Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bra mekaniker i Eskilstuna-området som kan justera en 350?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
calmswe
Station Wagon

Bra mekaniker i Eskilstuna-området som kan justera en 350?

Jag har en van från -85 med 350 motor som går ok när den är varm. Har dock svårt att starta den när det är kallt och den går lite ojämnt när den väl är igång. Jag letar efter någon i Eskilstuna-området som är bra på justera chevamotorer till ett bra pris. Några tips?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Bra mekaniker i Eskilstuna-området som kan justera en 35

Skicka ett PM till Roffe här på forumet om kontaktuppgifter till den mek som bytte toppackningar på hans transport, han kanske kan 350 också. Skadar inte att fråga iaf.
Användarens profilbild
calmswe
Station Wagon

Det ska jag kolla upp. Tack för tipset!
Användarens profilbild
calmswe
Station Wagon

Den mekaniker som tipsades om var upptagen in på nästa år. Flera tips mottages gärna. Kan åka några mil om det är så.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ok, jag har inga andra tips i det där området. Är det insprutning på den där? Om det är förgasare så kolla om automatchoken fungerar som den ska, jag vet inte hur den sitter på de där men det kanske går att komma åt att manuellt stänga chok-spjället om du tar bort luftburken. Jag hade en gång en Ford van med 302-motor som man fick göra så på, sedan tog jag bort bimetallfjädern som styrde choken och satte dit en vajer istället vilket fungerade utmärkt.
Användarens profilbild
calmswe
Station Wagon

Ja du kan ha rätt gällande choken men jag är inte helt bevandrad i hur jag kollar den. Utifrån de koller jag har gjort så funkar den men jag är inte helt säker.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag kollade lite snabbt på Rockauto, din förgasare bör se ut typ så här:
Bild

Vakuumklockan till höger styr choken, den ser ut typ så här:
Bild

Börja med att kolla att den där slangen är hel, det ser ut som att den tar vakuum från insuget. Nästa steg är att kolla om du kommer åt att dra i armen till choken utan att plocka bort klockan, annars får du göra det. Om du på så sätt manuellt lägger i choken och om den då startar normalt så vet du att det är där felet ligger.

Det kan också vara värt att kolla efter vakuumläckor, ha motorn igång och spraya med startgas på vacuumslangar och packningar. Om det finns en läcka så ökar motorvarvet när du sprayar där med startgas.

Se upp bara så att du inte har några löst hängande remmar från jacka och dylikt som kan fastna i fläkten eller andra delar i rörelse, det är väldigt farligt...
Användarens profilbild
calmswe
Station Wagon

Försökte dra igång bilen men inte en gnista. Det är dags att få tag i den där mekanikern nu. Jag vädjar återigen...finns det någon med bra koll som kan ta en titt på bilen? Jag betalar för hembesöket. Ersättning får vi komma överens om.
Skriv svar