Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet Van -98 startar ej -PROBLEM LÖST-

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
rimme
Van

Chevrolet Van -98 startar ej -PROBLEM LÖST-

Hej igen
Nu har jag fått bekymmer med min van, knepiga bekymmer.
Bilen har startat och gått riktigt bra sen jag köpte den i slutet av sommaren.
Enligt förra ägaren så byttes bränslepumpen förra vintern.
För några dagarsedan så startade inte bilen, man hörde inte bränslepumpen som går ca 2 sekunder när man slåt på tändningen. Då googlade jag lite och efter ett tag så gick jag ut och hann inte mer än att nudda bränslefiltret medan en annan satte på tändningen så hoppade pumpen igång, sen har den varit så några dagar. Nu startar den inte alls.

Jag har gjort rent vid kontakterna under bilen, sprayat lite elspray på kontakterna, och då hostade den igång, sen dog den, och nu är den omöjlig att få igång. Jag har beställt ett nytt relä till pumpen, dock så tror jag inte det är fel på relät men jag vill ändå ha ett nytt.

Vad tror ni de kan vara för fel, då jag litar till 100 på säljaren som sa att pumpen va bytt. Det ska läggas till att jag har ingen startspärr på bilen (vad jag vet), sen så lyser "service engine soon" lampan, man ska kunna bygla två stift och läsa av blinkningarna och få fram felkoder, men jag hittar bara info för OBD med 12 stift, min har 14 / 16 uttag... om jag nu är på rätt kontakt vill säga.

/MVH
Corvette Stingray | Cheva Blazer | Cheva Van | Jeep Cherokee | Chrysler 300
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Chevrolet Van -98 startar ej

Det kan ju vara någon skräppump förre ägaren satte i, så att den gått sönder igen. Kommer du åt att mäta på pumpen då den borde gå?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ett tillägg:

Det går ej att kolla felkoder utan OBD2-läsare, det var på de äldre GM-bilarna man kunde koppla ihop konstaktstifen på OBD1-porten, tror att sista året var -94.

Om du tittar på nyckeln (den du startr bilen/tändningen med), ser du några siffror stansade eller ett litet chip?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rimme
Van

sverker skrev:Det kan ju vara någon skräppump förre ägaren satte i, så att den gått sönder igen. Kommer du åt att mäta på pumpen då den borde gå?
Han sa att han hade satt i en "skräppump" från början, men sedan bytt den till "orginal"-delar. Jag får försöka komma åt och mäta, kollade lite i rep-manualen, det va nog inte bränslefiltret jag va å pillade på, trodde det, men enligt boken så satt inte filtret där / såg inte så ut heller. Så vad det va jag pillade på vett ifan, cylinderformad "stål"-behållare,
Användarens profilbild
rimme
Van

Avenger skrev:Ett tillägg:

Det går ej att kolla felkoder utan OBD2-läsare, det var på de äldre GM-bilarna man kunde koppla ihop konstaktstifen på OBD1-porten, tror att sista året var -94.

Om du tittar på nyckeln (den du startr bilen/tändningen med), ser du några siffror stansade eller ett litet chip?
Får skaffa mej en OBD2-läsare, men vart :S jaja det löser sig. Fick bara med en nyckel, att det sitter chip i har jag väldigt svårt att tro, och tyvärr inget nummer heller, trots att det är "gm"-nyckel, gjorde en kopia på nyckeln som jag till vardags använder, för att ha två st.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Men kolla det som Sverker säger, om du får spänning till bränslepumpen så att du vet om felet är pumpen eller något annat, så kan du gå vidare därifrån.

Okey, då har du inget chip i nyckeln (man kan se chippet på metallen av nyckeln, det är en resistor). Det finns också andra nycklar som har chippet bakom plasten, men då är det stansat siffror och bokstäver på metallen.

Bild
Användarens profilbild
rimme
Van

Så nu går bilen igång,
skriver lite info då andra kanske får samma bekymmer.
Det sitter en skarvkontakt på bränslepumpssladdarna som jag helt missade, den delade jag och gjorde rent. Gick igång fint och har nu gått ett tag utan bekymmer. Hoppas bara på att det va allt.
Kontakten ser ut att vara oginal och det är väl inte konstigt att där går in fukt och skit när den sitter relativt fritt under bilen. Min låg över en av balkarna i ett hav av jord och grus.

Gott att få igång den igen va det i alla fall.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Härligt att den fungerar igen! :)

Kanske går att täcka över kontakten för framtida problem, så att ingen skit/smuts kommer in där =)

Bild
Skriv svar