Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpa Dodge RAM 1500 långmilare

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
TheDude
Station Wagon

Köpa Dodge RAM 1500 långmilare

Hej alla!

Jag är en återfallspilot inom jänkebilsområdet och tänkte nu slå till på en Dodge RAM 1500.

Till frågan: Eftersom jag främst vill ha tag i en bil i de lägre prisklasserna för att busa lite med på vintrarna och kanske på en och annan skogsmark i området innebär detta att de oftast har rullat sina mil.

Är det någon fara att slå till på en RAM som rullat +20'000 mil t.ex? Givetvis beror ju detta på hur bilen har blivit skött och körd. Men om man förutsätter landsvägsmil och en fullstämplad servicebok. Motorn är jag inte ett dugg bekymrad över så länge servicarna är skötta, men axlar, bromsar, lådor o.s.v.

Jag vet att detta är en jättesvår fråga att besvara, men jag vill mest skaffa mig en uppfattning om huruvida detta är slitvargar som utan problam rullar 30 - 35' mil under förutsättning att de sköts, eller ifall de är raka motsatsen.

Tack på förhand :)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Köpa Dodge RAM 1500 långmilare

Hej,

Pratar vi om årsmodell -98, -99 osv.? :P

Jag har själv inte ägt en sådan bil (men det kommer ;)), jag har dock enbart hört bra saker om dem, nästan "alla" säger att Ram är ett bra köp (till skilnad mot många som säger det motsatta om andra Chrysler-bilar).

Det jag nästan vet säkert som är ett problem som hör till både motor och drivlina är att vissa sensorer går sönder, men detta är ju inget mekaniskt så det är ju en enkel fix :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
TheDude
Station Wagon

Förlåt, givetvis glömde jag skriva årsmodell ;)

Jag kikar på -02/-03 :)

Det är rätt, the bigger, the better, haha ;) Sensorerna har jag också hört talas om, men det är ju som du säger ett mindre bekymmer som tur är. I övrigt lät det ju bra, isf borde man ju våga slå till på en sådan även om den har kommit upp lite i miltal :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha! :) Då borde väl problemen vara ännu mindre än på generation 1 modellerna :)

Om du t ex. kollar alla amerikanska recensioner om Ram vid de årtalen så finns det egentligen inget negativt att säga, förutom styrningen och upphängningen (styrleder, spindelleder osv.), men detta är otroligt billigt på ebay.com ;)

Jag personligen hade inte haft några problem med att köpa en Ram som rullat över 20 000 mil, men över 25 000 mil så hade det känts lite "oroligt" om du frågar mig =)

Men jag ska inte säga något, våran Chevrolet -97 hade rullat över 30 tusen mil vid köp.

Länka gärna till några bilar du tittat på, vore intressant att se :P

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kolla denna tråden från amerikanska dodgeforumet:

http://dodgeforum.com/forum/3rd-gen-ram ... 2005s.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske är till nytta :P

Bild
Skriv svar