Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

ingen fläkt luft i trans sport 97

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
kim.isaksen
Station Wagon

ingen fläkt luft i trans sport 97

Hejsa,

jeg har lige köbt en trans sport fra 97. Den har renoveret top + ny vandpumpe fra et värksted.
Jeg har dog det problem at jeg ikke kan holde fremruden dugfri. Selv med fläkten på MAX, så kommer der kun lige luft nok til at holde 5 cm rude dugfri. Den luft der kommer er ikke varm selv med varmen på max !

Er det et filter jeg skal skifte ?
Hvor sidder det ?
Kan det väre noget andet ? Kompression i motoren ?

Håber på svar, og selvom jeg er dansk bor jeg i sverige og forstår svensk.
Håber også i forstår mit ”nordiske” :-)

/Kim Isaksen
/Markaryd
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: ingen fläkt luft i trans sport 97

Hej o välkommen till forumet!

Inga problem med att förstå språket =)

Jag gör ett försök att svara, saker som jag kommer på:

Kan du ändra fläkthastigheten eller blåser den i samma hastighet hela tiden?

Kupéfiltret sitter bakom/i handskfacket, här är en bild:

Bild

Kolla så att det ser någorlunda fint ut =)

Sedan borde det väl gå att trycka på knappen "återcirkulering" i kupén för att försäkra sig om att det inte är något i motorrummet som är igensatt så att den drar för lite luft.

Är mattorna i bilen blöta? Då kanske det läcker kylarvätska från värmepaketet.

Blir motorn varm om du tittar på mätaren?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
kim.isaksen
Station Wagon

Takk for ”fast respons” :-)

Der er intet blödt i bilen. Gott.

Jeg kan höre og sätte forskellige fläkshastigheter. Gott.

Återcirkulering kan jeg IKKE aktivere. Hvis fläkten er på 0 kan jeg aktivere den, men så snart der kommer en hastighett, så skifter den til luft utefran ! ”BAD i guess”

Motoren bliver inte varm, jeg har kört knapt 300km i bilen nu. og motorentemp stanner vet lige under halften af mäteren. gott

Jeg skal ut og titte på kupefilteret ligeså snart den forpulede snö stopper :-)

Takk for hjälpen !!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Hej
Värmesystemets spjäll styrs av vakuum vilket den får från motorn. Det ska gå en slang från bakre högra sidan (i färdriktningen) av övre insuget, vid generatorn. Slangen ska gå ner till ett litet fördelningsblock bakom batterier. Det är vanligt att den slangen lossnat om man mekat med motorn eller batteriet vilket gör att spjällen inte öppnar. Man hör att fläkten går men det blåser ingenting. Om den slangen finns så kan man skruva loss själva reglaget uppe i panelen och kontrollera att det finns vakuum där och sedan följa slangarna bakåt för att hitta ev läcka, men alla fall jag sett har varit den där slangen från motorn.

Nästa vanliga fel, som jag dock inte själv sett, är att motstånden i fartregleringen till fläkten har brunnit av. Det märker man på att fläkten inte ändrar hastighet eller inte går alls i vissa lägen. Det ska gå att löda i nya motstånd i fartreglaget.

Filtret för kupéluften sitter bakom en lucka i hanskfacket. Alla jag har sett har varit helt svarta av smuts, inte sällan också fullt av löv och barr där. Ha dammsugaren redo när du tar loss filtret..

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Jag skrev nog lite fel, jag tänkte på om motorn blir normaltemperatur och det blev den? Alltså fungerar termostaten =)

Då kanske felet är värmepaketet (kylarvätskan kanske cirkulerar dåligt igenom det) eller så går det inte att ändra ventilen så den får varmluft. När du ändrar till värme vid fläktreglagen så kanske ventilen bakom instrumenten inte ändrar riktning. Det sitter en liten vakuum-styrbox bakom allting och om en slang till spjället/ventilen som riktar värme/kyla lossnat så kan den inte ändra riktning.

Enklast är nog att kolla värmepaketet först, om den ingående- samt utgående slangen är varm. Värmepaketet sitter under instrumenteringen i bilen, man måste lossa massa paneler osv. Jag ska ta fram en bild.

EDIT; Sverker hann före :lol:

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
kim.isaksen
Station Wagon

Hejsa begge to.

Stor hjælp. Det var ganske rigtigt slagen bag batteriet der var hoppet af. Det er nu fikset og jeg har igen gang i fläkten. Dog har jeg stadigt igen varme i bilen. Jeg har kigget på det selv, men kan ikke finde fejlen. Kan det være noget med kølevæsken ? AC enheden ? Eller noget helt 3.

Hvis jeg ikke hitter det, er der så nogen der kender et godt værksted til USA biler i nærheden af Markaryd/Ljungby/Älmhult ?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Börja med att ta isär reglaget till värmen och kolla om du har vakuum där och sedan om den drar luftspjället till värmen. Det ska vara vakuum-klockor som drar spjällen. Jag har inte mekat så långt in i ventilationssystemet, kanske Jonathan har någon bild på hur de sitter.

En sak att fundera på är om det finns kvar någon luftbubbla i systemet som hindrar cirkulationen, men det brukar den trycka ur sig efter ett tag. Du skriver i första inlägget att toppackningarna är bytta, annars är det ett vanligt symptom när de läcker att det blir luftbubblor som hindrar cirkulationen till bland annat värmeelementet men du skriver att tempmätaren är stabil i driftstemperatur så det låter inte sannolikt att det skulle vara problemet nu.
Skriv svar