Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bromsproblem RAM 1500 05.

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 23:05

Bromsproblem RAM 1500 05.

Hej!
Nu när jag äntligen har fått ordning på misständning, lambdasonder mm så har nästa problem dykt upp: Bromspedalen gå i botten! Ett eller flera småpump gör att jag får fullt tryck och bra motstånd i pedalen. Vänster framok kärvar lite men kan det göra att pedalen känns "svampig"?
Några andra idéer och förslag??

RAM 1500 05
Senast redigerad av Avenger den sön 27 dec 2015, 23:10, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till bilmodellen i texten / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsproblem RAM 1500 05.

Hej,

Trist att höra att felen fortsätter.

Läcker den någon bromsolja, får du fylla på allteftersom? Kärvar oket som sitter vänster fram så mycket att fälgen blir varm/ryker?

Hur uppstod felet, var det under körning eller när den fått stå stilla en stund? Är det samma problem med motorn avstängd?

Jag hade åtgärdat oket (kanske går att smörja upp?), sedan luftat hela systemet (fram och bak) till att börja med, annars är det nog bromscylindern som är dålig.

Förresten, lyser bromslampan och/eller ABS-lampan i mätarhuset?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 23:05

Re: Bromsproblem RAM 1500 05.

Inget läkage och ingen lampa som lyser!
Bromsskivan blir rätt varm...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsproblem RAM 1500 05.

Prova att lufta hela systemet, gärna mer än en gång, samt åtgärda oket. Bromsoket kan även kärva om det trycker på med bromsolja på just den sidan, men troligtvis är det ny kolv och rep-sats som behövs, alternativt att man köper ett bättre begagnat ok eller beställer ett nyrenoverat.

Bromscylindern är gissningsvis nästa steg om luftningen inte fixar felet. Kan nog även vara bromsservon som är orsaken men jag hade gissat på cylindern.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 23:05

Re: Bromsproblem RAM 1500 05.

Okej. Ska ta loss allt och smörja upp och sedan lufta. Få se sen hur det verkar!
Tycker det är lite konstigt att jag får fullt motstånd i pedalen efter något pump...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsproblem RAM 1500 05.

Jag hade som sagt gissat på bromscylindern eller bromsservon, främst cylindern då jag känner igen det där från en annan bil, men det skadar inte att utesluta luftning "ifall ifall".

Om du inte behöver använda bilen på 1-2 veckor så kan du med fördel beställa delarna ifrån USA (om det visar sig vara fel på exempelvis cylindern) till bra priser.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 23:05

Re: Bromsproblem RAM 1500 05.

Okej!
Tips på någon bra sida att beställa från om det skulle bli aktuellt?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsproblem RAM 1500 05.

Rockauto.com och/eller ebay.com har det mesta till bra priser, men kolla även med bildemonteringarna i Sverige om det finns någon bättre begagnad del (om det skulle bli aktuellt som sagt).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 23:05

Re: Bromsproblem RAM 1500 05.

Tack så mycket :) Återkommer om hur det fortskrider!
Användarens profilbild
Joppe90
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2015, 20:21

Re: Bromsproblem RAM 1500 05.

En annan relaterad fråga.
Jag har själv kikat lite på en RAM 1500 de senaste månaderna. Är bromsproblem vanliga med bilen?
Skriv svar