Hej alla!
Jag har ett problem med min ram hemi från 06
När jag ligger och kör på jämn gas utan belastning så ändrar den ljud och låter ungefär som en gammal moped som fyrtaktar, lägger jag på lite gas så går den som den ska igen. När detta händer så verkar det som den växlar ner ett halvsteg också,
någon som varit ute för liknande problem?
//Tobias
Problem Dodge Ram Hemi 2006
Problem Dodge Ram Hemi 2006
Dodge RAM 5,7L HEMI -06
Annons
Re: Problem Dodge Ram Hemi 2006
Hej!
Kan det vara MDS-systemet (cylinderavstängningen) som strular? Får du någon felkod, lyser motorlampan?
mvh
Kan det vara MDS-systemet (cylinderavstängningen) som strular? Får du någon felkod, lyser motorlampan?
mvh
Hej igen..
Jag trodde inte det fanns på 2006 års modell? Men har haft denna tanken också.. Motorlampan är släkt.
När jag har kopplat upp den med OBD så finns det inga felkoder.. sedan kikade jag på hur spjället rörde sig för jag fick för mig att det kanske var TPS givare eller nått som spökade och när jag kör så ligger spjället på typ 13-14% öppet och precis när detta inträffar så hoppar det till på 17-21% öppet. då provade jag att byta spjällhuset men samma problem kvarstår...
//Tobias
Jag trodde inte det fanns på 2006 års modell? Men har haft denna tanken också.. Motorlampan är släkt.
När jag har kopplat upp den med OBD så finns det inga felkoder.. sedan kikade jag på hur spjället rörde sig för jag fick för mig att det kanske var TPS givare eller nått som spökade och när jag kör så ligger spjället på typ 13-14% öppet och precis när detta inträffar så hoppar det till på 17-21% öppet. då provade jag att byta spjällhuset men samma problem kvarstår...
//Tobias
Dodge RAM 5,7L HEMI -06
Jag tror att MDS kom år 2006 och framåt vad gäller Dodge Ram 1500 HEMI, dock inte hos Megacab. Är inte helt säker, men du kan prova att kolla upp build sheet'n för just din bil på Ram's hemsida, då får du information om all utrustning som bilen har. Gå till http://www.ramtrucks.com/webselfservice/ram/ och klicka på "Equipment Listing" i menyn till vänster, sedan skriver du in ditt chassinummer/VIN-nr.
När byttes stiften senast? Vad har du för olja i motorn, viskositet och märke?
Mvh
När byttes stiften senast? Vad har du för olja i motorn, viskositet och märke?
Mvh
Jag kollade min utrustning.. japp det är MDS på denna bilen,
Stiften bytte jag förra året ca 1000 mil sedan, oljan bytte jag samtidigt 5w20 GULF
Testade igår att köra med TOW/HAUL och det verkade hjälpa.. ska testa detta mer idag, vad jag förstod så inaktiveras MDS i detta läget.
Finns det nått sätt att avaktivera MDS om det är det som strular?
MVH
Stiften bytte jag förra året ca 1000 mil sedan, oljan bytte jag samtidigt 5w20 GULF
Testade igår att köra med TOW/HAUL och det verkade hjälpa.. ska testa detta mer idag, vad jag förstod så inaktiveras MDS i detta läget.
Finns det nått sätt att avaktivera MDS om det är det som strular?
MVH
Dodge RAM 5,7L HEMI -06
Det går att inaktivera cylinderavstängningen/MDS med flera olika metoder, men det smidigaste är nog via en tuner/trimchip såsom Superchip eller DiabloSport.
Innan ev. Inaktivering så hade jag åtgärdat problemet med MDS-systemet (om det är det som krånglar).
Kom felet plötsligt eller har det alltid varit så? Låter nästan som att en eller flera solenoider till cylinderavstängningen felar, dock konstigt att det inte ger någon felkod i så fall.
Mvh
Innan ev. Inaktivering så hade jag åtgärdat problemet med MDS-systemet (om det är det som krånglar).
Kom felet plötsligt eller har det alltid varit så? Låter nästan som att en eller flera solenoider till cylinderavstängningen felar, dock konstigt att det inte ger någon felkod i så fall.
Mvh