Byte löprulle - Chevrolet TrailBlazer
Byte löprulle - Chevrolet TrailBlazer
Hej igen.
Efter alla bra tips så blir det löprulle o vattenpump som byts.min fråga är,vad jag tycker mig märka så sitter den med en insexskruv men vilken diameter?har testat med både metriska o tum men inga verkar riktigt passa.
Tacksam för alla svar
Kenneth
Chevrolet TrailBlazer
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Efter alla bra tips så blir det löprulle o vattenpump som byts.min fråga är,vad jag tycker mig märka så sitter den med en insexskruv men vilken diameter?har testat med både metriska o tum men inga verkar riktigt passa.
Tacksam för alla svar
Kenneth
Chevrolet TrailBlazer
Senast redigerad av Avenger den ons 12 apr 2017, 04:30, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till bilmodellen i rubriken och texten / mvh
Anledning: La till bilmodellen i rubriken och texten / mvh
Annons
Re: Byte löprulle - Chevrolet TrailBlazer
Tjena!
Menar du den vanliga löprullen under generatorn? I så fall ska den sitta med en 13 mm bult (eller så är det 15 mm), om nu inte någon bytt ut den mot en insexbult.
Om du däremot tänker på remspännaren så sitter den med en 15 mm bult (spännaren) och löprullen på remspännaren sitter med en 13 mm bult (man måste lossa remspännaren först, för att kunna demontera löprullen som hör till spännaren, då bulten sitter på andra sidan).
För att lossa remmen så kan man använda ett 3/8" hylsverktyg, då fästet för att spänna lös remmen har samma storlek som en 3/8" hylsa.
mvh
Menar du den vanliga löprullen under generatorn? I så fall ska den sitta med en 13 mm bult (eller så är det 15 mm), om nu inte någon bytt ut den mot en insexbult.
Om du däremot tänker på remspännaren så sitter den med en 15 mm bult (spännaren) och löprullen på remspännaren sitter med en 13 mm bult (man måste lossa remspännaren först, för att kunna demontera löprullen som hör till spännaren, då bulten sitter på andra sidan).
För att lossa remmen så kan man använda ett 3/8" hylsverktyg, då fästet för att spänna lös remmen har samma storlek som en 3/8" hylsa.
mvh
Tackar o bugar för det svaret
Nu ska ni få höra det senaste.har beställt grejer från rockauto o glad i sinnet så väntar jag på grejerna. Då börjar bilen efterhand skramla från motorn,mer o mer.efter ett tag låter det som hela motorn ska skära.då visar det sig att hela jävla fläktinfästningen i motorn är lös.hur skruvar man åt den?måste jag ha specialverktyg och kan något redan gått sönder?
Tacksam alla svar.
Kenneth
Tacksam alla svar.
Kenneth
Hej!
Menar du ramen till fläkten eller kopplingen/fläktbladet?
mvh
Menar du ramen till fläkten eller kopplingen/fläktbladet?
mvh
Det som släppt är den svarta kåpan o axeln som sitter skruvad mot motorn.
Hej igen!
Det låter som att viskokopplingen har släppt varav fläktbladet gått emot ramen? Hur länge gick motorn innan du stängde av den?
mvh
Det låter som att viskokopplingen har släppt varav fläktbladet gått emot ramen? Hur länge gick motorn innan du stängde av den?
mvh
Har du eventuellt någon bild?
mvh
mvh
Hej. Motorn gick kanske 10 minuter.tar jag bort drivremmen så går den som vanligt .sitter vattenpump en innanför?

Jag tänkte lite fel, precis som du säger så är det vattenpumpen där bakom och den kan vara en möjlig felorsak.
Har du något läckage runtomkring?
mvh
Har du något läckage runtomkring?
mvh
Ja.lite läckage är det
Om du skruvar bort fläkten, är det i så fall enbart vattenpumpen som glappar?
Hej.jag tänkte sätta igång o kolla på det.man får hoppas att det bara är vattenpumpen
Ja, hoppas inte att det är något annat, men troligtvis löser en ny vattenpump problemet, dock lite jobbigt att inte kunna köra bilen förrän det är fixat.
mvh
mvh
Det är ju det som är skit.återkommer när jag har kollat närmare