Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Knasig Varvräknare - Dodge Ram 1500 HEMI - 2006

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Janberg
Station Wagon

Knasig Varvräknare - Dodge Ram 1500 HEMI - 2006

Min varvräknare funkar bara när jag varvar upp bilen sen går den ner på noll är det någon som har lite tips på vad det kan vara .... Bilen är en dodge ram 1500 -06 med hemi ..tack på förhand
Senast redigerad av Avenger den sön 31 jul 2016, 15:28, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till bilmodellen i rubriken / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Knasig Varvräknare - Dodge Ram 1500 HEMI - 2006

Hej!

Har du märkt av något annat fel i samband med detta? Lyser motorlampan/ger bilen några felkoder?

Det låter för övrigt som att det kan vara en eller flera dåliga lödningar på kretskortet till mätarhuset, förutsatt att allt annat är som det ska.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Janberg
Station Wagon

Allt annat fungerar som det ska i instrumentpanelen o bilen går som den ska men varvräknaren lever sitt eget liv ibland verkar den funka som den ska sen visar den för lite helt plötsligt o ibland visar den ingenting men oftast visar den om man varvar upp motorn fort men sen ballar den ur igen..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen!

Jag gissar i så fall på att det är kretskortet som har några dåliga lödningar som måste lödas om.

Har du ett OBD2 diagnostikinstrument så kan du kontrollera om varvräknaren fungerar i instrumentet, gör den det så vet du att signalen är okej och att felet hör till mätarhuset eller kablaget/kontakten till mätarhuset.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Björk
Van

Man kan ju köra ett test på mätarna på instrumentbrädan genom att vrida på tändningen (inte starta) hålla inne "knappen" där man nollställer trippen, vrida av tändningen men fortfarande hålla inne knappen och vrida på tändningen igen och släppa knappen. Då gör den nått test på instrumentbrädan, alla lampor mätare osv.
Sen tror jag de står nå felkoder om de är nå vajsing men inget jag förstår mig på :)
Man borde kunna se om varvmätaren funkar som den ska under testet iaf..
Användarens profilbild
Björk
Van

Hittade även denna film där nån med liknande bekymmer fixade sin.. vet inte om de är att rekommendera men..
Skriv svar