Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vad tror ni om den bilen? - Dodge Ram 2500

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Tim
Station Wagon

Vad tror ni om den bilen? - Dodge Ram 2500

Är spyless på min rav4:a diesel och är lite sugen på att byta till något man länge drömt om... En storsketen pickis =)

Vad bör jag hålla koll på med dessa bilar? vad får man räkna med för förbrukning när man kör med den bilen? nu blir det givetvis att hålla fartbegränsningarna osv...
Hur är det med service på dessa bilar? svindyrt? Motorn som sitter i den bilen är det en bra årgång eller fanns det några kända brister i den... dom kanske går och går?
Var är rosten som värst? detta ex såg dock ut att vara i bra skick.

Kan noll om dessa bilar så ge mig gärna en uppdatering!
/mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Vad tror ni om den bilen?

Berätta gärna vilken bil och årsmodell du syftar på :P Vad har du tittat på för bil?

Antar att du syftar på Dodge Ram eller Dodge Dakota? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tim
Station Wagon

http://www.blocket.se/vasterbotten/Dodg ... w=1&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;

glömde det viktigaste =)
Användarens profilbild
Jocke67
Van

För att ge några tips från min sida så är det nästan samma bil som jag har förutom min är en 1500.

Saker som jag har lärt mig är under tiden, samt genom erfarenhet.
Förbrukning: Min drar på landsväg ca 1,5l/mil, men om jag bara kör i stan o gasar o bromsar så lägger den sig mellan 3,5-4l tyvärr.

Service på denna motor i lika dyr som vilken annan V8, så inget konstigt med det.
Min motor läcker mkt lite från främre packboxen som är lätt att byta.

Att titta på är under till.
Läckage från motor, växellåda och fördelningslåda. Samt bak o fram axeln då den är 4wd.
Sen är det om 4wd fungerar, diffar den hårt på grusväg, är den lätt att svänga med.

Dämparna, gunga bilen o se att den inte fortsätter. Det är en tung bil som dämparna får jobba med.
AC, min fick jag byta några packningar då dessa hade torkat ut. Men när den väl fungerade och var påfyllt så blev det RIKTIGT kallt. Så testa detta. Om den inte fungerar så kan det kosta allt från 600kr som jag betalade tills 10-12000kr om pumpen har lagt av.

Bra att testa är om styrningen är stabil. Provkör den och då speciellt vid 90-110km/h som du snabbt märker om den känns bra eller om den vill befinna sig på hela vägen ;)

Lycka till :P

/JOcke
Chevrolet Belair 210 4d HT - 1955
Volvo XC70 AWD D4 2016
Harley Davidsson Ultra Glide Classic 1995
Användarens profilbild
Tim
Station Wagon

3,5-4liter :o det kostar att ligga på topp =)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Vad tror ni om den bilen? - Dodge Ram 2500

Bra miltal på den bilen, 13 000 är inte så mycket :P

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Är nog inte så bra utrymme i baksätet, värt att tänka på om du tänker använda bilen till fler än 2 personer.

Bromsarna fram är också ett vanligt "fel", eller ordet "fel" låter inte rätt, jag menar att dom slits ganska mycket.

Har även hört att plasten på instrumentpanelen är ganska dålig kvalité, kolla så den inte har några "påbörjade" sprickor.

Sedan det vanliga (som Jocke67 nämner), styrningen och upphängninen fram slits ganska mycket, detta verkar vara ett problem på de flesta Mopar-bilar, alltifrån vanliga Chrysler Voyagers till 300C till Ram osv..

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

PS, glöm ALDRIG att ta en carfax-rapport på bilen innan ev. köp ;)

http://www.carfax.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Skriv svar