Hej
Jag har nyss köpt en Camaro 72 i "säcken"
Grejen är det att det sitter ett tunnelram med nu två nya 650 Holly dubbelpumpare
Dom gamla fick jag ta bort.
Det enda jag vet enligt hörsägen är att motorn är borrad till 355
En vassare kam och andra toppar och brytarlöst system
Mitt problem är att nu går motorn hyfsat bra, men är svårkörd och funkar dåligt på låga varv.
Tänkte plocka isär botten i vinter och undra om det finns någon med erfarenhet av tunnelram,
som kan ev. rek. mig om vad jag behöver för kam och vad jag skall göra med topparna.
Som det är nu så verkar det som att botten inte hänger med utan att överdelen är för stor.
Bilen har inte varit bes. sen 1990 så delarna som finns i är nog av äldre årgång
Jag vet att frågan kan tes som svår eller korkad men man måste ju börja någonstans
355 Tunnelram insug
Annons
- tekniknissen1
- SUV
Re: 355 Tunnelram insug
Ett tunnelram insug tillhör racinginsug som har en sådan design att lågvarvsegenskaperna inte är dom bästa. Tar man och kör med en för tam kam så utnyttjas inte insugets runners länd och det blir en trött motor över hela registret.
Dom flesta insug ligger och utnyttjar 1/4 pulsen så vridmomentesregistret ökar vid 3500V/min och uppåt.
Sen ska man ha en kam som har dom bästa prestandan till ett sådant insug så får man ligga inne med rullvippor så öppningstiden (öppningshastigheten) på ventilen för att utnyttja 1/4 pulsen.
Sen kör man med hög duration så får man återkast på bränsle/luft blandingen ut i plenum kammaren då på låga varv som får den att gå med väldigt ojämn bränsle/luft blandning.
Och då får man en motor som är svårstartad instabil tomgång så man får ligga på 1300 varv bara för den ska hålla sig igång och den ojämna luft/bränsle gör att den missar och sotar igen på för låg tomgångkörning.
Så då får stalspeeden ökas så man kommer upp till 3500 varv för att få den att kunna dra vettigt.
Ps vill du en trevligar motor till gatan så byt insuget till ett mer original dubbelplansinsug så vridet och blandingen blir vettig . och även vridet hamnar lägre i register.
Dom flesta insug ligger och utnyttjar 1/4 pulsen så vridmomentesregistret ökar vid 3500V/min och uppåt.
Sen ska man ha en kam som har dom bästa prestandan till ett sådant insug så får man ligga inne med rullvippor så öppningstiden (öppningshastigheten) på ventilen för att utnyttja 1/4 pulsen.
Sen kör man med hög duration så får man återkast på bränsle/luft blandingen ut i plenum kammaren då på låga varv som får den att gå med väldigt ojämn bränsle/luft blandning.
Och då får man en motor som är svårstartad instabil tomgång så man får ligga på 1300 varv bara för den ska hålla sig igång och den ojämna luft/bränsle gör att den missar och sotar igen på för låg tomgångkörning.
Så då får stalspeeden ökas så man kommer upp till 3500 varv för att få den att kunna dra vettigt.
Ps vill du en trevligar motor till gatan så byt insuget till ett mer original dubbelplansinsug så vridet och blandingen blir vettig . och även vridet hamnar lägre i register.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!