Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Välja Stabilisatorstag. Vilket är bästa köp? Voyager -2005

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Mr.O
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 02:15

Välja Stabilisatorstag. Vilket är bästa köp? Voyager -2005

Behöver skaffa stabilisatorstag tillen 2005:a (Voyager, såklart :-))
Detta alltså:
CHRYSLER 4743454AC På engelska: Link Stabilizer / Tyska: Stange/Strebe Stabilisator
https://infopart.org/chrysler-4743454ac-part

Börjar med att söka här och googla. Kollar på diverse siter i Sverige och Europa (främst Tyskland).
Då finner jag priser mellan ca 60 och 700kr och många olika fabrikat.
Dessutom finns det flera "analogous"/ekvivalenta nr. T.ex.: CHRYSLER 4694855, CHRYSLER 04743669AC, CHRYSLER 04743021AA

Vad har ni för erfarenheter? Något man skall undvika? Något som är bättre än de andra?
Vad tycker ni som har koll?
Senast redigerad av Avenger den sön 07 feb 2016, 01:48, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till bilmodellen och årsmodellen i rubriken / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Välja Stabilisatorstag. Vilket är bästa köp? Voyager -2005

Hej!

Det är alltså krängningshämmarstagen fram du ska köpa, två st antar jag?

Kolla även på bildelaronline24.se om du inte redan gjort det, där är frakten bara 80 kr om jag kommer ihåg rätt. Jag hade valt antingen Monroe, Delphi, Febi Bilstein eller Lemförder, dvs. inte det dyraste men heller inte det billigaste, utan bra märken till bra priser (prisvärda delar enligt mig).

Visst finns det säkert bättre stag än de jag räknade upp, men bara man inte väljer det allra billigaste (i just detta fall) så tycker jag att det är helt okej att välja något där priset fortfarande är lågt.

Hansen Racing säljer ju Moog-stag för 645 kr/st vilket blir 1290 kr totalt, då är det "Premium". Samma stag går att hitta på ebay.com för cirka 940 kr inkl. frakt, tull och moms (man sparar i alla fall 350 kr även om det inte är jättemycket!):

http://www.ebay.com/itm/Suspension-Stab ... LI&vxp=mtr

De olika originalnr/artikelnr du skrev beror i detta fall på olika årsmodeller om jag får gissa, eftersom stagen passar så många generationer av Voyager. Så egentligen är det inget man behöver bry sig om vad gäller just denna reservdel, men det kan vara jätteviktigt i andra fall så att det blir rätt.

Har dina befintliga stag börjat glappa eller har lederna hoppat ur helt och hållet?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Välja Stabilisatorstag. Vilket är bästa köp? Voyager -2005

Om jag minns rätt så är de inte dyra original.

Har köpt på Hansen och de hade smörjnippel. Vem kommer i håg det när inget annat ska smörjas. Rekommenderas ej. Kvalitén sämre också.
Se alltid upp med piratdelar och speciellt med framvagn och bromsdetaljer (säkerheten). Hansens styrleder rekommenderas ej (mycket sämre än original).
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Välja Stabilisatorstag. Vilket är bästa köp? Voyager -2005

Jag har nästan bara haft god erfarenhet av eftermarknadsdelar, men som sagt så bör man ju inte välja det allra billigaste och klenaste. Det är egentligen inte piratdelar, det är fel namn enligt mig eftersom tillverkarna ofta har rättighet till att tillverka delarna. En "piratdel" tycker jag är ett par skor som försöker kopiera original, en mobiltelefon osv.

Hansen verkar ha slut på styrlederna av "standardkvalitén", de som finns i lager är endast MOOG.

Jag hade i alla fall inte haft några problem med att köpa t ex. Monroe-stagen ifrån Bildelaronline24.

Köpte en gång ett par stag ifrån Biltema och de fungerade kanon.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mr.O
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 02:15

Re: Välja Stabilisatorstag. Vilket är bästa köp? Voyager -2005

Ja, ni verkar ju tycka som jag. Skippa det billigaste och det dyraste.
Men med så sanslöst många olika märken som jag sett är det inte lätt.
Satsade på något känt märke. Fastnade också för Lemförder och MOOG först. Men hittade ingen med lika kort leveranstid som en tysk firma som säljer Bendix. Bendix gör ju original bromsar så det kan nog vara ok. I alla fall inte värsta skräpet :-). skruvat.se kallar dem "premium" men det vet jag inte vad man skall tro om. Men som sagt inte värsta skräpet. Under 200krinkl frakt och skickas måndag verkar OK. Så jag slog till.

Håller med om att smörjnipplar är lika bra om man verkligen smörjer, som det är kass i verkligheten när man glömmer att smörja...

Bifogar en länk till "teilehaber" som jag upptäckte i veckan. Verkar ha ok priser och snabb service. Fast det verkar lite som Amazon. En portal till olika leverantörer, så det gäller att se upp så man inte köper från olika leverantörer och åker på flera fraktkostnader...

http://www.teilehaber.de/stange-strebe- ... 13490.html
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Välja Stabilisatorstag. Vilket är bästa köp? Voyager -2005

Blir nog jättebra! Skulle dom bli slitna "fort" så börjar dom troligtvis glappa först så det märker man nog på besiktningen långt innan dom ev. går av i kulleden, fast å andra sidan så har jag varit med om besiktningar som glömt en hel del saker så det är alltid bra att kontrollera lite saker själv ibland, som har med upphängningen att göra.

En led var helt av på en bil jag körde och det märktes inte så mycket vid normal körning, dock klonkade det lite vid större gupp eftersom det inte hölls fast.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mr.O
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 02:15

Re: Välja Stabilisatorstag. Vilket är bästa köp? Voyager -2005

Avenger skrev:Det är alltså krängningshämmarstagen fram du ska köpa, två st antar jag?
....
Har dina befintliga stag börjat glappa eller har lederna hoppat ur helt och hållet?
Just det båda två. Min erfarenhet säger att nr 2 kommer ganska snart efter den första.

Besiktningskillen, som är helt OK, tyckte att "det är ju ingen som helst fara men det finns ett litet glapp". :oops:
När jag lyfte bilen 100mil senare såg jag att det hade separerat! Antagligen var det loss i leden och separerade av fjäderkraften vid lyftet. Har inte märkt något vid körning...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Välja Stabilisatorstag. Vilket är bästa köp? Voyager -2005

Han kanske ryckte för löst i leden =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar