Varför har vissa dodge ram en dragkula godkänd för 3500 kg medans andra endast 1500 kg och går det att höja dragvikten på något sätt?
Tacksam för svar hade tänkt mig att köpa en dodge ram hemi från 06 men min släp väger 3000 kg och bilen får bara dra 1500 kg.
dragvikt Dodge Ram -06
dragvikt Dodge Ram -06
Senast redigerad av Avenger den tis 26 jun 2012, 19:18, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Re: dragvikt
Jag antar att det är som med Jeep, om man inte har rätt intyg på dragkrok etc när den registreringsbesiktigas så blir den bara godkänd för 1500 kg. Hur man höjer det vet jag inte men borde fungera med att skaffa fram rätt intyg och göra en ny registreringsbesiktning. Ev kan det fungera med den förenklade som används just när man monterat dragkrok.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Re: dragvikt
Hej,
Vilka modeller tänker du på, 1500, 2500 .. ? Har du exempel på de annonser du tittat på?
Vilka modeller tänker du på, 1500, 2500 .. ? Har du exempel på de annonser du tittat på?
Re: dragvikt Dodge Ram -06
1500 hade jag tänkt, köpa ett nytt drag är i och för sig inget problem bara det går att höja tillåtna vikten vid registreringsbesiktningen.
Re: dragvikt Dodge Ram -06
Verkar vara svårt att hitta EU-godkänt drag i Sverige eller EU
(på papperet).
Jag hade köpt ett drag från USA som är tillåtet för minst 3 ton (så att man känner sig säker) och därefter ordnat fram ett papper om att kroken är EU-godkänd samt dragvikt mm. =) Det finns flera mallar man kan använda för att fixa ett snyggt intyg, har gjort det förr!
Du behöver bara ett redigeringsprogram.
Jag tror också att skillnaderna beror på olika typer av drag, dom som är godkända för 3 ton + är betydligt grövre.
Jag hade köpt ett drag från USA som är tillåtet för minst 3 ton (så att man känner sig säker) och därefter ordnat fram ett papper om att kroken är EU-godkänd samt dragvikt mm. =) Det finns flera mallar man kan använda för att fixa ett snyggt intyg, har gjort det förr!
Jag tror också att skillnaderna beror på olika typer av drag, dom som är godkända för 3 ton + är betydligt grövre.