Dodge Magnum -05 Felkoder på vxl-låda.
Dodge Magnum -05 Felkoder på vxl-låda.
Hejsan.
Har precis bytt motor i min magnum. Och nu när allt är ihopskruvat och alla vätskor är påfyllda och kontrollerade så får jag dessa 2felkoder när jag gasar lite kraftigare. Det känns som den missar någon växel och sen tänds check engine-lampan.
P0730 gear ratio incorrect
P0700 trans control sys malfunction
Oljenivåer är som de ska. Men när jag startar bilen slirar den duktigt innan man kommer iväg. måste upp mot 3k i varv för att den ska röra sig framåt. Men såfort jag kommit 20meter så går den normalt. Även om jag stannar och startar igen.
Har nollat felkoderna och testat. Men de kommer tillbaks om jag gasar på ordentligt.
Någon som har någon idé?! Som jag förstått verkar det inte vara ett helt okänt problem med dessa motorpaket.
Det är en 5.7l Hemi v8.
// YuKE
Har precis bytt motor i min magnum. Och nu när allt är ihopskruvat och alla vätskor är påfyllda och kontrollerade så får jag dessa 2felkoder när jag gasar lite kraftigare. Det känns som den missar någon växel och sen tänds check engine-lampan.
P0730 gear ratio incorrect
P0700 trans control sys malfunction
Oljenivåer är som de ska. Men när jag startar bilen slirar den duktigt innan man kommer iväg. måste upp mot 3k i varv för att den ska röra sig framåt. Men såfort jag kommit 20meter så går den normalt. Även om jag stannar och startar igen.
Har nollat felkoderna och testat. Men de kommer tillbaks om jag gasar på ordentligt.
Någon som har någon idé?! Som jag förstått verkar det inte vara ett helt okänt problem med dessa motorpaket.
Det är en 5.7l Hemi v8.
// YuKE
Annons
Re: Dodge Magnum -05 Felkoder på vxl-låda.
Är det enbart när bilen är kall? Har du testat att ställa in den i varmgarage över natten om du har något?
Har också hört väldigt många som beskriver precis samma fel på lådan..
Har också hört väldigt många som beskriver precis samma fel på lådan..
Bilen har stått i varmgarage under hela motorbytet.
Och första gången felet uppstod så var bilen ordentligt varmkörd när jag tog testrundan. Slirade endå.
Andra gången var den kall. Men felkoderna kom inte när den slirade när jag åkte iväg. Utan först när jag gasade på ordentligt, och då var bilen varm.
Och första gången felet uppstod så var bilen ordentligt varmkörd när jag tog testrundan. Slirade endå.
Andra gången var den kall. Men felkoderna kom inte när den slirade när jag åkte iväg. Utan först när jag gasade på ordentligt, och då var bilen varm.
Kanske en service med ny ATF-olja + filter gör susen? 
Om bilen var felfri tidigare så borde man ta en titt på hastighetssensorerna, lätt att man stöter till dessa så att de glappar och ger felkoderna du beskriver.
Om du gör en service så kan du ju se om det är metallflisor eller liknande skräp i tråget till oljan, då kanske convertern är dålig, men det borde ju inte komma plötsligt.
Om bilen var felfri tidigare så borde man ta en titt på hastighetssensorerna, lätt att man stöter till dessa så att de glappar och ger felkoderna du beskriver.
Om du gör en service så kan du ju se om det är metallflisor eller liknande skräp i tråget till oljan, då kanske convertern är dålig, men det borde ju inte komma plötsligt.
Olja och filter är nytt. Och inga spår av spån fanns i tråget. Oljan visade inga tecken på att vara bränd heller.
Om lådan fungerade tidigare vet jag tyvärr ej. Då jag köpte bilen med def. motor.
Men om man kan råka komma åt sensorerna när man monterar isär/ihop motor och låda så kanske det kan vara ett alternativ.
Grannen är växellåds-renoverare, så han får väl ta sig en titt på det senare i veckan om jag inte får ordning på det.
Om lådan fungerade tidigare vet jag tyvärr ej. Då jag köpte bilen med def. motor.
Men om man kan råka komma åt sensorerna när man monterar isär/ihop motor och låda så kanske det kan vara ett alternativ.
Grannen är växellåds-renoverare, så han får väl ta sig en titt på det senare i veckan om jag inte får ordning på det.
Aha, då vet man ju inte om lådan var sådan tidigare
Jag hade börjat kolla jorden till lådan samt sensorerna och dess kablage, sedan tror jag felet är antingen ventilpaketet eller convertern.
Jag hade börjat kolla jorden till lådan samt sensorerna och dess kablage, sedan tror jag felet är antingen ventilpaketet eller convertern.
hm..
vart sitter jorden till lådan?
Är det en kabel som går från höger fjäderbenstorn och ner? Fick nämligen en sådan "över". Fast monterade den på samma bult som oljestickan till lådan sitter. Så de borde jorda.
Convertern tvivlar jag på. Oljan som var i lådan vid service var röd och fin.
Kass converter brukar bränna olja, och det luktar fan.
Mindre skoj sånthär
vart sitter jorden till lådan?
Är det en kabel som går från höger fjäderbenstorn och ner? Fick nämligen en sådan "över". Fast monterade den på samma bult som oljestickan till lådan sitter. Så de borde jorda.
Convertern tvivlar jag på. Oljan som var i lådan vid service var röd och fin.
Kass converter brukar bränna olja, och det luktar fan.
Mindre skoj sånthär
Hej,
Lite jordningspunkter på din bil:
*Hastighetssensorerna jordar till höger på automatlådan
*Modulen (TCM) till lådan jordar under rattkolumnen
*Ventilpaketet samt trycksensorn jordar längst upp på automatlådan
Lite jordningspunkter på din bil:
*Hastighetssensorerna jordar till höger på automatlådan
*Modulen (TCM) till lådan jordar under rattkolumnen
*Ventilpaketet samt trycksensorn jordar längst upp på automatlådan
Gött, tackar.
Ska ev. se över dem imorgon.
Ska nolla felkoderna och ta en testrunda först.
Hade grannen över idag som tyckte det lät som om det var för lite olja i lådan.
Gubben kan helt klart sin sak
Den kändes helt annorlunda i växellägena när jag la i dem iaf.
Ska ev. se över dem imorgon.
Ska nolla felkoderna och ta en testrunda först.
Hade grannen över idag som tyckte det lät som om det var för lite olja i lådan.
Gubben kan helt klart sin sak
Den kändes helt annorlunda i växellägena när jag la i dem iaf.
Lite info om lådan:
I din bil sitter det en Mercedes 5-vxl till skillnad mot V6-bilarna som har Mopars 4-vxl låda.
Vid normal service rymmer lådan 5 liter ATF-olja.
För att kolla oljenivån på korrekt sätt så gör man bara som på de flesta bilar med automat:
Kör bilen någorlunda varm i 15 minuter, åk till en bensinstation där markytan är plan (mycket viktigt!), lägg i PARK och handbromsen, bläddra igenom alla växellägena (PRND..) och avsluta i PARK. Håll bilen på tomgång medans du kollar oljan! Mycket viktigt! STÄNG INTE AV BILEN!
Fast du visste nog redan ovanstående
Yeep.
Men bra att infon finns.
Bilen behöver dock inte vara varmkörd. Det räcker med att oljan håller ca 15-25grade.
Det är lite beroende på vilken sticka man har tillgång till. Jag hade en sticka från Merca och den är graderad för 25grader. Ju varmare bilen är desto mer plats tar oljan. Sen finns det en markering för 80grader med.
men då blir det så slibbigt. Men det är nog smaksak med.
Ett varningens finger dock.
Kollar man oljan på låg temperatur så ska man veta att det är noga att hålla koll på hur mkt olja man slår i.
För slår man bara 1liter så kommer det se ut som om man ligger strax över mini-nivå på stickan. Om man växlar igenom alla läggen så kommer den ligga på samma nivå. Påtok för lite olja!
Det är för att olje-pickupen i tråget sitter ej på botten. Utan nån centimeter upp för att inte få i sig ev. skit.
Bättre med för mkt olja än för lite. Lamellerna brinner upp toksnabbt på dessa lådor om man kör med för lite olja och det slirar. Inget jättejobb att byta, men det kostar och är bökigt.
Det går inte att ha sönder en låda genom att slå i för mkt olja. Oavsätt vad tillverkaren hävdar.
Men bra att infon finns.
Bilen behöver dock inte vara varmkörd. Det räcker med att oljan håller ca 15-25grade.
Det är lite beroende på vilken sticka man har tillgång till. Jag hade en sticka från Merca och den är graderad för 25grader. Ju varmare bilen är desto mer plats tar oljan. Sen finns det en markering för 80grader med.
men då blir det så slibbigt. Men det är nog smaksak med.
Ett varningens finger dock.
Kollar man oljan på låg temperatur så ska man veta att det är noga att hålla koll på hur mkt olja man slår i.
För slår man bara 1liter så kommer det se ut som om man ligger strax över mini-nivå på stickan. Om man växlar igenom alla läggen så kommer den ligga på samma nivå. Påtok för lite olja!
Det är för att olje-pickupen i tråget sitter ej på botten. Utan nån centimeter upp för att inte få i sig ev. skit.
Bättre med för mkt olja än för lite. Lamellerna brinner upp toksnabbt på dessa lådor om man kör med för lite olja och det slirar. Inget jättejobb att byta, men det kostar och är bökigt.
Det går inte att ha sönder en låda genom att slå i för mkt olja. Oavsätt vad tillverkaren hävdar.
Men har du oljestickan med olika lägen? Trodde att Dodge enbart hade för varmkörningen 
Var det för lite olja i eller hur gick det?
Jodå! Det går att köra sönder en låda med för mycket olja i!!
Hällde i 1,5 liter för mycket i en gammal Chrysler och den small (bokstavligen!).
Men men, givetvis skillnad på Merca-lådorna mot den jag hade i Chryslern
Var det för lite olja i eller hur gick det?
Jodå! Det går att köra sönder en låda med för mycket olja i!!
Men men, givetvis skillnad på Merca-lådorna mot den jag hade i Chryslern
Mycket möjligt att dodges egna bara har för varmkörning.
Men som du sa själv. Är en merca-låda. Så jag tog en sticka för mercas lådor. Den hade markering för 25grader(kall).
Jo felet var att det för för lite olja i lådan. Såg bra ut på stickan. Men var för lite, därför den slirade så mkt i början. Men nu växlar den som en dröm. Så på torsdag är det reg.bes.
Ang din låda som small så pratade jag med grannen. Han sa att ditt problem var nog inte för mkt olja. Den hade nog kastat in handduken relativt snart endå.
Han har jobbat många år med att renovera automatlådor. Så han har fått bistått med all information och hjälp nu under lådproblemet. Skönt med lite kunskap i grannskapet
// Isak
Men som du sa själv. Är en merca-låda. Så jag tog en sticka för mercas lådor. Den hade markering för 25grader(kall).
Jo felet var att det för för lite olja i lådan. Såg bra ut på stickan. Men var för lite, därför den slirade så mkt i början. Men nu växlar den som en dröm. Så på torsdag är det reg.bes.
Ang din låda som small så pratade jag med grannen. Han sa att ditt problem var nog inte för mkt olja. Den hade nog kastat in handduken relativt snart endå.
Han har jobbat många år med att renovera automatlådor. Så han har fått bistått med all information och hjälp nu under lådproblemet. Skönt med lite kunskap i grannskapet
// Isak
Roligt att det ordnade sig =D
Ang. min låda (41TE betacknas den med) så pressades convertern så hårt av för mycket olja/ATF-vätska att den gav med sig
Problem med automatlådor brukar inte komma plötsligt, utan lite i taget, på den Chryslern så fungerade lådan kanon tills "missödet" hände