Durango, en gång för alla.....
- Eagle_Vision
- Hedersmedlem
Durango, en gång för alla.....
Hur är det nu? Är automatlådorna i alla Chryslerprodukter (Chrysler, Dodge, Jeep osv) kassa jämfört mot Chevrolet, Ford osv? Jag har möjligheten att kunna köpa en utav två följande för 30-40k: Dodge Durango, Chevrolet Trailblazer. Jag gjorde därför en googling om de bägge på detta sätt: "Durango vs Trailblazer" och hittade ett chevaforum där de gjorde den frågeställningen. Och där sa 90% av folket att lådorna är skit på Durango och att Chryslerprodukter hade i regel kassa automatlådor som pajade på löpande band. Att Voyager har problem det vet jag. Men hur är det med alla övriga?
Jag tyckte att lådan (TF-999) i min Dodge Van jag hade funkade bra men det kanske var ett undantag?
Jag tyckte att lådan (TF-999) i min Dodge Van jag hade funkade bra men det kanske var ett undantag?
Annons
Re: Durango, en gång för alla.....
Haha, nej nej så är det inte, Chevrolet har 30% fler komponenter i sina lådor vid motsvarande årsmodell och lådorna i Durango är absolut inte "skit", den skit många snackar om är de EU-sålda/monterade Voyagers under 90-talet ju
, vi har själva kört 36 000 mil med våran -93 Town & Country och 25 000 mil med våran -99/-00 Town & Country och absolut inte ett enda problem, men då har våran Chevrolet Astro också rullat 31 000 mil och den fungerar också 
Men sedan finns det årtal man bara måste undvika, och det är ju -94-95 som är värst drabbade bland de flesta Chrysler tyvärr
Durango är i princip en Jeep Grand Cherokee WJ, samma motorer (ungefär) och lådor, och det är inte många som klagar på Jeep
Man förstår givetvis att dom snackar skit om rivalen Dodge på ett Chevroletforum, men jag vill påstå att det kvittar vilken av dem man väljer, båda är ju skitsnygga!
Jag hade satsat på den med lägst antal mil och bäst skick i övrigt =)
Men för den summan du anger, hur låga miltal får du på bilarna isf?
Men sedan finns det årtal man bara måste undvika, och det är ju -94-95 som är värst drabbade bland de flesta Chrysler tyvärr
Durango är i princip en Jeep Grand Cherokee WJ, samma motorer (ungefär) och lådor, och det är inte många som klagar på Jeep
Man förstår givetvis att dom snackar skit om rivalen Dodge på ett Chevroletforum, men jag vill påstå att det kvittar vilken av dem man väljer, båda är ju skitsnygga!
- Eagle_Vision
- Hedersmedlem
Ok. Finns det något årtal av Durango (av modellerna 98-03) som man bör undvika? Eller någon av modellerna mellan 98-03 som är intressantare än de andra, av någon anledning?Avenger skrev:Haha, nej nej så är det inte, Chevrolet har 30% fler komponenter i sina lådor vid motsvarande årsmodell och lådorna i Durango är absolut inte "skit", den skit många snackar om är de EU-sålda/monterade Voyagers under 90-talet ju, vi har själva kört 36 000 mil med våran -93 Town & Country och 25 000 mil med våran -99/-00 Town & Country och absolut inte ett enda problem, men då har våran Chevrolet Astro också rullat 31 000 mil och den fungerar också
Man förstår givetvis att dom snackar skit om rivalen Dodge på ett Chevroletforum, men jag vill påstå att det kvittar vilken av dem man väljer, båda är ju skitsnygga!Jag hade satsat på den med lägst antal mil och bäst skick i övrigt =)
Något man bör kolla upp på dom? Jag vet faktiskt inte hur många mil de rullat. Det enda jag vet är priset jag kan få dom för, att de endast rullat vintertid, är importerade och svenskreggade.
I mina öron låter ju Dodgen mest intressant faktiskt. Kan vara så att denne säljaren kan ha fler än dessa två fordonen, så man får ju se. Hoppas de är svarta eller vita båda två.
Vilken utrustning kunde man få till en Durango 98-03 om vi säger att bilen är fullt utrustad? Lista gärna utrustningen och i vilken av modellerna den satt, exempelvis: SLT, SXT R/T.
Finns det något intressant du kan berätta om fyrhjulsdriften på durango?
Ja angående en Durango så bör man undvika de första två årtalen, 98-99, men jag tror inte det gäller maskinmässigt utan mer utrustningen som kunde knepa lite.
De första året (som med de flesta bilar) erbjöds ju bara Base- + SLT-modellerna, sedvanlig utrustning typ.
De andra åren tror jag Base försvann och 1999 kom endast SLT med en stor V8, sedan kom väl SLT, SLT+, Sport och den efterlängtade R/T under 2000/2002, + SXT under 2003.
I mina öron så låter ju SLT som en välutrustad bil, men det kan ju också skilja från bil till bil mellan småsaker, t ex. kan en del SLT sakna extrautrusning och enbart ha "bas SLT", sådant måste man avgöra på plats vad den har för utrustning.
Typ av extrautrusning på SLT kan vara:
Färddator, 4-hjul ABS, Larm, Dubbla AC, Dimljus, skinninredning osv..
Jäkligt fina bilar är det !!
Men jag måste bara fråga, när det handlar om 30-40 tusen så verkar man inte få så väldigt fina Durango om man kollar på blocket.se?
Men om bilen är fin som du kollat på så är det ju ett väldigt bra pris!
Vilken anledning har han att sälja bilen så billigt, inga större fel på den eller?
Vilken anledning har han att sälja bilen så billigt, inga större fel på den eller?
- Eagle_Vision
- Hedersmedlem
Anledningen är att min ena hund fått något som heter L7S1-syndrom. Vilket innebär ett slags diskbråck för hundar tydligen. Och han kan således inte åka sedan längre om jag förstod mitt ex rätt (vi har hundarna ihop med gemensam vårdnad och bor 4.8 mil ifrån varandra). Plus att det kommer en halvmeter snö här varje vinter. Det klarar inte Chryslern. Så jag fick ju panik och började glo runt efter någon gammal blazer att harva runt i, då min mamma ringde min morbror som tydligen har en bekant som importerar usa-bilar och min morbror kunde visst pruta ner en sådan ganska bra för min skull. Hoppas bara att det inte är en -98-99 modell dåAvenger skrev:Men jag måste bara fråga, när det handlar om 30-40 tusen så verkar man inte få så väldigt fina Durango om man kollar på blocket.se?![]()
Aha, jag tänkte mer på säljarens anledning men då förstår jag att du behöver en Jeep-aktig bil, Durango sägs ju vara enormt bra i snön!
Jäkligt bra pris på bilen isf, men var inte avskräckt från tidigare årsmodeller heller om bilen är fin ifall du tittar på den
- Eagle_Vision
- Hedersmedlem
Är bara rädd att en -98/99 skulle strula och hålla på. Sen hoppas jag verkligen att den är fullt utrustad, stora V8´an och 4wd. Gärna 4wd med flest funktioner. Vad jag kunde läsa på http://www.allpar.com" onclick="window.open(this.href);return false; så fanns det olika fördelningslådor med olika funktioner. Jag är prylbög så grejorna måste ha så mycket funktioner så möjligt, även om jag inte använder alltAvenger skrev:
Aha, jag tänkte mer på säljarens anledning men då förstår jag att du behöver en Jeep-aktig bil, Durango sägs ju vara enormt bra i snön!
Jäkligt bra pris på bilen isf, men var inte avskräckt från tidigare årsmodeller heller om bilen är fin ifall du tittar på den
Men hur är det med 4wd på dessa? Har de någon diffspärr eller spärr i fördelningslåda?? Bara så att den inte "diagonalspinner" (spinner ex. med vänster fram och höger bak och de andra två står då stilla) ifall man kör fast.
Ja det finns ju olika fördelningslådor till bilarna, antingen med permanent eller valfri 4WD så att säga
Vad som är mest lämpligt vet jag inte, men att kunna stänga av 4WD kanske kan vara bra för bränsleekonomin 
Tror de har diffspärr, man måste ju komma ur "knipan" (snöhögen) om man satt sig i den xD (en del poliser använder ju Durangon i Colorado där det är mycket snö
).
Tror de har diffspärr, man måste ju komma ur "knipan" (snöhögen) om man satt sig i den xD (en del poliser använder ju Durangon i Colorado där det är mycket snö
- Eagle_Vision
- Hedersmedlem
Ok. Det låter ju bra. Vad mer kan du berätta om dom? Någon svaghet?Avenger skrev:Ja det finns ju olika fördelningslådor till bilarna, antingen med permanent eller valfri 4WD så att sägaVad som är mest lämpligt vet jag inte, men att kunna stänga av 4WD kanske kan vara bra för bränsleekonomin
Tror de har diffspärr, man måste ju komma ur "knipan" (snöhögen) om man satt sig i den xD (en del poliser använder ju Durangon i Colorado där det är mycket snö).
Jag vet ju inte vilken årsmodell du tänker titta på nu, men det är någon årsmodell som får en helt ny design på inredningen (instrumentpanel osv... till en mycket mer modern), kanske är 2001 eller 2002.
Och det med fördelningslådorna så har den extrautrustade den "bästa" om man alltid vill köra 4WD, den som går att köra på hela tiden eftersom det är diff men som ändå klarar av snön, den andra är som i kingcabarna (samma år typ) och bör endast köras när det verkligen behövs eftersom då snurrar hjulen lika fort även vid svängar (det knakar väldigt mycket xD), men du skulle ju mest ha 4WD under vintern så sak samma, du kan ju stänga av 4WD efter du kommit bort från snöhögarna om man säger så
Tror det är ny automatlåda från och med 2000 i 4,7 liters V8 (den enda under de årtalen)
Dom sparade pengar under produktionen och valde samma baklampor som till Chrysler voyager generation 3 =) Och för att efterlikna sitt eget märkes modeller
En annan rolig grej är ju att Ram, Durango, Dakota är designade efter USA:s legendariska lastbilar, the SEMI!
Men rätt bil till dig låter som årsmodell 2000- eller nyare
- Eagle_Vision
- Hedersmedlem
Ja jag tror också att rätt modell skulle varit mellan 00-03. Men med min "tur" så blir det garanterat en 98-99 för de pengarna han kunde pruta ner dom. Träffar honom senare idag så jag ska se vad han vet om den. Helt hade jag velat ha den 4wd som sköter sig själv då jag garanterat hade glömt bort den på bättre underlag och kört sönder den. Men hur menar du med 5:e växel för kickdown? Lägger den i 5:an vid kickdown eller? För de äldre 4-stegade har ju också kickdown?Avenger skrev:
Jag vet ju inte vilken årsmodell du tänker titta på nu, men det är någon årsmodell som får en helt ny design på inredningen (instrumentpanel osv... till en mycket mer modern), kanske är 2001 eller 2002.
Och det med fördelningslådorna så har den extrautrustade den "bästa" om man alltid vill köra 4WD, den som går att köra på hela tiden eftersom det är diff men som ändå klarar av snön, den andra är som i kingcabarna (samma år typ) och bör endast köras när det verkligen behövs eftersom då snurrar hjulen lika fort även vid svängar (det knakar väldigt mycket xD), men du skulle ju mest ha 4WD under vintern så sak samma, du kan ju stänga av 4WD efter du kommit bort från snöhögarna om man säger så
Tror det är ny automatlåda från och med 2000 i 4,7 liters V8 (den enda under de årtalen)Sägs hålla riktigt bra, precis samma som i Jeep Grand Cherokee. Den har ju en femte växel för kickdown vilket är grymt
Dom sparade pengar under produktionen och valde samma baklampor som till Chrysler voyager generation 3 =) Och för att efterlikna sitt eget märkes modeller
En annan rolig grej är ju att Ram, Durango, Dakota är designade efter USA:s legendariska lastbilar, the SEMI!den fronten är ju så sjukt snygg!
Men rätt bil till dig låter som årsmodell 2000- eller nyare
Nae jag förklarade nog lite dåligt, menar att den slänger i en 5:e växel vid motorvägskörning så du sparar bränsle
Ska blir roligt å höra hur bilen var!
- Eagle_Vision
- Hedersmedlem
Han visste inte så mycket om den. Han gissade på att den var en 98-99 men kunde va allt från 98-03. Han hade bara sett den en gång. Den var tydligen samma färg som min Chrysler. Får väl reda på mer när jag börjar få tag i pengar. Den var tydligen knappt körd.Avenger skrev:
Nae jag förklarade nog lite dåligt, menar att den slänger i en 5:e växel vid motorvägskörning så du sparar bränsle
Ska blir roligt å höra hur bilen var!
Det sista lät ju bra 
Om det är en lågmilare hade man ju slagit till oavsett kanske?
Om det är en lågmilare hade man ju slagit till oavsett kanske?