Död s10 -96 med manuell låda
Död s10 -96 med manuell låda
Tjena!
Har en cheva s10 årsmodell 96 med manuell låda.
Var med om något väldigt jobbigt när jag skulle köra iväg igår.
Jag startade bilen som gick igång men den självdog efter 1 sekund och gick inte att starta.
Testade att ge den starthjälp men det hjälpte inte, hela bilen och all elektronik var död.
Det enda som händer är att det kommer ett "fräsande" ljud (som försvinner när man nuddar bromsen), det låter som om ljudet kommer från utrymmet mellan instrument brädan och pedalerna.
Låter som om det kommer ström dit som "fastnar" så att säga.
Enligt en polare (som ej är insatt i amerikanska bilar) så kan det vara en kortslutning någonstans i något relä
eller att start spärren har lagt av.
Ytterst tacksam för snabb hjälp då bilen står rätt dumt till för tillfället.
Jocke.
Har en cheva s10 årsmodell 96 med manuell låda.
Var med om något väldigt jobbigt när jag skulle köra iväg igår.
Jag startade bilen som gick igång men den självdog efter 1 sekund och gick inte att starta.
Testade att ge den starthjälp men det hjälpte inte, hela bilen och all elektronik var död.
Det enda som händer är att det kommer ett "fräsande" ljud (som försvinner när man nuddar bromsen), det låter som om ljudet kommer från utrymmet mellan instrument brädan och pedalerna.
Låter som om det kommer ström dit som "fastnar" så att säga.
Enligt en polare (som ej är insatt i amerikanska bilar) så kan det vara en kortslutning någonstans i något relä
eller att start spärren har lagt av.
Ytterst tacksam för snabb hjälp då bilen står rätt dumt till för tillfället.
Jocke.
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Annons
Re: Död s10 -96 manuell låda
Hej,
det är väldigt svårt att säga vad det kan vara. Du menar att den är helt svart på instrumenten när du vrider om nyckeln till driftsläge, ingen reaktion från instrument och lampor? Har du kollat säkringar och dylikt? Skruva loss paneler där du hör det fräsande ljudet och se om det går att lokalisera det. Om äldre startspärrar spårar ur så kan det resultera i att motorn dör efter någon sekund men det orsakar inte att hela bilen och all elektronik är död som du skrev.
Är batteriet friskt och kopplade du in starthjälpen korrekt?
det är väldigt svårt att säga vad det kan vara. Du menar att den är helt svart på instrumenten när du vrider om nyckeln till driftsläge, ingen reaktion från instrument och lampor? Har du kollat säkringar och dylikt? Skruva loss paneler där du hör det fräsande ljudet och se om det går att lokalisera det. Om äldre startspärrar spårar ur så kan det resultera i att motorn dör efter någon sekund men det orsakar inte att hela bilen och all elektronik är död som du skrev.
Hej!!
Vet du om det sitter original larm på bilen, eller eftermonterat? Har du en bild på fjärrdosan om du har någon?
Vet du om det sitter original larm på bilen, eller eftermonterat? Har du en bild på fjärrdosan om du har någon?
sverker skrev:Hej,
Det är helt dött på alla instrumenten. Nu när jag testade idag så började den i alla fall varna för att dörren var öppen med nyckeln i tändningslåset.
Har kollat alla säkringar jag känner till på bilen och alla är intakta. Fräsandet har nu dessvärre försvunnit så jag har inte lyckats med att lokalisera ljudet, men det kanske kommer tillbaka(?).
Batteriet är ca ett år gammalt och det kopplades korrekt.
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Avenger skrev:Hej!!
Nej det ska inte sitta något larm kopplat till bilen.
Pratade med en mekaniker som sa att det kan vara glappkontakt, men det är ju lagom lätt att hitta den.
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Ryck lite i de kabelstammar och kontakter du kommer åt med tändningen påslagen och se om det händer någonting. Speciellt i det området där du tidigare hörde ljudet. Om du har något mätinstrument så försök att komma åt polerna på tändningslåset och mät på dem, på någon av dem ska du ha manöverspänningen. Nästa steg blir att kolla relän, får du fram manöverspänning till de som ska dra när tändningen slås på och är de reläna hela, det är enkelt att mäta upp. Jag brukar pilla av kåpan så att man kan manuellt aktivera relät.
Det brukar trots allt vara enklare att felsöka när den är heldöd så där, då är felet någonstans tidigt i kedjan.
Det brukar trots allt vara enklare att felsöka när den är heldöd så där, då är felet någonstans tidigt i kedjan.
Ska testa detta så får vi se vad som händer. Förhoppningsvis hittar man något.
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Var precis ute och testade, räckte den här gången med att jag kopplade i batteriet o juckade på några kablar så gick i alla fall instrument panelen igång och den var nära att tända till.
Och enligt voltametern i bilen ska det finnas tillräckligt mycket kräm i batteriet för att kunna dra igång den, men så fort jag drar den till läget där den ska dra igång så tänder den till i ett ögonblick och sen är bilen död igen ett tag, men så väntar man ca 30 sekunder så går det att få lite liv i den i alla fall.
Har aldrig varit med om ett sådant fenomen förut på varken äldre eller nyare bilar.
Och enligt voltametern i bilen ska det finnas tillräckligt mycket kräm i batteriet för att kunna dra igång den, men så fort jag drar den till läget där den ska dra igång så tänder den till i ett ögonblick och sen är bilen död igen ett tag, men så väntar man ca 30 sekunder så går det att få lite liv i den i alla fall.
Har aldrig varit med om ett sådant fenomen förut på varken äldre eller nyare bilar.
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Var det kablaget under motorhuven du ryckte och drog i? Då måste felet ligga där någonstans
Vad har du för batteri i bilen, hur ser kabelskorna ut? Kanske är samma som i vår Chevrolet Astro, där var felet inte synligt men kabelskorna hade rostat ganska bra inuti och slutade ge kontakt, ryckte man lite där så gick bilen igång finfint, blev att byta kabelskorna för 70:-/st från Autoexperten (dom fick beställa hem).
Vad har du för batteri i bilen, hur ser kabelskorna ut? Kanske är samma som i vår Chevrolet Astro, där var felet inte synligt men kabelskorna hade rostat ganska bra inuti och slutade ge kontakt, ryckte man lite där så gick bilen igång finfint, blev att byta kabelskorna för 70:-/st från Autoexperten (dom fick beställa hem).
Nej jag plockade ner panelen under ratten så jag kunde se nästan alla kablar som kommer in i kupén och rörde lite på dem.
Det är utav den typen som man skruvar in en bult i batteriet med kabelskorna kopplade till/runt bultarna.
Det är alltså inte den "vanliga" typen där man trär en ring kopplat till kablarna över en pol.
Det är utav den typen som man skruvar in en bult i batteriet med kabelskorna kopplade till/runt bultarna.
Det är alltså inte den "vanliga" typen där man trär en ring kopplat till kablarna över en pol.
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Mitt Batteri ser ungefär ut som det här.
http://www.google.se/imgres?q=car+batte ... 9,r:5,s:20" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.se/imgres?q=car+batte ... 9,r:5,s:20" onclick="window.open(this.href);return false;
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Re: Död s10 -96 med manuell låda
Lyckades få bilen till en mekaniker i veckan som sa att felet var en kabel i kabelmattan från batteriet (vad jag fôrstod det som på telefon) som var boven i det hela så det gick in fram någon strôm till tändningen.
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Skönt att den funkar nu igen iaf.
Men skumt beteende för ett sådant fel.
Men skumt beteende för ett sådant fel.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Ja inte så jäkla kul när det händer 4 mil hemifrån också.
Sen får vi se hur länge den rullar men enligt mekanikern ska det bara vara att tuta o kôra
Sen får vi se hur länge den rullar men enligt mekanikern ska det bara vara att tuta o kôra
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003