Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Släcka airbaglampan? Chevrolet Astro -1997

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Detomaso
Minivan

Släcka airbaglampan? Chevrolet Astro -1997

Jag har en lysande airbaglampa i min Chevrolet Astro 1997. Gick inte att undvika nedslag på besiktningen.
Felkoden går inte att släcka, felkoden är B1051. Om den går att läsa: "om den har tänts så går den inte att släcka" ungefär. Bilen tror att den är krockad, vilket den inte är, och därför kan detta inte släckas.

Jag har haft ett glappande bälteslås på förarplatsen, som det också var felkod på. B1071. Det är utbytt men det löste alltså inte problemet. Även den koden är kvar
Bilen är jättefin och unik i sitt slag, inga fel i övrigt. Skrot är inget alternativ.
Någon som har tips på lösning?
Just nu jagar jag en styrenhet till airbagen, men det lär ju bara fungera om det är därifrån felkoden styrs. Nån som kan bekräfta eller dementera?
Senast redigerad av Avenger den lör 04 jun 2016, 00:32, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till bilmodellen och årsmodellen i rubriken / Mvh
Chevrolet Astro Explorer Limited -97
Kia Soul -14
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Släcka airbaglampan? Chevrolet Astro -1997

Ja precis, det går inte att släcka just de felkoderna då de är permanenta. Det måste för övrigt ha blivit något helt galet med SRS-styrenheten om den koden aktiverats utan att fordonet varit med om en krock, jäkla surt. Jag kan inte bekräfta detta men jag gissar på att en ny styrenhet åtgärdar felet, om artikelnumret överensstämmer med den befintliga modulen. Vet dock inte om det är så enkelt som plug-n-play eller om det krävs någon programmering, gissar på det förstnämnda, plug-n-play (i alla fall vad gäller de årsmodellerna).

Det kan förresten gå att återställa felkoden i modulen om man plockar isär allting och kommer åt minnet om man sedan har rätt instrument, men det är verkligen inget som rekommenderas samt att det troligtvis blir både svårare och dyrare än att köpa en beg. modul.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Detomaso
Minivan

Tack för tips! Jag får prova byta styrenhet.
Jag har själv inte tänkt på exakt när den tänts, kanske eftersom bältesindiktorn sitter precis bredvid och alltid har lyst.
Jag fick bytt plasten runt kofångaren i höstas, vet inte om det sitter någon form av givare där kanske?
Något som blivit skadat vid bytet och eftersom den stått still inte har utlöst airbagen? Eller sitter det bara ett gyro, skyddat i bilen?
Om det är så, så lär ju den utbytta styrenheten gå samma väg, direkt.
Kia Soul -14
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen!

Jag har kollat upp lite mera och såsom jag har förstått så sitter det en krocksensor i airbagmodulen samt en krocksensor på förarsidan i fronten (på kofångaren bakom plasten), dvs. två stycken sensorer totalt. Detta antal är ganska vanligt på bilar av de årsmodellerna men det finns även en del bilar (troligtvis inte Astro) som enbart har en krocksensor i modulen.

Ovanstående gäller årsmodell 97 och framåt, men det kanske även är samma på tidigare modellår..

Förresten, när började lampan lysa?

Vad har du för artikelnummer på modulen? Om du hittar en styrenhet till ett lågt pris så hade jag definitivt provat att byta denna, efter att man kontrollerat sensorn i fronten.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Detomaso
Minivan

Tusentack Avenger!

Jag får söka efter sensorn i fronten, och skaffar en styrenhet om jag hittar någon.
Du som har lite koll, koden B1701 fick jag förklarat för mig gällde bälteslåset, kan det stämma?
Om det är två problem så vore det lika bra att ta båda direkt!
Jag har som sagt bytt ut ett glappande bälteslås, och hoppades att det var orsaken. Kan det vara 1701-koden så får jag tro att den är klar iaf.
Kia Soul -14
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Provade ni att återställa felkoden? Vet inte hur det är på just Astro men man kanske måste radera felkoden då den inte raderas av sig själv efter att felet åtgärdats.

Kan dock vara modulen som orsakar det felet också, svårt att säga.

Prova att googla/söka på ebay (ebay.de, ebay.co.uk, ebay.com) på artikel-nr på airbagmodulen.

Som sagt, skulle du hitta en billig modul så hade jag provat att byta denna, men man måste även vara beredd på att det kanske krävs synkning/programmering av modulen till bilen.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Detomaso
Minivan

Jo, vi provade att släcka, men icke. Inte så att varningslampan tänds igen efter en stund, utan både felkod och lampa ligger kvar som om inget har hänt.
Kia Soul -14
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Lyser bälteslampan fortfarande efter bytet till det nya bälteslåset? Har du kollat om det är glapp någonstans i kablaget till bälteslåset?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Detomaso
Minivan

Hej!
Nej, den beter sig som den ska, inget glapp längre.
Kia Soul -14
Användarens profilbild
Detomaso
Minivan

Jag kan inte se att det är nåt glapp i kablarna. Sitter hårt i kopplingarna.
Kia Soul -14
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Känns som att airbagmodulen är något vajsing med som sagt.

Meddela gärna hur det går, om du får tag i en modul osv.

Om du har artikelnumret så kan jag prova söka lite också.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Detomaso
Minivan

Jag är utan idéer.
Hittar inte sensorerna till airbag-systemet. Hittar inte styrenheten heller. Fick först idag tag på en reparationshandbok, men, (kanske inte helt oväntat?) så nämns inget alls om var grejorna sitter, eftersom det inte är tänkt att man ska fippla i SRS-systemet.
Det står att man måste stänga av air-bagen om man jobbar med front eller bakre kofångaren eftersom man kan utlösa sensorerna. Så att det ska finnas sensorer verkar ju klart.
Inte en kabel dock som går fram eller bak till kofångarna. Under stolen sitter inte styrenheten, kabel från ratt-sir-bagen går in i en kabelstam, så jag lyckas inte följa den. Var finns styrenheten tex? Var sitter sensorerna? Hur ser sensorerna ut?
Kia Soul -14
Användarens profilbild
Detomaso
Minivan

Tack för bra länkar! Kanon att få tag på grejor där.
Kia Soul -14
Skriv svar