Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

nya problem cheva transport!!! - topplockspackning!

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
roffe
Minivan

Re: nya problem cheva transport!!!

hejsan hoppsan!!!!sverker hade RÄTT....luftade kylsystemet i ca 2,5tim igår och märkte att kylsystemet inte var fullt på långa vägar fick i ca 4liter till efter luftning.så nu går inte värmemätaren upp över 90grader och som en STOR BONUS så slutade motorn att ticka/knacka....tack så mycket för alla tips och råd och ett speciellt stort tack till sverker....
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jäkla, gick det i 4 liter EXTRA!? :shock: :) Skönt att felet verkar ha ordnat sig.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

4 liter?!? :o Det var det värsta... :D Enl haynes så är hela systemet på 9 liter så du hade alltså ganska så rejält med luft i. Det kan vara bra att öppna luftskruvarna igen om några dagar om det lossnat någon ytterligare bubbla t.ex. från bakre värmeelementet (om du har sådant).
Användarens profilbild
roffe
Minivan

har man ac så rymmer hela systemet 11,6liter enligt instruktionsboken...ja jag hade tänkt lufta systemet igen...
Användarens profilbild
roffe
Minivan

nu är det tyvärr bekräftat att det är topp-packningen som gått på bilen :evil: inte helt gratis att lämna in den för att få den bytt så nu får den nog stå och samla damm....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:( Tråkigt! :cry:

Hur bekräftades allt detta?

Bild
Användarens profilbild
roffe
Minivan

ja visst är det tråkigt....för det första så blev ju bilen överhettad pga att kylvattnet inte cirkulerade och det byggdes upp ett övertryck i kylarslangarna sen när jag lättade på kylarlocket så bubblade vattnet upp i expantionskärlet och körde man ner näsan i expantionskärlet så luktade det avgaser....fick prisuppgifter från flera bilverkstäder och priset för att få det fixat ligger mellan 20-30000kr och dom flesta ville inte ens ta i bilen med tång....fick förslaget att gräva ner den och plantera blommor i den....
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det var trist. Tyvärr ligger det på den nivån för att göra jobbet på verkstad...

Var finns du? Det finns en privatmek utanför Uddevalla som byter packningar, jag har köpt en del delar av honom. Sedan har jag hört talas om en i Kisa och en på Ekerö, men jag har ingen aning om hur mycket de skulle ta. Att lämna till en verkstad som inte har tidigare erfarenhet av de här motorerna är inget jag skulle rekommendera, på min reservdelsbil hade de satt (minst) två stötstänger på fel ställe och de är olika långa...

Vågar du dig på att göra jobbet själv så är det inte såå blodigt svårt, inte värre än att man kan klara av det om man har grundläggande mekvana och är noggrann. Vi coachar gärna här på forumet, jag har listan på vad jag köpte för delar till min även om jag inte gick längre än till att byta insugspackningen men när man har kommit så långt så är det lätt att komma åt topplocksbultarna. Lika gärna som att den bara står och rostar bort så kan du ju ge det ett försök och låta det ta den tid det tar, det blir ju ändå inte värre menar jag.

Tredje alternativet är att försöka häva köpet, eller åtminstone försöka få tillbaka en del av pengarna från säljaren. Visserligen är det jättesvårt när man köpt privat, man har undersökningsplikt som köpare, men säljaren får inte heller dölja fel som denne vet om. I det här fallet så kan man definitivt hävda att säljaren visste om felet eftersom de verkar ha hällt i kylarcement. Dock så om inte säljaren går med på att betala tillbaka så måste du stämma honom i tingsrätten, det är civilrättsligt så ev rättskydd i försäkringen gäller inte och förlorar du så måste du betala motpartens rättegångskostnader. Det är därför knappast värt att dra det ända dit i praktiken..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det där lät OTROLIGT! Vad har verkstäderna för underlag att ta så mycket betalt! :shock: Kan det verkligen ta så pass många timmar? :o

Det var inget snällt förslag från verkstaden att gräva ned bilen :roll:

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Svenska bil i Akalla tog 15 kkr för att byta bara insugspackningen på en polares bil så upp emot 20 kkr är inte helt off på verkstad, de är iofs generellt dyra på det mesta. En mindre verkstad eller privatmek som jobbat med dessa tidigare bör kunna göra det billigare.
Användarens profilbild
roffe
Minivan

jag bor i eskilstuna.....har eventuellt en kille som kunde göra det för 14000kr inklusive delar......dom säger att en som bytt topp-packning några gånger gör det på mellan 8-10tim dom flesta verkstäder tar ju minst 800kr/tim så kostnaderna drar iväg...
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ja, den tidsuppskattningen bör stämma ganska så bra.

Det som framför allt är lurigt är att stötstängerna till insug och avgas-ventilerna är olika långa. Man ska alltid se till att de hamnar på samma plats som innan eftersom de slits in mot de andra bitarna men ibland håller inte folk reda på det utan sätter dem fel vilket gör att ventilen slår i kolven. Jag tror det är vad man gjorde på min reservdelsbil (köpt för 2500 kr), någon dag när jag inte har något bättre för mig ska jag nog plocka isär den motorn och se om så är fallet för den är hyfsat fin i övrigt.

En annan konstig sak är att i bultsatsen till insuget från Felt-pro, man ska sätta i en ny, så är den ena uppsättningen bultar för korta. Det finns annan bultsats så kolla upp att det blir rätt. Den packningssats man ska ha är Felt-pro's permadry eftersom den har en förbättrad insugspackning som tål att man drar bultarna med högre moment, finns en bulletin från GM med uppdaterade moment som löser problemet med att det börjar läcka där.

Här finns en bra beskrivning hur man byter insugspackningen:
http://www.d-tips.com/general/articles/ ... .aspx?id=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Just ja, tätningen på oljepumpens drivaxel ska bytas också när man ändå håller på för det är vanligt att den blir hård och läcker. Det följer med en sådan i packningssatsen. Du byter också tändstift, tändkablar och oringar till insprutarna och fuelrailen. Bultarna till topplocket ska också bytas.

I övrigt är det ganska så normalt, du bör passa på att byta alla gummislangar till kylsystemet när du ändå håller på för de går lätt att komma åt då. Jag renoverade också min generator för den sitter så dumt till att man måste lossa framvagnsbryggan och sänka ner motorn för att komma åt att ta loss den när insuget är på plats...

Jag köpte alla delar till min från http://www.rockauto.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Du kan kolla med meken var han köper ifrån, om han brukar köpa i Sverige så gör upp med honom att du fixar delarna, det blir ungefär hälften så dyrt att köpa dem från rockauto inklusive frakt, tull och moms.
Användarens profilbild
roffe
Minivan

Re: nya problem cheva transport!!! - topplockspackning!

har fått tag på en riktigt duktig kille som ska fixa bilen i slutet av veckan han skulle ha 6000kr för jobbet och det tycker jag absolut att det är värt....han byter båda packningarna planar topparna fräser ventilsätena och provtrycker toppen hela jobbet går på ca 14000kr.....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jäkla bra pris! :P Han kanske har gjort en hel del sådana arbeten på Trans Sport!? =)

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det låter som ett mycket bra pris :D
Skriv svar