Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge RAM 1500 -2002 om Växellådan strular?

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

SVAR:

Lyser motorlampan "Check Engine"-lampan? Gul lampa?

Prova att köra nyckelmetoden för att felsöka:

*Sätt dig i bilen och stäng dörrarna
*Vrid nyckeln till ON-OFF-ON-OFF-ON (avsluta med ON, starta ej bilen), denna procedur måste ske inom 5 sekunder!
*Läs av antalet blinkningar som "Check Engine"-lampan ger

Följande gäller:

2 blink PAUS 1 blink LÄNGRE PAUS 5 blink PAUS 5 blink

Vilket betyder 21 samt 55

Meddela vilka koder som ges, OM DET FUNGERAR!

Prova annars att hålla inne "Trip-återställning" tills den genomför ett test i mätarhuset, meddela resultat.

Annars kan du beställa en billig OBD2-kabel (USB) på ebay.com och felsöka via laptop, meddela koden som ges

Problemet med automatlådan kan hålla ihop med "Check Engine"-lampan, vad den ger för felkod hade jag kollat FÖRST, är säkert någon sensor som dummar sig, t ex. hastighetssensor till växellådan eller liknande.

Kolla dock först oljan i automatlådan när bilen är igång och läget på spaken är i neutral eller Park efter att bilen varmkörts och man bläddrat igenom PRND först.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
SWEricson
Station Wagon

Re: Dodge RAM 1500 pickup 2002 Växellåda som strular?!?

Liknande problem med min låda. Den fastnar på 3 växel när den är varm. Men jag kan starta om bilen så funkar lådan igen? ?? Om jag haft bilen igång mer än 5 - 10 minuter så kommer den att fastna nästa start om man inte låter den bli kall igen. Felkoder är som följer P0700 , P0562 , P0891. Vull bara få motorlampan släckt så den går igenom besiktning. Dodge Durango 2005 5,7 HEMI.
Dodge Durango -05 5,7 HEMI
Skriv svar