Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge Ram 1500 Mega Cab, knappar för kapell, eller?

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Lars89
Station Wagon

Dodge Ram 1500 Mega Cab, knappar för kapell, eller?

Hejsan var och skaffade mig en Dodge Ram för ett par veckor sedan, men jag är nyfiken på varför de är så många tryckknappar, eller vad man ska kalla det, lite överallt på bilen? Och är också nyfiken på vart man kan få tag i motsvarande del som går att trycka fast på de som sitter på bilen, de är 15mm i radie och den utstående delen är 10mm i radie. Har planer på att göra något snyggt av det! Så här ser de ut:

[bilder]http://ladda-upp.se/files/2012/b10044.jpg[/bilder]

[bilder]http://ladda-upp.se/files/2012/b10045.jpg[/bilder]

[bilder]http://ladda-upp.se/files/2012/b10046.jpg[/bilder]

[bilder]http://ladda-upp.se/data/qdydydaxmbsawy[/bilder]
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Dodge Ram 1500 Mega Cab, knappar för kapell, eller?

Vad fasiken är det där :shock: Har aldrig sett något sådant förut :oops:

Står inget i några papper vad det kan vara, om det är eftermonterat?

PS, grattis till bilköpet! Jäkla snygga bilar det där!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Lars89
Station Wagon

Får inte fram nån sån information, får väl leta mig till någon tidigare ägare och höra ifall de kan ha någon aning, men vad de är tänkt till var då inte så noga! Men hade velat få tag i motsvarande del i båda svart färg och krom! Så hade jag eventuellt skruva fast några nitar (piggnitar eller vad de kan heta?) och sätta på vissa ställen, tror det kan se ballt ut :mrgreen:

En fråga till, längst bak på taket i mitten är en öppning där de ser ut som att det ska ha suttit något där tidigare, typ en antenn eller nåt, någon som har grepp på det och vart man kan få tag i något sådant? Har bara pluggat hålet tillsvidare!
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Det kan ju vara så att nån som haft bilen har arbetat mycket ute i t.ex skog.

Och för att inte få en massa trädsyra som förstör lacken,
så kan de använt "bilskydd" att knäppa på.

Många struntar ju i att skydda taket, för det syns ju knappt ändå. ;)

Kolla om du ser en massa prickar i lacken på taket. ;)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Arvika
Minivan

Ser ju ut som vanliga tryckknappar? Motsvarande del borde du finna på nån sybutik el. liknande....
eller sök på båtkapell, vill minnas att jag sett sådana knappar på vissa båtkapell.....

Kan förstå att det kanske suttit ett "kapell" över flaket men jäkligt märkligt att det sitter på huven och grillen??
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Arvika skrev:
Kan förstå att det kanske suttit ett "kapell" över flaket men jäkligt märkligt att det sitter på huven och grillen??

Jag tror den på huven är en större modell av en "Hood-bra". :)

Kan ju va nåt nån tidigare ägare har mekat ihop själv.
För jag tror inte det är det "bästa" för bilen att ha en massa knappar på sig.
Många hål blir det ju. ;)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ang. antennen så ska det egentligen inte sitta eller ha suttit någon på taket vad jag kan se i sprängskissen :roll: Dom sitter vid höger framskärm original..

Har du plockat borta någon utav knapparna och sett hur det ser ut undertill?

Bild
Användarens profilbild
Lars89
Station Wagon

Arvika skrev:Ser ju ut som vanliga tryckknappar? Motsvarande del borde du finna på nån sybutik el. liknande....
eller sök på båtkapell, vill minnas att jag sett sådana knappar på vissa båtkapell.....

Ja nu fann jag några sidor som hade de sakerna! Cabrioleter verkar bruka ha samma fastsättning! Har jag förstått det rätt kallas den del jag har på bilen för kula, sedan är det fjädern man klämmer på och kalotten som ska vara på andra sidan "tyget" eller vad man använder.

Arvika, taket är då snyggt i lacken! Så de är ett mysterium.. Men de som sitter i grillen kan va praktiskt att ha, sy ihop något läder med dodge logga och ha som lufthinder till kylaren om det är riktigt kallt på vintern ;)

Tack för svar, verkar vara ett trevligt forum :)
Användarens profilbild
Lars89
Station Wagon

Avenger skrev:Ang. antennen så ska det egentligen inte sitta eller ha suttit någon på taket vad jag kan se i sprängskissen :roll: Dom sitter vid höger framskärm original..

Har du plockat borta någon utav knapparna och sett hur det ser ut undertill?
Ok kanske har varit någon extrautrustning typ blinkfyr eller liknande. Nej har inte gjort det men antar att det inte är något speciellt att se förutom ett hål :P Här fann jag knappar http://www.uswebbutik.se/knappar-lina-f ... appar-/648" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag tänkte mer på om du plockat bort dem och kollat efter rost, eftersom alla knapparna verkar vara eftermonterade så är chansen stor att det blir ett helsike med rostlagning eller byte av plåtdelarna i framtiden :roll: Det bästa är kanske att plocka bort allting och ta ordentligt med rostskydd (givetvis inte utanför diametern på 15 mm så det syns därefter) och sedan plugga igen med gummiplugg och montera små "bultdekaler/muttrar" över gummipluggarna, kanske blir snyggt :) ?

Bild
Användarens profilbild
Lars89
Station Wagon

Avenger skrev:Jag tänkte mer på om du plockat bort dem och kollat efter rost, eftersom alla knapparna verkar vara eftermonterade så är chansen stor att det blir ett helsike med rostlagning eller byte av plåtdelarna i framtiden :roll: Det bästa är kanske att plocka bort allting och ta ordentligt med rostskydd (givetvis inte utanför diametern på 15 mm så det syns därefter) och sedan plugga igen med gummiplugg och montera små "bultdekaler/muttrar" över gummipluggarna, kanske blir snyggt :) ?
Ja det var ju en idé! Men det får bli sommarens projekt :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Börja plocka bort ett par stycken och kolla diametern på hålen, då kan du beställa hem smådelarna redan nu :D Inte roligt om det kommer någon rost, jag vet själv med erfarenhet att det är grymt svårt att hålla efterborrade hål fria från rost, så det hade jag genast tagit en koll på =)

Bild
Skriv svar