300m 3.5l låter illa
300m 3.5l låter illa
hej!
har precis köpt mig en chrysler 300M -99 med 3.5L. nu så har jag märkt att det typ rasslar/burkigt ljud från högra sidan (passagerar sidan) om man lyssnar vid hjulet, öppnar jag huven så hör jag inte ljudet så det kommer inte från toppen, och olje nivån är på max och den drar inge olja vad jag har märkt. lyssnar på andra sidan så hör jag inte ljudet alls och inte när jag sitter i bilen. ljudet verkar följa med varvtalet lite granna. motorn och lådan går bra och är jäkligt pigg. så jag undrar om någon känner igen det som jag beskriver! jag hörde/tänkte inte på ljudet när jag kolla på den!
den tickar inte och knackar inte. så frågan e om det kan va rasslande kolvringar, vevlager kanske men det bör man näste höra från båda sidorna isf!
(den läcker servoolja)
har precis köpt mig en chrysler 300M -99 med 3.5L. nu så har jag märkt att det typ rasslar/burkigt ljud från högra sidan (passagerar sidan) om man lyssnar vid hjulet, öppnar jag huven så hör jag inte ljudet så det kommer inte från toppen, och olje nivån är på max och den drar inge olja vad jag har märkt. lyssnar på andra sidan så hör jag inte ljudet alls och inte när jag sitter i bilen. ljudet verkar följa med varvtalet lite granna. motorn och lådan går bra och är jäkligt pigg. så jag undrar om någon känner igen det som jag beskriver! jag hörde/tänkte inte på ljudet när jag kolla på den!
den tickar inte och knackar inte. så frågan e om det kan va rasslande kolvringar, vevlager kanske men det bör man näste höra från båda sidorna isf!
(den läcker servoolja)
Annons
Re: 300m 3.5l låter illa
Någonting som sitter ihop med drivremmen kanske rasslar? Ett stetoskop kanske kan avgöra, finns billigt på exempelvis Biltema =)
- Anders Ason
- Pickup Truck
Du skulle ju kunna lossa aggregatremmen (fjäderbelastad så inget behöver skruvas bort), se till att den inte ligger mot det enda som sedan snurrar, stora hjulet på vevaxeln. Starta och lyssna. Vid kall motor klarar den nog minst 10-15 minuter utan att bli för varm. Det som då står stilla är generatorn, servopumpen, AC-pumpen, brythjul och spännrulle. Är det då tyst så får du kolla upp var och en av dem. Det mesta som kan rassla sitter på höger sida.
Vi har nyligen sålt bilen men vill minans att det ser ut så här.
Servoläckaget rekommenderas att du kollar upp. Rören från pumpen går på vänster sida i motorrummet (bakifrån sett) och där lägger sig salt o skit vilket gjorde att de rostade hål på vår bil. Inte kul om man är långt hemifrån.
Vi har nyligen sålt bilen men vill minans att det ser ut så här.
Servoläckaget rekommenderas att du kollar upp. Rören från pumpen går på vänster sida i motorrummet (bakifrån sett) och där lägger sig salt o skit vilket gjorde att de rostade hål på vår bil. Inte kul om man är långt hemifrån.
Senast redigerad av Anders Ason den fre 24 maj 2013, 17:59, redigerad totalt 1 gång.
- Anders Ason
- Pickup Truck
Avenger skrev:Någonting som sitter ihop med drivremmen kanske rasslar? Ett stetoskop kanske kan avgöra, finns billigt på exempelvis Biltema =)
- Bra förslag! Ett "stetoskop" som går att använda med stor framgång är en bränsleslang (genomskinlig =hårdare mtrl) från OK för några kronor. Det funkar utmärkt.
tack för snabba svar, ska kolla lite mer i morgon vad det rasslande kan vara, misstänker att det kan vara något hjul som låter. servon ska jag fixa nästa helg, har en mekaniker som ska kolla vart läckan är iom att servopumpen låter inte och stop-leak hjälper inte så det verkar vara en slang/rör som e dåligt. just nu så kör jag bara korta vändor och håller koll på oljenivån! för övrigt så är jag riktigt nöjd med bilen, hade både saab 9-5 och mondeo 2.5 ghia 02a innan och cryslern slår dom med hästlängder vad gäller komfort och prestanda, sen e det ett plus att folk verkligen vänder på huvudet en å två ggr när man glider förbi 
Ett sätt är att plocka bort remmarna och starta bilen.
Är den tyst då, så vet du att det är något som drivs av remmarna, sen är det bara att sätta tillbaka dom en i taget och köra uteslutningsmetoden
Är den tyst då, så vet du att det är något som drivs av remmarna, sen är det bara att sätta tillbaka dom en i taget och köra uteslutningsmetoden
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
yes ska göra det, kolla lite idag och misstänker att det är något hjul som väsnas lite . det är inget som skramlar eller knackar/tickar. så tror att det lär vara nått hjul som kanske bör smörjas upp. men ska som sagt laga servo läckaget och göra en motor sköljning och oljebyte samt alla filter häller i wynnes oljeförstärkare i , då passar jag på och smörjer upp rem hjulen också.
- Anders Ason
- Pickup Truck
Om det nu är ett remhjul som hänger ihop med aggregatremmen så räcker det nog inte att smörja, de innehåller kullager och måste bytas.
där ser man! blir nog å byta ut isf
Kan servopumpen rassla när lagret börjar ge upp?
ska besvara min egen fråga nu, det som låter är till 90% säkert att det är katten på passagerar sidan som låter illa skramlar/rasslar ! så ni får gärna tipsa om sidor som man kan beställa nya kattar mvh daniel
- Anders Ason
- Pickup Truck
Det är fullt möjligt när man själv kan höra ljudet, men vi andra fokuserade nog på kopplingen till motorns varvtal. Enklast testmetoden nu är nog att du lägger dig ner på marken där katalysatorn sitter, motorn kall och avstängd och en kompis som med gummidojor sparkar på avgasröret där bak på bilen. Om du då hör ett tydligt skrammel från burken så är ju felsökningen klar! Ett alternativ som kan funka är att öppna dörren för fullt där katen sitter och själv lyssna. Det är vanligt att det lossnar prylar inuti katen då den går rejält varm normalt (glöder).
En ny köper du bl a här:
http://www.katalysatorteknik.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en gren av Amerikan Racing i Linköping. De vet vad de pratar om och tror jag OK pris.
ps kolla att den värmesköld som avleder värmen från katen till karossen inte lossnat (också vanligt)
En ny köper du bl a här:
http://www.katalysatorteknik.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en gren av Amerikan Racing i Linköping. De vet vad de pratar om och tror jag OK pris.
ps kolla att den värmesköld som avleder värmen från katen till karossen inte lossnat (också vanligt)
a precis ska felsöka katten lite mer i morgon, ska känna på värme skölden och sen knacka lite på katten. kattene den svetsad eller skruvad mot grenröret? jag kom på att det troligtvis är katten är för att ljudet är lite burkigare och sen att det e nått som rasslar skramlar precis i höjd med katten och man hör ljudet tydligt om man lyssnar vid framhjulet (ljudet finns där när den e belastad samt när man står på parkering) . iaf så är det skit störande ljud, för motorn går jämnt och tyst för övrigt!
Ska ta fram en illustration på katalysatorn.
Mvh
Mvh
- Anders Ason
- Pickup Truck
En katalysator är förbrukningsvara med begränsad livslängd och ska vara med skruvad fastsättning.
Denna vill de ha 2 000 kr för på skroten vilket låter dyrt.
Denna vill de ha 2 000 kr för på skroten vilket låter dyrt.