annat som kan vara bra att veta, de finns på Dodge.com och Chrysler.com under menyn "Owners > Owners and Service Manuals". Notera dock att i USA heter bilmodellerna Dodge Grand Caravan respektive Chrysler Town & Country.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
jojjebil
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 18:58

Re: Köp råd mini/familjebuss

Återigen tack för mycket bra svar!

Barnvagnen är stor och så även hunden.. Vi har idag bur men får nog överväga en sele framöver.

Hittade denna: http://www.blocket.se/stockholm/Chrysle ... ?ca=11&w=2

En annan prisklass men och andra sidan få mil och förhoppningsvis lite fel, samt delbar soffa längst bak.

Ska läsa på vad gäller krockkudden :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köp råd mini/familjebuss

Jag hade tittat på en 3.3 V6 bensin då jag tycker att de motorerna är mer hållbara, fast det spelar inte så stor roll om man nu vill ha en diesel.

Inredningen såg lite basic ut i den du länkade till, men det är en smaksak =)

Jag tror att det blir svårt att hitta utrymme till både en stor barnvagn och en större hundbur, så det kommer nog få bli en hundsele med bilbälte som du säger.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köp råd mini/familjebuss

Chevrolet har också instruktionsböcker på sin amerikanska hemsida om du även kikar på de bilarna, gå till Chevrolet.com och menylänken "Owner Center". Notera att i USA heter bilmodellen Chevrolet Venture och inte Chevrolet Trans Sport.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Joppe90
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2015, 20:21

Re: Köp råd mini/familjebuss

Länk till ovanstående post:
https://my.chevrolet.com/home
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Köp råd mini/familjebuss

Mittensätena på Transsport har bara midjebälten, så de vill jag inte använda annat än i undantagsfall. Det är inte heller säkert då att det går att sätta barnstol på den platsen, om det inte är en sådan med stag.

Jag lastade en dubbelvagn och en enkelvagn utan att fälla sätena men vi har ingen hund. Nu behöver jag kunna lasta en permobil och en rullstol för ett av barnen, med då ät TS lite för liten. Problemet är att för att få mer användbart lastutrymme måste man upp på långa fullsize-van.

Grand Voyager är tyvärr inte större och de båda är de största i klassen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Köp råd mini/familjebuss

Om det är så att det är tre barn och stort bagage som behövs.
Ta och flytta fram soffan och ta ut kaptenstolarna.
Soffa för tre och stort bagage. Hur det går att göra detta på ts vet jag inte men Sverker kan Ng svara på det

Får tillägga att detta gäller för Voyager utan stow and go.
Bor du längre norrut se till att sätta in motorvärmare, tar lång tid att värma upp motorn på vintern
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Köp råd mini/familjebuss

För TS finns varianten med tre stolar i mitten, kanske kan gå att flytta fram bakre soffan för den varianten som har två stolar i mitten men problemet är fortfarande att man bara får midjebälte i mitten. Eventuellt kan det gå att ta bakre soffan från en Uplander, för den har trepunktsbälte i mitten.
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Köp råd mini/familjebuss

Anser att Vojjen är mer eller mindre mobbad av motorjournalisterna. Finns knappast någon annan motsv. bil som ger så mycket för pengarna.
Hur kan växellåderyktet leva så länge? Det härrör sig från första generationen när det var Mitsubishi som levererade lådorna och väldigt många bilar gick som taxi.

Efter nu tre vojjar, -98, -06 och nu -12 så är det bra bilar. Gjorde en ganska rejäl marknadsundersökning innan jag köpte 12:an. Dessvärre svårt att hitta annat än dyra (dyrare än vojjen faktisk), undermotoriserade, klumpig säteshantering och även vad gäller utförande. Även astatiska motsv. var dyrare.

Vill inte själv åka omkring i en sådan stor bil med en liten seg fyra på 150 hk. 283 hk i en 3.6 l är ganska OK.

Varför jag tvekade var att det står Lancia på bilen, ett stort misstag av FIAT som nu sägs byta tillbaka till originalet Dodge och Chrysler i Sverige.
Var inne på att byta bilens identitet men gav snart upp detta. Bilen är nedlusad med Lancia märken och även programvarorna. Nu tycker jag det är lite kul med Lancia och bättre bil för min del finns inte än.
Skriv svar