Hej på er,
Jag behöver ett nytt bilbatteri till min Dodge Durango -98.
Om jag inte har aldeles fel är det samma motor (5.2l V8 Magnum) som i en Jeep Grand Cherokee från samma år, 1998. Då borde det väl det vara samma batteri i båda dessa bilar? Jag har ingen instruktionsbok, och det som sitter i nu verkar vara underdimensionerat.
Jag är ute efter att komma lite billigt undan. Ett batteri till Jeepen kostar strax över 1600 på min lokala OKQ8-mack. Jag tänkte kolla runt lite, men eftersom Durangon är importerad och ganska ovanlig finns den inte med på listorna.
Batteri till Dodge Durango 5.2l -98
- Actionhjälten
- Minivan
Batteri till Dodge Durango 5.2l -98
-98 Dodge Durango SLT 5.2 V8 Magnum
Annons
Re: Batteri till Dodge Durango 5.2l -98
Tjena!
Ja, det är samma motor mellan bilarna, men plattformen är inte densamma mellan Jeep och Durango, inte vid dessa årtalen.. idag är dock Durango och Grand Cherokee på samma plattform fast var och en är modifierade.
Du bör ha ett batteri på mellan 600-800 CCA och runt 70-75 AH.
Den fysiska storleken är på 27 BCI, vilket är ett "mått" över batteristorlekar..
Läng: 306 mm
Bredd: 173 mm
Höjd: 225 mm
..kan det vara dom måtten? Stod det i en lista jag hittade på nätet, borde ju stämma =)
Biltemas batterier är absolut inget fel på, ge dom en chans så sparar du en slant =)
Ja, det är samma motor mellan bilarna, men plattformen är inte densamma mellan Jeep och Durango, inte vid dessa årtalen.. idag är dock Durango och Grand Cherokee på samma plattform fast var och en är modifierade.
Du bör ha ett batteri på mellan 600-800 CCA och runt 70-75 AH.
Den fysiska storleken är på 27 BCI, vilket är ett "mått" över batteristorlekar..
Läng: 306 mm
Bredd: 173 mm
Höjd: 225 mm
..kan det vara dom måtten? Stod det i en lista jag hittade på nätet, borde ju stämma =)
Biltemas batterier är absolut inget fel på, ge dom en chans så sparar du en slant =)
- Actionhjälten
- Minivan
Tusen tack Avenger!
Du är en ocean av kunskap!
Jag försökte googla fram informationen, men jag hamnade på en massa Amerikanska DIY forum som gjorde mig mer snurrig än klok.
Om du vill låsa tråden är det okej för mig. Jag har fått alla svar jag behöver.
Mvh.
Richard
Du är en ocean av kunskap!
Jag försökte googla fram informationen, men jag hamnade på en massa Amerikanska DIY forum som gjorde mig mer snurrig än klok.
Om du vill låsa tråden är det okej för mig. Jag har fått alla svar jag behöver.
Mvh.
Richard
-98 Dodge Durango SLT 5.2 V8 Magnum
=)
Kom dock ihåg att man inte behöver exakta måtten, man kan välja efter hur det ser om det kan skilja lite
..har inte kikat i manualen men tror inte det sitter ett överliggande fäste ovanpå batteriet, så att man måste utgå efter den höjden..? =)
Om du frågar efter storleken på någon reservdelsbutik så kan du nämna att det står Group Size 27 BCI i manualen, då vet dom vad det ska vara för fysiska mått
Kom dock ihåg att man inte behöver exakta måtten, man kan välja efter hur det ser om det kan skilja lite
Om du frågar efter storleken på någon reservdelsbutik så kan du nämna att det står Group Size 27 BCI i manualen, då vet dom vad det ska vara för fysiska mått