Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Björk
Van
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 02 okt 2015, 06:55

Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Hallå, ny här på forumet och nybliven ägare av en dodge ram 1500, min första amerikanare också. Riktigt nöjd med bilen än så länge och en helt annan känsla än att ratta en mazda b2600 som jag förut gjorde☺
Aja till saken så har "check gages" lampan börjat lysa, de som händer då är att oljetrycksmätare står i botten, visar inget oljetryck med andra ord. Men om jag då slår av bilen och startar igen slocknar lampan och oljetrycksmätaren visar oljetryck.
Kollade felkod och fick fram P0522 och vad jag förstår är det nån oljetrycksensor de är fel på?
Är det nån fara att köra bilen med felkoden?
Senast redigerad av Avenger den tor 08 okt 2015, 23:44, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Tjena!

Välkommen till forumet och grattis till Dodge Pickupen!

Om man utgår ifrån din beskrivning av symtomen så lutar det åt att givaren är defekt som du säger. I sällsynta fall så kan det röra sig om ett för lågt oljetryck, men just nu låter det inte som det i och med att mätaren står i botten och efter omstart så visar den korrekt(?) ..samt givetvis att där finns en felkod.

Det ska inte ta någon skada att köra bilen med den felkoden om det enbart är sensorn som är dålig, men jag hade fixat det omgående så att man har koll på oljetrycket.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Björk
Van
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 02 okt 2015, 06:55

Re: Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Nämen precis du har tolkat det helt rätt. Har ni något bra tips på vart man får tag i delar relativt fort? Finns ju mängder med delar på typ ebay, men då vet man aldrig när grejerna kommer riktigt. Men kom gärna med tips om ni vet av nån snabb å smidig säljare i USA, då priserna brukar vara fördelaktiga ;)
Har ingen dodge återförsäljare här i Skellefteå nämligen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Hej igen!

Det beror på varifrån delen skickas, beställer du ifrån en säljare i USA (som även har sitt lager där) så bör det inte ta alltför lång tid att få hem sensorn, men det tar ändå ett par dagar.

Jag ser på de olika reservdelssidorna på nätet att det finns två olika sensorerna, en verkar vara för oljetryckslampan och en för oljetrycksmätaren (och även lampan gissar jag på?), så du ska nog ha den sistnämnda antar jag. Sensorn för lampan har artikelnummer PS404 och sensorn för mätaren har artikelnummer PS418, om delarna är från tillverkaren Standard Motor Products.

Hittade en sensorn på ebay för ungefär 450 kr med frakt, tull och moms och den är av märket Standard:

http://www.ebay.com/itm/Engine-Oil-Pres ... f9&vxp=mtr

Din lokala reservdelskedja kan också ta hem delen och då får du den snabbare då de troligen har Hansen Racing som leverantör, dock ska de ha aningen mer i pris, det dubbla på ett ungefär, men då har du den redan på måndag gissar jag på.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Björk
Van
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 02 okt 2015, 06:55

Re: Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Fantastiskt svar! Tusen tack!! Ska lägga en beställning genast så återkommer jag hur det än går :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Innan du ev. beställer så hade jag jämfört sensorn som sitter på bilen med den du ska beställa (titta på bilderna) så att det är samma.

Jag förstår inte riktigt varför vissa sidor listar två olika sensorer, för det ska ju inte finnas någon separat lampa för oljetrycket mig veterligen?

Söker man t ex. på Standard Motor Products hemsida så finns inte PS418-sensorn med hos årsmodell 2005 men den finns under årsmodell 2006 och framåt och benämns då som "Switch - Oil Pressure Gauge" medans PS404 står som "Switch - Oil Pressure Light" och finns både hos årsmodell 2005 och 2006..

Som sagt, kolla upp vilken av dem du har först, jag tror nämligen att din årsmodell är lite speciell då dom verkar ha uppdaterat litegrann hos årsmodell 2006 varav din kan ha en del utav dessa, om det är en "sen" 2005:a.

Oavsett vilken det är så går det att hitta bägge utav dem till bra priser.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Re: Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Kom inte 2006 MDS systemet och då kanske ändrade man en del?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Hej,

Jo det har att göra med det, dock kanske hans 05:a är av en sen version så att den har detta, men även om där inte finns något MDS-system så hade jag gärna kollat upp vad som sitter på bilen, för säkerhets skull.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Björk
Van
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 02 okt 2015, 06:55

Re: Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Jag var ut och fotade och jag antar att det här är givaren jag ska byta då den verkade väldigt lik. Den satt vid oljefilteret. Den som hette ps418..
Bild[/URL

[URL=http://s762.photobucket.com/user/mikalmikalmikal/media/Mobile%20Uploads/2003%20Dodge%20Ram%205.7L%20Oil%20Pressure%20Sensor.gif.png.html]Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Ja precis, den sensorn är det.

Ser dock mer ut som att du har den andra sensorn som heter PS-404 (om man jämför bilderna, fast jag kanske ser helt galet nu?).

Här var det bästa och billigaste jag kunde hitta vad gäller PS-404, märket är Standard och den kostar ca 300 kr med frakt (ingen tull eller moms tillkommer på det låga beloppet (delen kostar cirka 60 kr, resterande är frakt)):

http://www.ebay.com/itm/Engine-Oil-Pres ... 30&vxp=mtr

Priset hos Hansen Racing var bara 425 kr så jag hade köpt den ifrån dem istället, då får du den fortare så att du kan hålla koll på oljetrycket igen.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Björk
Van
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 02 okt 2015, 06:55

Re: Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Nää du har rätt, den är mer lik ps404 vid närmare koll.
Jaa det va ju i princip samma pris, som du säger är det lite dumt att chansa!
Tack återigen :) !!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Såg att bl.a. Autoexperten och Mekonomen är Hansen Racing-återförsäljare i Skellefteå, så du kan ha delen hemma redan på torsdag om du beställer den imorgon förmiddag.

Ja, priset var ungefär detsamma så det är gött. Du kanske även får lite rabatt också så att priset kommer ner ytterligare.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Björk
Van
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 02 okt 2015, 06:55

Re: Dodge ram 1500 hemi -05 problem med oljetrycksgivaren

Bytte oljetrycksgivaren igår, tog bort ström ett tag och vips så var problemet löst!! Man får tacka för all hjälp ;) mycket tacksam :D
Skriv svar