Hej
Behöver öka släpvagnsvikten på min Durango, vid ursprungliga registreringbesiktningen av dessa bilar sattes tydligen 1500kg som default om inget annat framgick i pappren. Har pratat med Bilprovningen och det ska gå att öka släpvagngsvikten utan problem bara jag kan lämna ett intyg från antingen en generalagent inom EU alternativt från tillverkaren i USA. I intyget ska anges tillverkarens uppgift på vad bilen max får dra, dvs det har i det här läget inget med vad själva kulan får dra. Intyget ska även innehålla bilens VIN.
Sedan när det är dags för ändring av registreringsuppgifterna på Bilprovningen är det dragets D-värde som också påverkar vad det slutligen blir för släpvagnsvikt men den delen sköter man om på Bilprovningen, jag behöver bara montera ett drag med tillräckligt högt D-värde så man kan öka från nuvarande 1500kg.
Har någon tips om vart jag kan vända mig för att få fram ett intyg?
Dodge Durango -00, släpvagnsvikt
Dodge Durango -00, släpvagnsvikt
//Peter
Annons
Re: Dodge Durango -00, släpvagnsvikt
Jag hade en kontakt i USA men jag har totalt tappat bort hans mejladress, han hjälpte mig med flera saker och kunde ordna intyg ifrån när bilen tillverkades på "rullande bandet", är så sur att jag förlorat hans e-post, han ägde en Chrysler, Dodge, Jeep Dealership..
Jag tycker att du borde kanske kunna få ihop ett intyg, leta upp dragbalkens modell och ladda hem ett amerikanskt intyg och lägg in dina uppgifter. Finns flera tillverkare av dragkrokar i USA som gör efter original, där står massvis med bra information.
Jag tycker att du borde kanske kunna få ihop ett intyg, leta upp dragbalkens modell och ladda hem ett amerikanskt intyg och lägg in dina uppgifter. Finns flera tillverkare av dragkrokar i USA som gör efter original, där står massvis med bra information.