Passar fälgar från en Dodge Ram 1500 -05 på en -99?
Passar fälgar från en Dodge Ram 1500 -05 på en -99?
Har en fråga om det skall kunna gå att montera 20" fälgar från en Dodge Ram 1500 årsmodell -05 på en Dodge Ram 1500 årsmodell -99?
Det är samma bultmönster på dessa bilar 5x 139,7, samma inpressning 26 och axeldiam 78,1.
Men det som skiljer vad jag vet är bultdiam som är 9/16" (14,29mm) på en -05, men på min är det 1/2" (12,70mm). Kan denna skillnad på 1,59mm göra så det inte passar?
Är det någon som vet?
Tack
Det är samma bultmönster på dessa bilar 5x 139,7, samma inpressning 26 och axeldiam 78,1.
Men det som skiljer vad jag vet är bultdiam som är 9/16" (14,29mm) på en -05, men på min är det 1/2" (12,70mm). Kan denna skillnad på 1,59mm göra så det inte passar?
Är det någon som vet?
Tack
Chevrolet Belair 210 4d HT - 1955
Volvo XC70 AWD D4 2016
Harley Davidsson Ultra Glide Classic 1995
Volvo XC70 AWD D4 2016
Annons
Re: Passar fälgar från en Dodge Ram 1500 -05 på en -99?
Tror det ska fungera fint, men du behöver centerringar fast det visste du redan? Tror Dodge ändrade navmåttet från år 2000 eller liknande, därefter har alla Dodge Ram samma mått. Om du skippar centerringar så kommer ju bilen att skaka ganska mycket i obalans 
Lysande.
Var finner jag dessa centerringar (hade hört talas om det, men visste inte helt säkert)??
Var finner jag dessa centerringar (hade hört talas om det, men visste inte helt säkert)??
Volvo XC70 AWD D4 2016
Volvo XC70 AWD D4 2016
Hej igen,
Glömsk som jag är så frågade jag inte om det gäller 2WD eller 4WD innan? Samt att du menar original 20" från 2005:an?
Om det är från 4WD så kan du behöva spacers, så kolla allt sådant först.
Skrev också lite fel innan, jag menar helt annat, du behöver alltså andra muttrar eftersom det skiljer sig lite som du själv sa, men annars är det nog inga problem alls med dom fälgarna, ska passa direkt på beroende på 4WD eller ej.
Om du tänker hämta fälgarna i närheten så kanske det bästa vore att testa en eller två fälgar eller mäta dina egna och jämföra med de nya (hade jag gjort för säkerhets skull).
Mät även centerringarna (navmåttet på dina nuvarande fälgar och jämför med de nya), tror de ska vara samma = 77,8 mm.
Glömsk som jag är så frågade jag inte om det gäller 2WD eller 4WD innan? Samt att du menar original 20" från 2005:an?
Om det är från 4WD så kan du behöva spacers, så kolla allt sådant först.
Skrev också lite fel innan, jag menar helt annat, du behöver alltså andra muttrar eftersom det skiljer sig lite som du själv sa, men annars är det nog inga problem alls med dom fälgarna, ska passa direkt på beroende på 4WD eller ej.
Om du tänker hämta fälgarna i närheten så kanske det bästa vore att testa en eller två fälgar eller mäta dina egna och jämföra med de nya (hade jag gjort för säkerhets skull).
Mät även centerringarna (navmåttet på dina nuvarande fälgar och jämför med de nya), tror de ska vara samma = 77,8 mm.
Tackar igen för ditt svar, jo jag var helt med i hur du tänkte.
Det är en 4wd o ja, samma navmått på 77,8mm.
Jag har precis hämtat fälgarna och det är inte original, men har suttit på samma typ av bil men några år yngre.
Dom passade exakt på utan några större problem.
Fördelen är om man har muttra som har en konisk "mutter" som gör att fälgen centreras.
Men för attt vara på säkra sidan skall jag mäta allt imorgon....
Tack igen
Det är en 4wd o ja, samma navmått på 77,8mm.
Jag har precis hämtat fälgarna och det är inte original, men har suttit på samma typ av bil men några år yngre.
Dom passade exakt på utan några större problem.
Fördelen är om man har muttra som har en konisk "mutter" som gör att fälgen centreras.
Men för attt vara på säkra sidan skall jag mäta allt imorgon....
Tack igen
Volvo XC70 AWD D4 2016
Volvo XC70 AWD D4 2016
Härligt
Lägg gärna upp en bild på bilen, grymt roligt att se, särskilt när det är en Dodge Ram också, de bilarna är ju så fina 
Fixar detta sen....
Skall byta bägge stötdämparna fram imorgon och hoppas att de nedre bultarn lossnar
Men en bild kommer sen när detta är klart.
Skall byta bägge stötdämparna fram imorgon och hoppas att de nedre bultarn lossnar
Men en bild kommer sen när detta är klart.
Volvo XC70 AWD D4 2016
Volvo XC70 AWD D4 2016
Spraya på rostlösning i god tid, jag sprayar alltid sådant kokosfett (omega) 2-3 dagar innan jag skruvar med framvagnen eller andra liknande ställen, hjälper till riktigt bra vad jag har märkt
Hoppas det går bra med bytet, fick du nedslag på bes. på dämparna?
Hahaha... lustigt att du frågar.
Arbetar som chef på Carspect o då får man lite arbetsskada på sina egna fordon
Tack för tipset ang kokosfett, har redan sprutat på rikligt med rostlösare... så man hoppas...
Arbetar som chef på Carspect o då får man lite arbetsskada på sina egna fordon
Tack för tipset ang kokosfett, har redan sprutat på rikligt med rostlösare... så man hoppas...
Volvo XC70 AWD D4 2016
Volvo XC70 AWD D4 2016
Då kan man ställa besiktningsfrågor till dig
Över ett flertal stationer i region syd.
Frågor går att ställa men för att jag skall slippa hamna i fel bedömning så får vi se om jag svarar
Frågor går att ställa men för att jag skall slippa hamna i fel bedömning så får vi se om jag svarar
Volvo XC70 AWD D4 2016
Volvo XC70 AWD D4 2016
Det förstår jag 
Då kanske ni kommer till Jönköping inom en snar framtid och så småningom Värnamo
Här kan det vara grymma väntetider vid bes., och med 4 bilar så kan det bli körigt när många ligger inpå varandra i slutsiffra 
Då kanske ni kommer till Jönköping inom en snar framtid och så småningom Värnamo
Tanken är så.
Vi håller på nu i Växjö
Vi håller på nu i Växjö
Volvo XC70 AWD D4 2016
Volvo XC70 AWD D4 2016
Då får det bli Växjö vid nästa besiktning, man måste ju prova lite nytt också samt att här i stan klagar dom lite väl mycket, dom hade till och med skrivit över vår ena bil som privatimport när den var flyttgods från Texas xD Så han började rabbla upp att allting sulle ändras på bilen nu, avgas, lampor, blinkers etc..
Tips om servicemanual är att du reggar dig på t ex. All Data DIY eller liknande tjänst, de har 1 års abonnemang för under 200:- kr och man kan då logga in och bläddra i OEM manualen när man mekar med bilen, t ex. i sin surfplatta
Ha det gott.
Mvh
Bugar och tackar. Men jag har turen att få tag i denna när jag köpte bilen på PDF.
Tillbaka till min stötdämpare.... JAG VANN!!! Med hjälp av min gasbrännare. Fick tyvärr kapa de nedre bultarna. Sen var det fix o färdigt. O plötsligt har jag nu en ny bil som svänger o tar sig fram normalt
Här kommer några bilder på bilen med original fälgar mot 20" crome... nice
Tillbaka till min stötdämpare.... JAG VANN!!! Med hjälp av min gasbrännare. Fick tyvärr kapa de nedre bultarna. Sen var det fix o färdigt. O plötsligt har jag nu en ny bil som svänger o tar sig fram normalt
Här kommer några bilder på bilen med original fälgar mot 20" crome... nice
Volvo XC70 AWD D4 2016
Volvo XC70 AWD D4 2016