Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motorlampan lyser Dodge RAM -2002

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
per.w
Station Wagon

Motorlampan lyser Dodge RAM -2002

har precis köpt en dodge Ram 1500, årsm 2002. Direktimport från USA. Igår var jag och tvättade den och efter det började motorlampan lysa. Jag har läst på forumet att det kan ha med tanklocket att göra och lufttryck /reglering i tanken och sedan tillförsel till motor som kan göra att den lyser.
Samtidigt har jag läst att så länge det är fast sken kan man köra! Iallafall till verkstad. Men man blir ju orolig! Vad ska jag göra? Tacksam för svar på mail eller mobil p.wixstrom@mail.com eller 076 28 06 118
Mvh Per
Senast redigerad av Avenger den lör 30 mar 2013, 13:20, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Motorlampan lyser Dodge RAM -2002

Hej Per!

Absolut ingen fara att köra bilen om den går bra motormässigt(?), den nya årsmodellen har flertalet "backup" som gör att den ändå går lika bra som vanligt.

Motorlampan beskriver ett fel med emissionssystemet, det är troligtvis någon sensor som ger fel värde.

Du kan själv göra en diagnostik och läsa av vilka felkoder bilen ger ifrån sig, då vet du vad som är fel och kan beställa reservdelarna och fixa felet själv :) ..bilen har en inbyggd felkodläsare i mätarhuset.

Gör såhär för att läsa av felkoderna:

Sätt dig i bilen och stäng alla dörrar, vrid tändningen från ON-OFF-ON-OFF-ON (tre gånger) och avsluta i ON-läge (men starta inte bilen på startmotorn!). Du måste vrida tändningen dessa tre gånger inom 5 sek..

Felkoderna kommer att visas som t ex. P0128 (börjar på bokstaven P)..

Meddela vad du får för koder.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar