Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

2003 dodge ram 4,7l Motorlampa.

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
christofferb
Station Wagon

2003 dodge ram 4,7l Motorlampa.

Hallå, någon här som kan hjälpa mig. vi kan ta det från första början. köpte bilen för 1,5 vecka sen. på vägen hem tändes motorlampan och bilen började "rycka". fick felkoden p0304. tändstiften var sopslut. bytte dom. nu går bilen på alla 8 igen, och går som en dröm. dock lyser fortfarande motorlampan. och det är en ny felkod. p0313. har provat med insprutar rengörning. men lampan vägrar slockna. är det så att jag kan ha någon felaktig spridare? någon som har nått tips? Med vänlig hälsning christoffer
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: 2003 dodge ram 4,7l Motorlampa.

Tjena!

Får börja med att säga grattis till nya bilen!

För att sammanfatta: Första felkoden (P0304) beskriver att motorn misständer på cylinder nummer 4. Andra felkoden (P0313) beskriver generell misständning med för lite bränsle, dvs. den misständer då den går magert.

Precis som du funderat över så kan det vara en eller flera spridare som är smutsiga med koluppbyggnad och därmed inte släpper igenom allt bränsle, varav spridarrengöring kan fungera efter en tids användning, dock inom måttliga gränser.

Som jag uppfattar det så går motorn bra utan märkbara fel just nu?

Få du upp någon mer felkod om du kör bilen ett tag utan att återställa lampan? Förutsatt att den går bra utan varken ryckningar eller ökad bränsleförbrukning.

Jag hade börjat med att kontrollera alla slangar och rör i motorrummet som går till insuget, samt slangarna/rören under bilen som går till EVAP-systemet (det system som luftar bränslet som dunstar i tanken), så att där inte finns några sprickor/hål. Det kan även vara så att bilen behöver köras in ett tag om stiften var så dåliga att de orsakade misständningen som fick bilen att rycka. Gasa ur bilen så att spridarna får arbeta och återställ sedan felkoden och se om den kommer tillbaks, gör den det så kan du återställa den ett par gånger och se om det till slut löser sig, exempelvis 5-6 gånger.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
christofferb
Station Wagon

tack för svar. ja men precis, motorn går jätte bra, den både går och låter som en v8a ska, hehe. DOCK, så blir jag lite brydd, då det är den enda felkoden som finns på den just nu (p0313) och den går inte ta bort. utan vill lysa hela tiden. samt jag blir lite brydd över bränsleförbrukningen, då jag tankade den 80L i fredags. jag tog mig 21 mil tills det var slut och jag fick tanka igen. och då kan jag tillägga att jag körde som folk också. 100km/h mest landsväg. ska kolla igenom den i morgon på jobbet hade jag tänkt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det var inte bra, den har alltså dragit runt 3,8 liter / mil med andra ord! Något är helt galet om du nu inte har kört krävande stadskörning, vilket du inte har.

Motorn försöker kompensera felkoden genom att ge mer bränsle.

Kommer felkoden tillbaka så fort du återställt den?

Har du en OBD2-läsare som kan läsa av live-värden? I så fall kan du kolla hur exempelvis lambdasonderna uppför sig.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
christofferb
Station Wagon

jo det känns som det kanske är lite väl mycket bränsle den drar för att vara en 4.7a.
Precis, så fort jag raderar felkoden så kommer den tillbaks efter första starten jag gör. och motorlampa tänds på en gång. Ja jag har lite olika diagnos system på jobbet. så jag kan ju kika lite i morgon efter jobbet. så som olika mätvärden samt alla slangar osv. jag återkommer så fort jag kollat lite! MvH
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Enligt fueleconomy.gov så ligger bensinförbrukningen på 13 mpg vid stadskörning, 14 mpg vid blandad körning och 16 mpg vid motorvägskörning. Detta gäller en Dodge Ram 1500 4.7 V8 med automatlåda samt 4x4, årsmodell 2003.

Omvandlat till liter/mil så blir det:

1,81 liter/mil vid stadskörning, 1,68 liter/mil vid blandad körning och 1,47 liter/mil vid motorvägskörning.

Dock får man ta dessa uppgifter med en nypa salt, i verkligheten blir det väl aningen högre.

Om du körde de 21 milen på landsväg/motorväg så drar den cirka 2,5 gånger så mycket som är normalt. Detta kan med tiden resultera i motorn och avgassystemet sotar igen.

Känns som att det kan vara en lambdasond före katalysatorn, men skumt att du inte får någon felkod.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
christofferb
Station Wagon

Oj, jahaja, där ser man. hoppas bara dock att det inte blir för dyrt :/ eftersom säljarn jag köpte den av inte tänker betala en krona..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det värsta hade väl varit om styrdatorn är defekt, men det hoppas vi verkligen inte, det är även ett ganska ovanligt fel.

Kolla även ev. avgasläckor vid grenröret när du håller på imorgon, det borde dock ge fler/andra felkoder, men man vet aldrig.

Vilka tändstift köpte du förresten?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
christofferb
Station Wagon

okej, tackar. ska kolla det. jadu jag vet inte riktigt vad det var för stift. tänkte inte på det. då jag köpte bilen av jobbet mitt i bilhallen. det var säljaren som köpte stiften åt mig på Dodge. så jag brydde mig inte så mycket att kolla. behövdes verkligen nya stift då dom gamla var så pass slut så porslinet hade spruckit på 3 av dom..
Användarens profilbild
christofferb
Station Wagon

är som lite rädd att bilen är dåligt servad då det inte fanns någon servicebok. dock är bilen i övrigt topp skick. och har rullat 13000 mil. men man vet ju aldrig. lika bra att göra en storservice på den
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Fick du med en CARFAX-rapport när du köpte bilen? Tänkte så att den inte är krockad eller varit med om en översvämning osv.?

Köpt den av en bilfirma i och med att du skrev bilhallen? Fick du med stiften vid köpet eller fick du dem på "goodwill" när du kom hem och beskrev felet för säljaren?

Bild
Användarens profilbild
christofferb
Station Wagon

nix, fick inte med någon carfax. jag känner ju honom så. jag köpte den på Berners då jag jobbar som mek där.
Jag berättade ju att den gick dåligt och att tändstiften var dåliga, så han gav mig nya bara typ som "goodwill"

sen berättade jag att lampan tändes igen igår tror jag. och då sa han att han kunde stå för felsökning på den. ( på arbetstid ) dock måste jag stå för delarna själv då jag fick så mycket personal rabatt på den, och han då gick mycket back på den. det är vad han säger till mig i alla fall.. så jag vet inte ja. känns ju som surt att behöva betala delar om det är svindyrt. har trotsallt bara haft den nån vecka. men det är ju som en fin bil. så att lämna tillbaka den kommer inte hända haha. nu när jag väl köpt en ram, så vill jag ju inte ha något annat. MvH
Skriv svar