Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

försvinner vatten Trans Sport 2002

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
wipwip
Minivan

försvinner vatten Trans Sport 2002

har en transport 02a med ett problem som jag inte kan hitta riktigt vad det är, bilen har gått 26000 mil och jag vet inte vad den förra ägaren har gjort med den, men den verkar ju vara i ett gott skick även i motor och låda då allt funkar perfekt för övrig drar ingen olja, oljan är svart och fin växlar underbart ,men det försvinner lite vatten på den så jag får fylla på i bland inte ofta men ändå för ofta, finns det något vanligt ställe som det brukar läcka på dom , kan man provtrycka på något enkelt sätt och hur många bar i så fall och varska man trycka den , sen är det någon som vet var man kan köpa en fjärrdosa till låsen till den
Med vänlig hälsning wipwip
Senast redigerad av Avenger den tor 23 jan 2014, 23:52, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
wipwip
Minivan

Re: försvinner vatten

är det ingen som har någon erfarenhet av denna bil , tempen på den ligger konstant hela tiden inget upp och ner , sedan vet jag inte exat vad den ska visa , och den har aldrig kokat för mig , så det är det här med vattnet som försvinner på sikt ,
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Det kan vara att det finns ett litet läckage. Kyl, slangar

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Där är en del vattenslangar som kan läcka vid insuget vid spjället. då hamnar den på avgasröret som ligger över lådan. förångas innan det hamnar på backen. Sen är det dom berömda topp packningarna om drar i sig lite vatten när den är kall men tätar efter en stund. Har man en 18 åring i hushållet så håller det inte länge men är det frugan som kör så kan man köra länge. :D Det du ska göra är att kolla så du inte har CO 2 i kylvattnet när den är kall. Du får köra till en verkstad som har mätare och kolla. är där inget så kolla när den har stått över natten och där är då så är det sönderrostade packningar. Du har 0,4-0,7 bar original när motorn är varm och du har fullt med vatten så häll i när den är kall och kör den varm . stäng motorn och kolla noga om det läcker eller rycker. även lukta så det inte luktar varm glykol. Du kan även provtryck 1,2 bar typ och se om det sjunker. finns special lock och pump till det.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Som redan nämnts är toppackningarna ett vanligt problem, men om temperaturen är stabil så är det inte sannolikt att de läcker.

Det är vanligt att nedre insugspackningen läcker, antingen utåt eller inåt. Om det läcker in vatten i motorn så är det allvarligt, så håll ett öga på oljan. Eftersom du skriver att den är svart så har du inte det problemet, ännu, men det kan alltid komma på de här. Om packningen läcker utåt så är det ingen större fara så länge det inte blir för låg nivå i systemet.

Som tekniknissen nämner så finns det två små slangar under spjällhuset och så några slangar bakom motorn till kupévärmen som brukar kunna läcka men som tyvärr är svåra att komma åt. Det kan också vara vattenpumpen som börjar ge upp, det kan man se på att det fuktar under remhjulet. Att byta den är lätt, tog mig 10 minuter då jag gjorde det på min.

Det kan också vara kylarlocket som inte håller riktigt tätt, den ska fungera som en tryckventil och hålla 16 PSI (ca 1.1 bar) så det är så mycket man ska provtrycka systemet med.

Ang fjärrdosa så finns det på ebay men du måste först se om du har en mottagare för det, då det var extrautrustning. Om du inte har det så finns det också på ebay.
Användarens profilbild
wipwip
Minivan

Re: försvinner vatten Trans Sport 2002

tackar för detta det var vattenpumpen har beställt en från ebay och byter kylarlocket med , ska kolla trycket med ,
Skriv svar