Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
Stilig
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 09 dec 2013, 17:00

Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

Som rubriken lyder så har jag guldaktigt slem på motoroljans påfyllningslock. Jag antar att det är toppackningen som gått? Men kan det vara något annat?
Bytte olja och oljefilter i somras och då fanns inte detta slem. För övrigt så verkar det inte ha försvunnit något kylarvatten. Och oljan i sig är som den ska vara. Inget klet på oljestickan. Någon droppe olja i veckan läcker den dock... :roll:

Kanske ska lägga till att det är en Jeep Grand Cherokee -00 4,7 liters V8
Senast redigerad av Avenger den mån 09 dec 2013, 21:48, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Slem i oljan...

Kan det vara gammal skada som blivit repaterad?

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Slem i oljan...

Om inte bilen drar någon olja eller kylarvätska så måste det ju vara något annat än topplockspackningen? :roll: Håll koll på nivåerna under en längre tid och se om/hur det förändras, det är inte så vanligt med fel på 4.7:orna, hur långt har den rullat förresten?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

Om det bara är lite så kan det vara kondens pga att man kört korta sträckor utan att motorn blivit helt varm. Kör en ordentlig sväng, om det kvarstår efter det så bör du undersöka ytterligare.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

Jag håller med Sverker. Kondens ihop med olja kan se väldigt illa ut. Kör bilen varm, torka av insidan av locket, kör en kvart och titta igen.

Misstänker du topplockspackningen så kan man ibland känna det på kylarslangarna med motorn på tomgång.

(¶)
Användarens profilbild
Stilig
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 09 dec 2013, 17:00

Re: Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

Tack för svar allihopa...

Körde en extra sväng i morse när jag skulle till jobbet. Så körde bilen i drygt två mil.
Hade gjort rent locket igårkväll, och kollade när jag kom fram till jobbet. Och det var ytterligare slem och vatten i locket. Är det kört nudå alltså? Eller kan det fortfarande vara kondens eller liknande?
Det verkar inte gå kylarvatten dock, men försvinner det en dl så märks det väl kanske inte...

Den har gått ca 27000 mil btw.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

Kondens finns väl kvar även om man kört en bit skulle jag tro. Prova med ett oljebyte för då borde den fukt som finns i oljan följa med ut tycker jag. Har du en reservoar så gör ett streck på vatten,nivån om det går. Kolla aven kylet och gör ett streck där med om det går att se på ett ungefär var nivån ligger

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

En trasig topplockspackning brukar skapa övertryck i kylsystemet. Det innebär att din kylarvätska tycks spårlöst läcka. Är det så?

Jag tror nog fortfarande på kondens. Tills du upptäcker vatten på oljestickan (klägg).

Årstiden är det mest kondensiga du kan få just nu.

(tapatalk)
Användarens profilbild
Stilig
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 09 dec 2013, 17:00

Re: Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

Har gjort ett streck på kylarvätskebehållaren, och det verkade inte ha försvunnit något kylarvatten idag iaf... Men det är ju svårt att säga om det bara försvunnit någon cl och om bilen verkligen står exakt där den stod när jag gjorde märket. Så mycket kylarvätska ha det ju då absolut inte försvunnit.

Men om det är kondens, vaf*n kommer den ifrån då? Hur ska vatten ta sig in i ett slutet system?

Bytte olja o filter för någon månad sedan för 1500:- så känns f*n om jag måste byta igen för att kolla detta bara...

Några fler tips på vad man kan göra? Bilen verkar så normal för att vara fel på!
Blir man ruinerad av ett topp..packningsbyte på verkstad?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

Vätskebehållaren. Är det där man fyller på hela systemet eller gör man det i kylet?

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

Du kan inte ta en bild på problemet? =)

Minns jag rätt så har jag också haft liknande symtom, dock aldrig haft problem med någon toppackning.

Det blir nog en hel del i byte av den packningen, men alla verkstäder tar ju olika och har olika erfarenhet, någon som mekat med den motor förr vore bra =) ..och som är billig.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

Jag googlade lite på det igår. Tydligen så kan det vara problem med läckande packning till bröstkåpan (den i framkant på motorn över kamdrivningen), det kan också vara problem med toppackningar men i värsta fall så har det också förekommit sprickor i block och toppar.

Det är svårt att säga om det kan vara något av ovanstående problem, och nu på vintern förekommer kondens i oljan. Det finns testlappar som man kan lägga en droppe olja på för att analysera om det finns föroreningar så som t.ex. kylvätska, kanske kunde vara ett bra nästa steg.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

Bra tips om att testa oljan Sverker, har faktiskt aldrig sett något sådant innan, hittade detta när jag googlade:

http://oljetillsatser.se/fluidRx_oljetest" onclick="window.open(this.href);return false;

Det borde alla ha tycker man, ska fixa ett sådant själv :D Bra att ha även när man ska handla beg. bil.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

Jag fick en gång en lektion om den Relativa Luftfuktigheten av en husbesiktningsman som fick mig på det relativa spåret. Dvs att allt är i jämförelse till något annat.

All luft innehåller en viss fukt (åtminstone på våra breddgrader) och din motor är inte ett hermetiskt tätt system. När luftens temperatur ändras, tex varm luft blir kall, så kan luften inte längre hålla lika mycket fukt i sig, utan fäller den som kondens.

För övrigt ytterligare en anledning att inte starta vinteravställda bilar bara för att se om se fortfarande fungerar.

Varje gång din motor kallnar bildas kondens på ditt oljepåfyllarlock. På undersidan finns av naturliga skäl olja som tillsammans med kondensen blir en grå äcklig smet.

Är det bara klägg där så stå ut med det. Håll ett normalt öga på oljenivåer och andra vätskor. Varmkör bilen och prata vänligt med den. Det är en bil med många mil på mätaren så behandla den med respekt.

(tapatalk)
Användarens profilbild
Stilig
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 09 dec 2013, 17:00

Re: Slem i oljan... Grand Cherokee 4.7 V8 -2000

Tack för alla svar glömde jag skriva!
Internetet försvann efter stormIvar, sen glömde jag bort alltihopa...
Det verkar då inte vara packningen i alla fall... Har kört varje dag sedan sist och inga vätskor försvinner, dock är det vatten på oljelocket i mellanåt.
Har pratat med flera verkstäder och ingen trodde på packningen! Fick offert från en verkstad iallafall på byte av topplockspackningen och det skulle gått på ca 15000:- PLUS material...
Skriv svar